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Impact of Meal Composition and Alcohol Consumption on Postprandial Glycemic Control in Subjects With Type 1 Diabetes

6. März 2020 aktualisiert von: Jorge Bondia

Evaluación Del Impacto de la composición Nutricional de la Ingesta y Del Consumo de Alcohol en el Control glucémico Postprandial en Pacientes Con Diabetes Tipo 1

Postprandial glucose control is a challenging issue in everyday diabetes care. Indeed, excessive postprandial glucose excursions are the major contributors to plasma glucose (PG) variability in subjects with type 1 diabetes (T1DM). In addition, the poor reproducibility of postprandial glucose response is burdensome for patients and healthcare professionals.

To date, the majority of prandial insulin dosing algorithms for subjects with T1DM considers only the carbohydrate (CHO) content of the meal. However, there is evidence (although with a certain degree of heterogeneity) that meal composition significantly affects postprandial glucose control, contributing to glycemic variability. Moreover, despite the high prevalence of alcohol consumption among patients with T1DM (about 30%, similar to that of the general population), data regarding its effect on the postprandial period are very limited.

This project will evaluate the effect of meal composition and alcohol consumption on postprandial glucose control in subjects with T1DM under intensive insulin treatment.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Randomized, prospective, single-centre (Hospital Francesc de Borja, Gandia, Spain), single-blind (analysis), three -way, crossover study on type 1 diabetic subjects (n=12) under intensive insulin treatment.

Aim:

To assess the effect of mixed meal composition on postprandial glycemic control, in subjects with type 1 diabetes:

  1. Combined effect of proteins and fats
  2. Effect of alcohol consumption

Methods:

Each subject will undergo three mixed meal test studies (on three different days), with identical CHO content: On one occasion a low fat-low protein meal will be given, and on another a high fat-high protein one, both consumed with a non-alcoholic drink; on a third occasion the same high fat-high protein meal will be consumed, but this time accompanied by an equal volume of an alcoholic drink.

Patients will arrive at the research unit at 8:00 am and their blood glucose will be stabilized around 90 mg/dl before each mixed meal test. After the mixed meal, blood will be drawn every 5-30 min during a 6 hour post-prandial period to assess plasma glucose, hormones and metabolites concentration.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

12

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Valencia
      • Gandia, Valencia, Spanien, 46072
        • Hospital Francesc de Borja

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 60 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Patients with type 1 diabetes mellitus for more than one year, aged between 18 and 60 years; on intensive insulin therapy by means of CSII (continuous subcutaneous insulin infusion) or MDI (multiple daily injections) for at least 6 months before screening; glycosylated haemoglobin of 6-8.5%; without severe chronic micro- and macroangiopathic diabetic complications and with a body mass index (BMI) between 18 and 30 kg/m2.

Exclusion Criteria:

  • Pregnancy and lactation
  • Hypoglycemia unawareness
  • Fatal or progressive disease
  • Drugs or alcohol abuse
  • HIV, active hepatitis B, active hepatitis C
  • Hepatic disease (aminotransferases AST or ALT >2 times above normal)
  • Clinically relevant microangiopathic disease, or other diseases that may interfere with participation in the study or data analysis
  • Pre-planned surgery
  • Blood donation in the previous 3 months for men and 6 months for women
  • Mental conditions that may interfere with the subject's comprehension of the aims and possible consequences of the study
  • Non-compliant subjects
  • Use of experimental medications or devices during the previous 30 days

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Low Protein-Low Fat study
Subjects will receive a mixed meal with carbohydrates (70g) plus a low content of proteins and fats
A mixed meal with identical amount of carbohydrates but different content of protein, fat and alcohol will be given
Experimental: High Protein-High Fat study
Subjects will receive a mixed meal with the same carbohydrates content of arm 1 (70g), but a greater amount of fats and proteins
A mixed meal with identical amount of carbohydrates but different content of protein, fat and alcohol will be given
Experimental: High Protein-High Fat & alcohol study
Subjects will receive the same mixed meal of the High Protein-High Fat study plus 0,7g of alcohol per Kg of weight
A mixed meal with identical amount of carbohydrates but different content of protein, fat and alcohol will be given

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Plasma Glucose
Zeitfenster: 6 hours (plasma glucose will be measured every 5-15 minutes during the 6-hour post-prandial period of each mixed meal test).
Post-prandial plasma glucose time series
6 hours (plasma glucose will be measured every 5-15 minutes during the 6-hour post-prandial period of each mixed meal test).

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
AUC-PG
Zeitfenster: AUC of plasma glucose will be calculated for the whole 6 hour post-prandial period, for the early 0-3 hour post-prandial period and for the late 3-6 hour post-prandial period.
Area Under the Curve (AUC) of Plasma Glucose in the 0-6h, 0-3h and 3-6h post-prandial periods
AUC of plasma glucose will be calculated for the whole 6 hour post-prandial period, for the early 0-3 hour post-prandial period and for the late 3-6 hour post-prandial period.

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Time in range
Zeitfenster: 6 hours (time in range during the 6 hour post-prandial period)
Time in acceptable glucose range (70-180 mg/dl)
6 hours (time in range during the 6 hour post-prandial period)
C Max
Zeitfenster: 6 hours (maximum plasma glucose concentration during the 6 hour post-prandial period)
Maximum of plasma glucose concentration
6 hours (maximum plasma glucose concentration during the 6 hour post-prandial period)
T max
Zeitfenster: 6 hours (Time of maximum plasma glucose concentration during the 6 hour post-prandial period)
Time of Maximum plasma glucose concentration
6 hours (Time of maximum plasma glucose concentration during the 6 hour post-prandial period)
Hormones and metabolites
Zeitfenster: 6 hours (plasma hormones and metabolites will be measured every 30 minutes during the 6-hour post-prandial period)
Plasma concentration of free fatty acids, beta-OH-butyrate, lactate, alanine, counterregulatory hormones
6 hours (plasma hormones and metabolites will be measured every 30 minutes during the 6-hour post-prandial period)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Hauptermittler: Paolo Rossetti, PhD, Hospital Francesc de Borja, Gandia
  • Studienleiter: Jorge Bondia Company, PhD, Universitat Politécnica de Valéncia

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

25. Oktober 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

23. Januar 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. Januar 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Oktober 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Oktober 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

25. Oktober 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. März 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. März 2020

Zuletzt verifiziert

1. März 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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