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The Interaction Between Conditioned Pain Modulation and Expectation in Understanding the Placebo Effect of Pain Reduction

19. Mai 2021 aktualisiert von: Rambam Health Care Campus
The interaction between conditioned pain modulation and expectation in understanding the placebo effect of pain reduction

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Conditioned pain modulation (CPM) has recently been coined for the psychophysical protocols that assess the functioning of descending pain inhibitory pathways in humans. There is a growing body of evidence points to the important role of spinal serotonin (5-HT) and noradrenaline (NA) in mediation of pain inhibition via CPM. On the other hand, there is also evidence on synergistic modulatory effect of the opioidergic control on CPM, however this issue is under debates. It seems therefore, that pre-treatment CPM assessment may be relevant for prediction of analgesic drug interaction and additive effects.

Placebo effects are inherent to every treatment and significantly contribute to clinical outcomes even in the presence of strong verum analgesic effects. From a psychological point of view, a series of recent studies supported the nature of the placebo effect as a learning phenomenon wherein verbally-induced expectations, cued and contextual conditioning or social learning are considered as the core mechanisms to produce a benefit. Placebo analgesic effects can be elicited by verbal instructions that generate anticipation for a benefit, thus creating expectations of analgesia. The effect of placebo is, primarily mediated by mu-receptors associated opioidergic neurotransmission. Alike brain structures activated by placebo manipulations, prefrontal cortex, cingulate cortex, PAG and RVM are the most important brain structures involved in initiating of opioid-mediated anti-nociception.

An interesting question that emerges is the extent of overlap between the serotono-noradrenergic analgesia represented by CPM, and opioidergic analgesia represented by expectation-based placebo manipulation, for pain reduction. It seems that the final pathway for the two systems is the descending analgesia tract(s). It is unclear, though, if such final common pathway dictates a limited analgesic effect, i.e., it can only be activated to a certain extent, regardless of which system activates it, and therefore additive effects of expectation and CPM are limited to a certain ceiling. Alternatively, different tracts of descending pain inhibition are activated by each system, and the analgesic effect is additive.

Cognitive cortical brain potentials (especially, a P300 waveform) evoked in response to a combination of rare and frequent innocuous sensory stimuli represent a neurophysiological tool for assessment attention. As this test bases on uncertainty and the expectation of upcoming stimuli, the recording of P300 may be relevant for evaluation cognitive processes associated with expectation-related placebo analgesia.

The main aim of this study is to explore the interaction between serotono-noradrenergic and opioidergic systems of analgesia in healthy subjects. More specifically, the investigator will study whether these two systems work in an additive or a complementary way, and whether the neurophysiological assessment of individual expectation capabilities can predict the placebo magnitude.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

35

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Haifa, Israel
        • Rambam Medical center, Neurology Department

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 40 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • healthy subjects

Exclusion Criteria:

  • attention deficit.
  • pain disorders.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Placebo-Komparator: High-expectation placebo manipulation
application of nonactive body cream on forearm for 10 minutes
application of nonactive body cream on forearm
Sonstiges: Low-expectation placebo manipulation
application of nonactive body cream on forearm for 10 minutes
application of nonactive body cream on forearm

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in pain perception
Zeitfenster: up to 2 weeks
pain units on a scale of 0-100. 0 no pain. 100 = the maximum pain
up to 2 weeks
Change in conditioned pain modulation (CPM)
Zeitfenster: up to 2 weeks
change in pain units on a scale of 0-100. 0 no pain. 100 = the maximum pain
up to 2 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

27. März 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. Dezember 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

31. Januar 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. März 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

2. April 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

20. Mai 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. Mai 2021

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 574-17_RMB_CTIL

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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