- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00003567
Gene Therapy and Chemotherapy in Treating Patients With Advanced Solid Tumors or Non-Hodgkin's Lymphoma
Mutant MGMT Gene Transfer Into Human Hematopoietic Progenitors to Protect Hematopoiesis During O6-Benzylguanine (BG, NSC 637037) and Carmustine Followed by Temozolomide Therapy of Advanced Solid Tumors
RATIONALE: Gene therapy may improve the body's ability to fight cancer or make the cancer more sensitive to chemotherapy. Drugs used in chemotherapy use different ways to stop tumor cells from dividing so they stop growing or die.
PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of gene therapy together with chemotherapy in treating patients with advanced solid tumors or non-Hodgkin's lymphoma.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
OBJECTIVES:
- Evaluate the feasibility of introducing and expressing mutant MGMT-G156A cDNA in hematopoietic progenitors taken from patients with advanced solid tumors (including gliomas) or non-Hodgkin's lymphoma using a safety modified retroviral vector MFG.
- Determine the toxicity associated with reinfusion of ex vivo-transduced hematopoietic stem cells into these patients, including the detection of replication competent retrovirus.
- Evaluate the feasibility of identifying mutant MGMT-G156A-transduced and O6-benzylguanine (BG)- and temzolomide-resistant hematopoietic and stromal progenitors from the bone marrow of these patients.
- Evaluate the feasibility of in vivo enrichment of the transduced hematopoietic progenitors in patients treated with BG and temzolomide.
- Evaluate the toxicity of this regimen in these patients.
- Determine the antitumor effect of this regimen in these patients.
OUTLINE: This is a dose-escalation study of CD34 stem cells and carmustine.
After a negative bone marrow sampling, patients receive sargramostim (GM-CSF) and filgrastim (G-CSF) subcutaneously (SC) once daily on days 1-5 (or G-CSF twice daily alone for 4-5 days). Peripheral blood progenitor cells are collected 24 hours after the last dose of growth factor injection on day 5 and also on day 6, if necessary. The CD34 positive stem cells are then infected by the retroviral mutant MGMT-G156A ex vivo.
Patients receive O6-benzylguanine (BG) IV over 1 hour followed by carmustine IV over 1 hour every 6 weeks for 5 courses, assuming recovery of peripheral blood counts. Approximately 72 hours after the end of the first course of chemotherapy, patients receive reinfusion of retrovirally-transduced hematopoietic stem cells over 5-10 minutes. Four weeks after the completion of BG and carmustine, patients receive BG IV over 1 hour followed by temozolomide IV over 1 hour every 4 weeks for up to 5 courses, in the absence of hematologic toxicity. Patients with responding disease may continue to receive BG and temzolomide in the absence of disease progression or unacceptable toxicity provided other phase II studies indicate the safety of more than 5 courses.
Cohorts of 3-6 patients receive escalating numbers of CD34 stem cells targeted for retroviral infection and escalating doses of carmustine.
Patients are followed monthly for 2 months, every 4 months for 8 months, and then every 6 months thereafter.
PROJECTED ACCRUAL: A total of 12-18 patients will be accrued for this study.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
Ohio
-
Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44106-5065
- Ireland Cancer Center at University Hospitals Case Medical Center, Case Comprehensive Cancer Center
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
DISEASE CHARACTERISTICS:
One of the following histologically confirmed diseases for which no curative surgical, radiotherapy, or chemotherapy programs are available and standard therapy offers, at best, a modest clinical benefit
- Solid tumors
- Gliomas
- Non-Hodgkin's lymphoma
- Primary and metastatic CNS malignancies are eligible
- Evaluable or measurable disease
- CD34 count at least 2.0 cells/μL
No bone marrow involvement
- Histologically negative bone marrow biopsy
PATIENT CHARACTERISTICS:
Age:
- 18 to 70
Performance status:
- ECOG 0-2
Life expectancy:
- At least 12 weeks
Hematopoietic:
- Absolute neutrophil count at least 1,500/mm^3
- Platelet count at least 100,000/mm^3
- Hemoglobin at least 8.5 g/dL
Hepatic:
- Bilirubin no greater than 1.5 mg/dL
- AST and ALT less than 2.5 times normal
- Prothrombin time less than 1.2 times normal
Renal:
- Creatinine no greater than 2.0 mg/dL
Cardiovascular:
- No acute cardiac disease by EKG
Pulmonary:
- No symptomatic pulmonary disease
Other:
- HIV negative
- No other severe comorbid conditions
- Not pregnant or nursing
- Fertile patients must use effective contraception during and for 2 months after study completion
PRIOR CONCURRENT THERAPY:
Biologic therapy:
- See Chemotherapy
- No prior hematopoietic stem cell transplantation
Chemotherapy:
- No prior high-dose chemotherapy
- Prior adjuvant chemotherapy allowed
Endocrine therapy:
- Not specified
Radiotherapy:
- No prior radiotherapy to 25% or more of bone marrow
Surgery:
- Not specified
Other:
- At least 4 weeks since prior myelosuppressive therapy
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Gene transfer expression
Zeitfenster: measured at days 28, 56, 84, and 112, and then every 3 months for 1 year
|
measured at days 28, 56, 84, and 112, and then every 3 months for 1 year
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Studienstuhl: Stanton L. Gerson, MD, Ireland Cancer Center at University Hospitals Case Medical Center, Case Comprehensive Cancer Center
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
- nicht näher bezeichneter erwachsener solider Tumor, protokollspezifisch
- erwachsenes Glioblastom
- adultes Riesenzell-Glioblastom
- erwachsenes Gliosarkom
- rezidivierender Hirntumor bei Erwachsenen
- anaplastisches Astrozytom des Erwachsenen
- Follikuläres Lymphom im Stadium IV Grad 3
- Diffuses großzelliges Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- adultes immunblastisches großzelliges Lymphom im Stadium IV
- Burkitt-Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- rezidivierendes follikuläres Lymphom Grad 3
- rezidivierendes diffuses großzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes erwachsenes immunblastisches großzelliges Lymphom
- rezidivierendes Burkitt-Lymphom bei Erwachsenen
- anaplastisches Ependymom des Erwachsenen
- anaplastisches Oligodendrogliom des Erwachsenen
- erwachsenes Hirnstammgliom
- diffuses Astrozytom des Erwachsenen
- erwachsenes Ependymoblastom
- adultes myxopapilläres Ependymom
- erwachsenes Oligodendrogliom
- erwachsenes Subependymom
- erwachsenes gemischtes Gliom
- pilozytisches Astrozytom des Erwachsenen
- rezidivierendes diffuses kleinzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes diffuses gemischtzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- Stadium IV Grad 1 follikuläres Lymphom
- Stadium IV Grad 2 follikuläres Lymphom
- Diffuses kleinzelliges Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- Diffuses gemischtzelliges Lymphom des Erwachsenen im Stadium IV
- Mantelzell-Lymphom im Stadium IV
- rezidivierendes follikuläres Lymphom Grad 1
- rezidivierendes follikuläres Lymphom Grad 2
- rezidivierendes Marginalzonen-Lymphom
- rezidivierendes kleines lymphozytisches Lymphom
- kleines lymphozytisches Lymphom im Stadium IV
- Marginalzonen-Lymphom im Stadium IV
- Extranodales Marginalzonen-B-Zell-Lymphom des Schleimhaut-assoziierten lymphatischen Gewebes
- Nodales Marginalzonen-B-Zell-Lymphom
- Milz-Marginalzonen-Lymphom
- rezidivierendes lymphoblastisches Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes Mantelzell-Lymphom
- lymphoblastisches Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Erkrankungen des Nervensystems
- Erkrankungen des Immunsystems
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Lymphoproliferative Erkrankungen
- Lymphatische Erkrankungen
- Immunproliferative Erkrankungen
- Neubildungen nach Standort
- Neubildungen
- Lymphom
- Neubildungen des Nervensystems
- Neubildungen des zentralen Nervensystems
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Enzym-Inhibitoren
- Antineoplastische Mittel
- Immunologische Faktoren
- Antineoplastische Mittel, alkylierend
- Alkylierungsmittel
- Temozolomid
- Carmustin
- Sargramostim
- O(6)-Benzylguanin
Andere Studien-ID-Nummern
- CWRU2Y97
- P30CA043703 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- R21CA076192 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- CASE-CWRU-2Y97 (Andere Kennung: Case Comprehensive Cancer Center)
- NCI-T97-0060
- CASE-2Y97 (Andere Kennung: Case Comprehensive Cancer Center)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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