- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01618071
Vascular Effects of Triglyceride-rich Lipoproteins
12. September 2019 aktualisiert von: Dr Wendy Hall, King's College London
Unravelling the Mechanisms of Vascular Protection by n3-PUFAs to Optimise and Support Their Use as Bioactives by the Food Industry
Many types of cardiovascular disease begin when the layer of cells lining blood vessels (endothelial cells) start to function abnormally.
This causes white blood cells (monocytes) to enter the blood vessel wall and eventually form lesions. Fats from foods we consume are carried in the blood for 3-8 hours after a fatty meal in small particles known as chylomicrons (CM) and chylomicron remnants (CMR).
The overall aim of this project is to investigate the idea that n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) protect against heart disease by modifying the effect of CMR on endothelial cells and monocytes.
We hypothesize that n3-PUFA carried in CMR reduce detrimental events which promote blood vessel damage and activate protective mechanisms to improve the function of arteries.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Voraussichtlich)
16
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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London, Vereinigtes Königreich, SE1 9NH
- Diabetes & Nutritional Sciences Division, King's College London
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
35 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Männlich
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Healthy males
- Non-smokers
- Aged 35-70 years
- Fasting TAG concentrations ≥1.2 mmol/L.
Exclusion Criteria:
- Reported history of CVD (myocardial infarction, angina, venous thrombosis, stroke), impaired fasting glucose/uncontrolled type 2 diabetes (or fasting glucose ≥ 6.1 mmol/L), cancer, kidney, liver or bowel disease.
- Presence of gastrointestinal disorder or use of drug, which is likely to alter gastrointestinal motility or nutrient absorption.
- History of substance abuse or alcoholism (previous weekly alcohol intake >60 units/men)
- Current self-reported weekly alcohol intake exceeding 28 units
- Allergy or intolerance to any component of test meals
- Unwilling to restrict consumption of any source of fish oil for the length of the study
- Weight change of >3kg in preceding 2 months
- Body Mass Index <20 and >35 kg/m2
- Fasting blood cholesterol > 7.8 mmol/L
- Current cigarette smoker.
- Current use of lipid lowering medication
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
- Maskierung: Verdreifachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
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Aktiver Komparator: Oleic acid
75 g high oleic acid sunflower oil.
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70 g fat incorporated into a muffin and milkshake meal, consumed following fasting baseline measurements
Andere Namen:
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Aktiver Komparator: Linoleic acid
75 g high linoleic acid sunflower oil.
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70 g fat incorporated into a muffin and milkshake meal, consumed following fasting baseline measurements
Andere Namen:
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Experimental: Eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid
5 g EPA and DHA derived from fish oil, made up to a total of 75 g with high oleic sunflower oil.
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70 g fat incorporated into a muffin and milkshake meal, consumed following fasting baseline measurements
Andere Namen:
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Experimental: Docosahexaenoic acid
5 g DHA derived from algal oil, made up to a total of 75 g with high oleic sunflower oil.
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70 g fat incorporated into a muffin and milkshake meal, consumed following fasting baseline measurements
Andere Namen:
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
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Activation of inflammatory/oxidative stress pathways within cultured endothelial cells following treatment with 6 h postprandial chylomicron remnant-rich lipoprotein fraction
Zeitfenster: 6 h post-meal
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The primary outcome of the study is activation of inflammatory/oxidative stress pathways within cultured endothelial cells following incubation with pooled postprandial lipoprotein fractions rich in chylomicron remnants.
Due to the nature of this type of research this necessitates more than one primary outcome measure: the primary measures are NF-kappa-beta activation, cytokine production (e.g.
interleukin-6) and reactive oxygen species generation in the cultured human endothelial cells.
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6 h post-meal
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
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Incremental area under the plasma concentration versus time curve (iAUC) of triacylglycerol
Zeitfenster: 0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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Incremental area under the plasma concentration versus time curve (iAUC) of glucose
Zeitfenster: 0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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Incremental area under the plasma concentration versus time curve (iAUC) for non-esterified fatty acids
Zeitfenster: 0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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Incremental area under the plasma concentration versus time curve (iAUC) for plasma fatty acid composition (%)
Zeitfenster: 0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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Incremental area under the plasma concentration versus time curve (iAUC) for cholesterol
Zeitfenster: 0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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0, 1, 2, 3, 4, 5 and 6 h post-meal
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Incremental area under the unit measure versus time curve for brachial augmentation index
Zeitfenster: 0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330 and 360 min post-meal
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0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330 and 360 min post-meal
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Incremental area under the unit measure versus time curve for systolic blood pressure
Zeitfenster: 0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330 and 360 min post-meal
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0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330 and 360 min post-meal
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Incremental area under the unit measure versus time curve for diastolic blood pressure
Zeitfenster: 0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330 and 360 min post-meal
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0, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270, 300, 330 and 360 min post-meal
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Change in digital volume pulse stiffness index
Zeitfenster: 0, 2, 4 and 6 h post-meal
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0, 2, 4 and 6 h post-meal
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Change in digital volume pulse reflection index
Zeitfenster: 0, 2, 4 and 6 h post-meal
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0, 2, 4 and 6 h post-meal
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Change in plasma nitrite/nitrate concentrations
Zeitfenster: 0, 2, 4 and 6 h
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0, 2, 4 and 6 h
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Change in plasma 8-isoprostane F2alpha concentrations
Zeitfenster: 0, 2, 4 and 6 h post-meal
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0, 2, 4 and 6 h post-meal
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Activation of inflammatory/oxidative stress pathways within cultured endothelial cells following treatment with 4 h postprandial chylomicron remnant-rich lipoprotein fraction
Zeitfenster: 4 h post-meal
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4 h post-meal
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Activation of inflammatory/oxidative stress pathways within cultured endothelial cells following treatment with 5 h postprandial chylomicron remnant-rich lipoprotein fraction
Zeitfenster: 5 h post-meal
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5 h post-meal
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Mitarbeiter
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Lambert MS, Botham KM, Mayes PA. Modification of the fatty acid composition of dietary oils and fats on incorporation into chylomicrons and chylomicron remnants. Br J Nutr. 1996 Sep;76(3):435-45. doi: 10.1079/bjn19960048.
- Botham KM, Bravo E, Elliott J, Wheeler-Jones CP. Direct interaction of dietary lipids carried in chylomicron remnants with cells of the artery wall: implications for atherosclerosis development. Curr Pharm Des. 2005;11(28):3681-95. doi: 10.2174/138161205774580732.
- Proctor SD, Vine DF, Mamo JC. Arterial retention of apolipoprotein B(48)- and B(100)-containing lipoproteins in atherogenesis. Curr Opin Lipidol. 2002 Oct;13(5):461-70. doi: 10.1097/00041433-200210000-00001.
- Marcoux C, Hopkins PN, Wang T, Leary ET, Nakajima K, Davignon J, Cohn JS. Remnant-like particle cholesterol and triglyceride levels of hypertriglyceridemic patients in the fed and fasted state. J Lipid Res. 2000 Sep;41(9):1428-36.
- Hall WL, Sanders KA, Sanders TA, Chowienczyk PJ. A high-fat meal enriched with eicosapentaenoic acid reduces postprandial arterial stiffness measured by digital volume pulse analysis in healthy men. J Nutr. 2008 Feb;138(2):287-91. doi: 10.1093/jn/138.2.287.
- Burdge GC, Powell J, Dadd T, Talbot D, Civil J, Calder PC. Acute consumption of fish oil improves postprandial VLDL profiles in healthy men aged 50-65 years. Br J Nutr. 2009 Jul;102(1):160-5. doi: 10.1017/S0007114508143550. Epub 2009 Jan 13.
- Zampelas A, Peel AS, Gould BJ, Wright J, Williams CM. Polyunsaturated fatty acids of the n-6 and n-3 series: effects on postprandial lipid and apolipoprotein levels in healthy men. Eur J Clin Nutr. 1994 Dec;48(12):842-8.
- Armah CK, Jackson KG, Doman I, James L, Cheghani F, Minihane AM. Fish oil fatty acids improve postprandial vascular reactivity in healthy men. Clin Sci (Lond). 2008 Jun;114(11):679-86. doi: 10.1042/CS20070277.
- Rontoyanni VG, Hall WL, Pombo-Rodrigues S, Appleton A, Chung R, Sanders TA. A comparison of the changes in cardiac output and systemic vascular resistance during exercise following high-fat meals containing DHA or EPA. Br J Nutr. 2012 Aug;108(3):492-9. doi: 10.1017/S0007114511005721. Epub 2012 Feb 21.
- Purcell R, Latham SH, Botham KM, Hall WL, Wheeler-Jones CP. High-fat meals rich in EPA plus DHA compared with DHA only have differential effects on postprandial lipemia and plasma 8-isoprostane F2alpha concentrations relative to a control high-oleic acid meal: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2014 Oct;100(4):1019-28. doi: 10.3945/ajcn.114.091223. Epub 2014 Aug 6.
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Juni 2012
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Oktober 2012
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Oktober 2012
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
8. Juni 2012
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
11. Juni 2012
Zuerst gepostet (Schätzen)
13. Juni 2012
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
16. September 2019
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
12. September 2019
Zuletzt verifiziert
1. September 2019
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- DRINC 11-LO-0116
- BB/1005862/1 (Andere Zuschuss-/Finanzierungsnummer: BBSRC)
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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