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Effect of Diesel Exhaust Particulate Exposures on Endothelial Function in Humans

14. Januar 2013 aktualisiert von: Joel Daniel Kaufman, University of Washington

Effect of Diesel Exhaust Particulate Exposures on Endothelial Function in Humans - the Role of Oxidative Stress

Objectives: This proposal addresses the overall hypothesis that ambient fine particulate matter exerts cardiovascular health effects via alteration of endothelial homeostasis, through a mechanism mediated by oxidative stress. This project will use a controlled human inhalation exposure to diesel exhaust particulate (DEP) as a model to address the following objectives: 1) Determine whether exposure to inhaled DEP is associated with endothelial dysfunction in a concentration-related manner; 2) Determine whether exposure to inhaled DEP is associated with evidence of systemic oxidative stress; and 3) Determine whether antioxidant supplementation blunts the DEP effect on endothelial function.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES Evidence of the cardiovascular health effects of both acute and chronic exposure to ambient fine particulate matter (PM) has continued to accumulate in epidemiologic and experimental studies, without a demonstrated coherent pathophysiologic explanation. At the same time, the role of endothelial homeostasis in the development and triggering of cardiovascular disease has become more clear and compelling. Importantly, oxidative stress has emerged as a potential link between these two developments: Oxidative stress is known to play a role in endothelial dysfunction and is exerted by components of PM, especially of PM from combustion products. Based on this we propose an overall hypothesis: Inhalation of combustion-derived particles impact cardiovascular health by impairing endothelial function, through mechanisms mediated by increased oxidative stress.

Diesel exhaust particulate (DEP), an important contributor to ambient fine PM, has been demonstrated to exert oxidative stress in experimental systems. We propose a series of experiments to explore whether human exposure to DEP results in alteration of endothelial homeostasis and evidence of oxidative stress, and whether an antioxidant regimen can blunt the effects on endothelial function.

The objectives of this proposed research are to address the following specific hypotheses:

  1. Human exposure to inhaled DEP (at concentrations approximating 0, 100, 200 μg PM2.5/m3 [PM less than 2.5 microns in aerodynamic diameter]) results in concentration-related alteration of endothelial homeostasis, as reflected in ultrasonographic measurement of the brachial artery, plasma markers of endothelial homeostasis (endothelin-1, ICAM-1 [intercellular adhesion molecule-1], e-selectin, nitric oxide metabolites nitrate [NO3-] and nitrite [NO2-], IL-6, and TNF-α), and markers of thrombosis associated with endothelial activation or injury (plasminogen activator inhibitor-1 [PAI-1], Von Willebrand's factor [VWF], and D-dimer).
  2. Human exposure to inhaled DEP at 200 µg PM2.5/m3 results in evidence of systemic oxidative stress as assessed by markers in plasma and urine (isoprostane F-2α).
  3. Reduction in oxidant stress by ascorbate and N-acetylcysteine supplementation blunts the effect of inhaled DEP on endothelial function, as determined by ultrasonographic assessment of the brachial artery, plasma markers of endothelial homeostasis, or markers of thrombosis associated with endothelial activation.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

24

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Washington
      • Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98105
        • Northlake Laboratory

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 49 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Healthy adults aged 18-49.

Exclusion Criteria:

  • Nonsmokers, no history of hypertension, asthma, diabetes, hypercholesterolemia, or other chronic conditions requiring ongoing medical care. No recent history of antioxidant, vitamin/mineral/botanical, or fatty acid supplementation beyond a daily multi-vitamin.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Diesel Exhaust
NAC: 600mg twice daily for the day prior to exposure and 1x pre-exposure Ascorbate: 500mg twice daily for 7 days prior to exposure
matched appearance to acetylcysteine and ascorbate intervention
Schein-Komparator: Filtered Air
NAC: 600mg twice daily for the day prior to exposure and 1x pre-exposure Ascorbate: 500mg twice daily for 7 days prior to exposure
matched appearance to acetylcysteine and ascorbate intervention

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Brachial artery caliber
Zeitfenster: Pre-exposure, immediate post-exposure
Pre-exposure, immediate post-exposure

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Brachial Artery Flow-Mediated Dilation
Zeitfenster: Post-Exposure
Post-Exposure
Plasma Endothelin-1
Zeitfenster: Post-exposure (adjusted for pre-exposure level)
Post-exposure (adjusted for pre-exposure level)
Serum IL-6
Zeitfenster: Post-exposure (adjusted for pre-exposure level)
Post-exposure (adjusted for pre-exposure level)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Joel D Kaufman, M.D., MPH, University of Washington

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juli 2008

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2010

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. August 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. Februar 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

12. Februar 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

16. Januar 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

14. Januar 2013

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2013

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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