Denne side blev automatisk oversat, og nøjagtigheden af ​​oversættelsen er ikke garanteret. Der henvises til engelsk version for en kildetekst.

Personlig ernæring hos unge voksne: genetisk informations evne til at motivere ændringer i omega-3-forbruget

8. januar 2018 opdateret af: David M Mutch, University of Guelph

Der er mange sundhedsmæssige fordele forbundet med forbruget af omega-3 fedtstoffer. Omega-3 fedtstoffer, specifikt eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), kan findes i marine fødevarer såsom fede fisk, i berigede produkter såsom æg og mælk, eller i kosttilskud såsom fiskeolie. På trods af adskillige sundhedsmæssige fordele er det veldokumenteret, at de fleste mennesker i det vestlige samfund ikke opfylder de anbefalede daglige mængder af EPA og DHA omega-3 fedtstoffer.

Det overordnede formål med denne undersøgelse er at undersøge, om det at give unge voksne (18-25 år) personlig genetisk information ændrer adfærd med hensyn til omega-3 fedtforbrug. For at nå dette mål vil deltagerne i undersøgelsen blive opdelt i to grupper: 1. Genetisk og 2. Ikke-genetisk. Den genetiske gruppe vil blive forsynet med deres personlige informationer vedrørende en almindelig genvariant ud over generel information om de sundhedsmæssige fordele ved omega-3 fedtstoffer, mens den ikke-genetiske gruppe kun vil modtage den generelle information. Undersøgte primære resultater vil omfatte kostvaner, og sekundære resultater omfatter blodmarkører for kardiometabolisk sundhed.

Studieoversigt

Detaljeret beskrivelse

Der er mange sundhedsmæssige fordele forbundet med forbruget af omega-3 fedtstoffer. Omega-3 fedtstoffer, specifikt eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), kan findes i marine fødevarer såsom fede fisk, i berigede produkter såsom æg og mælk, eller i kosttilskud såsom fiskeolie. På trods af adskillige sundhedsmæssige fordele er det veldokumenteret, at de fleste mennesker i det vestlige samfund ikke opfylder de anbefalede daglige mængder af EPA og DHA omega-3 fedtstoffer.

De mange sundhedsmæssige fordele forbundet med omega-3 fedtstoffer er veldokumenterede i videnskabelig litteratur; der er dog et begrænset antal undersøgelser, der fokuserer på sundhedseffekterne af omega-3-fedtstoffer hos nye voksne (18-25 år). Faktisk er den meste forskning til dato blevet udført i ældre voksne, med eller uden hyperlipidæmi. Derudover er det vigtigt at overveje interventioner hos nye voksne, da adfærd lært i denne livsfase kan fortsætte senere i livet. Det er også blevet rapporteret, at kostkvaliteten (dvs. mængden af ​​frugt, grøntsager, fuldkorn osv.) er reduceret for individer inden for denne aldersgruppe; og fremhæver således en anden vigtig grund til at målrette mod denne demografi.

Kombinationen af ​​genetisk information og kostinformation (dvs. nutrigenetik) har potentialet til ikke kun at gavne grundforskningen, men også den generelle befolkning. Derfor er der behov for mere forskning for at afgøre, om det at give individer deres genetiske information har potentialet til at tilskynde til adfærdsændringer. Indtil videre har adskillige undersøgelser undersøgt, hvordan mennesker kan ændre deres adfærd som reaktion på genetisk risikoinformation, men ingen har foretaget en ernæringsmæssig intervention for at undersøge, om det at give personlig genetisk information ændrer kostadfærd.

Det overordnede formål med denne undersøgelse er at undersøge, om det at give voksne voksne personlig genetisk information ændrer deres adfærd med hensyn til omega-3-forbrug. For at nå dette mål vil deltagerne i undersøgelsen blive opdelt i to grupper: 1. Genetisk og 2. Ikke-genetisk. Den genetiske gruppe vil få udleveret deres personlige oplysninger for en fælles genvariant ud over generel information om sundhedsmæssige fordele ved omega-3 fedtstoffer, mens den ikke-genetiske gruppe kun vil modtage den generelle information. Undersøgte primære resultater vil omfatte kostvaner, og sekundære resultater omfatter blodmarkører for kardiometabolisk sundhed.

Undersøgelsestype

Interventionel

Tilmelding (Faktiske)

57

Fase

  • Ikke anvendelig

Deltagelseskriterier

Forskere leder efter personer, der passer til en bestemt beskrivelse, kaldet berettigelseskriterier. Nogle eksempler på disse kriterier er en persons generelle helbredstilstand eller tidligere behandlinger.

Berettigelseskriterier

Aldre berettiget til at studere

18 år til 25 år (Voksen)

Tager imod sunde frivillige

Ja

Køn, der er berettiget til at studere

Alle

Beskrivelse

Inklusionskriterier:

  • I alderen 18-25 år

Ekskluderingskriterier:

  • Yngre end 18 år
  • Ældre end 25 år
  • Allergisk over for fisk og/eller skaldyr
  • Hvis deltagerne i øjeblikket indtager store mængder af omega-3 fødevarer
  • Ude af stand til at komme til University of Guelph til studiebesøg (manglende transport eller bor for langt væk)
  • Foregribelse af en væsentlig ændring i livsstil (flytte hus, deltage i fitnesscenteret, deltage i elitesportsaktiviteter)
  • Ikke tryg ved at give blodprøver
  • Tager medicin, som ændrer eller ændrer blodlipidniveauet
  • Forventer at blive gravid, gravid eller ammende

Studieplan

Dette afsnit indeholder detaljer om studieplanen, herunder hvordan undersøgelsen er designet, og hvad undersøgelsen måler.

Hvordan er undersøgelsen tilrettelagt?

Design detaljer

  • Primært formål: Grundvidenskab
  • Tildeling: Randomiseret
  • Interventionel model: Parallel tildeling
  • Maskning: Ingen (Åben etiket)

Våben og indgreb

Deltagergruppe / Arm
Intervention / Behandling
Placebo komparator: Ikke-genetisk gruppe
Generel ernæring relateret til omega-3 fedtstoffer: Personer i denne gruppe vil kun blive forsynet med generel ernæringsinformation relateret til omega-3 fedtstoffer og sundhed.
Både de genetiske og ikke-genetiske grupper vil modtage generel ernæringsinformation om omega-3 fedtstoffer.
Eksperimentel: Genetisk gruppe
Genetisk information og Omega-3 fedtindtag: Individer i denne gruppe vil blive forsynet med generel ernæringsinformation relateret til omega-3 fedtstoffer og sundhed, samt deres personlige genetiske informationer for en almindelig genvariant relateret til omega-3 fedtsyremetabolisme.
Både de genetiske og ikke-genetiske grupper vil modtage generel ernæringsinformation om omega-3 fedtstoffer.
Kun den genetiske gruppe vil modtage deres personlige genetiske oplysninger, før de påbegynder det 3-måneders studie.

Hvad måler undersøgelsen?

Primære resultatmål

Resultatmål
Foranstaltningsbeskrivelse
Tidsramme
Omega-3 diætindtag
Tidsramme: Baseline og 12 uger
Omega-3 fedtindtaget blev vurderet ved hjælp af spørgeskemaer med madfrekvens. Canadian Nutrient File (version 2015) blev brugt til at vurdere mængden af ​​EPA og DHA i hele fødevarer (f.eks. fisk, æg, fjerkræ). Data svarer til EPA + DHA (mg/dag).
Baseline og 12 uger

Sekundære resultatmål

Resultatmål
Foranstaltningsbeskrivelse
Tidsramme
Ændring i blodtriglycerider (fysiologisk parameter)
Tidsramme: baseline og 12 uger
Triglycerider blev målt i fastende serum. Data er rapporteret som mmol/L
baseline og 12 uger
Ændring i Omega-3-indeks i blod (fysiologisk parameter)
Tidsramme: baseline og 12 uger
Blodfedtsyrer målt ved gaskromatografi. Data rapporteres som en procentdel af alle påviste fedtsyrer. Omega-3 indekset beregnes ved at summere data for 3 omega-3 fedtstoffer i serum: ALA, EPA og DHA.
baseline og 12 uger

Samarbejdspartnere og efterforskere

Det er her, du vil finde personer og organisationer, der er involveret i denne undersøgelse.

Efterforskere

  • Ledende efterforsker: David M Mutch, PhD, University of Guelph

Publikationer og nyttige links

Den person, der er ansvarlig for at indtaste oplysninger om undersøgelsen, leverer frivilligt disse publikationer. Disse kan handle om alt relateret til undersøgelsen.

Generelle publikationer

Datoer for undersøgelser

Disse datoer sporer fremskridtene for indsendelser af undersøgelsesrekord og resumeresultater til ClinicalTrials.gov. Studieregistreringer og rapporterede resultater gennemgås af National Library of Medicine (NLM) for at sikre, at de opfylder specifikke kvalitetskontrolstandarder, før de offentliggøres på den offentlige hjemmeside.

Studer store datoer

Studiestart

1. august 2015

Primær færdiggørelse (Faktiske)

1. marts 2016

Studieafslutning (Faktiske)

1. marts 2016

Datoer for studieregistrering

Først indsendt

6. juli 2016

Først indsendt, der opfyldte QC-kriterier

7. juli 2016

Først opslået (Skøn)

12. juli 2016

Opdateringer af undersøgelsesjournaler

Sidste opdatering sendt (Faktiske)

5. februar 2018

Sidste opdatering indsendt, der opfyldte kvalitetskontrolkriterier

8. januar 2018

Sidst verificeret

1. januar 2018

Mere information

Begreber relateret til denne undersøgelse

Andre undersøgelses-id-numre

  • Personalized Nutrition

Plan for individuelle deltagerdata (IPD)

Planlægger du at dele individuelle deltagerdata (IPD)?

INGEN

Disse oplysninger blev hentet direkte fra webstedet clinicaltrials.gov uden ændringer. Hvis du har nogen anmodninger om at ændre, fjerne eller opdatere dine undersøgelsesoplysninger, bedes du kontakte register@clinicaltrials.gov. Så snart en ændring er implementeret på clinicaltrials.gov, vil denne også blive opdateret automatisk på vores hjemmeside .

Kliniske forsøg med Sundhedsadfærd

Kliniske forsøg med Generel ernæring relateret til Omega-3 fedtstoffer

Abonner