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Incidental Coronary Calcification Quality Improvement Project (ICC QI)

26. Juli 2022 aktualisiert von: Alexander Sandhu, Stanford University
This is a multi-center, randomized quality improvement project. At least 200 statin-naïve patients without a history of atherosclerotic cardiovascular disease with incidental coronary artery calcium (CAC) on a prior non-gated chest CT will be enrolled across the Stanford Healthcare System and the Palo Alto Veteran's Affairs Healthcare System. Patients will be randomized in a 1:1 fashion to notification or usual care arms. The primary aim of this project is to estimate the increase in 6-month statin prescription among statin-naïve patients without a history of atherosclerotic cardiovascular disease with incidental CAC on a non-gated chest CT who are randomized to receive notification of their findings vs. usual care.

Studienübersicht

Status

Aktiv, nicht rekrutierend

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

173

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Stanford, California, Vereinigte Staaten, 94066
        • Stanford Hospital & Clinics

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 85 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Non-gated chest CT between 2014-2019
  • The presence of CAC confirmed by manual review by an experienced radiologist
  • Stanford affiliated primary care provider or endocrinologist for Stanford healthcare system patients and VA primary care provider for VA patients with at least 1 encounter since 2018

Exclusion Criteria:

  • Current or prior statin or PCSK9 inhibitor therapy
  • Prior diagnosis of ASCVD (coronary artery disease, peripheral arterial disease, cerebrovascular disease, coronary/peripheral revascularization)
  • Prior coronary imaging (cardiac CT, invasive coronary angiography)
  • Dementia
  • Metastatic cancer or active cancer undergoing chemotherapy
  • History of medical nonadherence

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Notification

Patients randomized to notification will receive a message sent by either the electronic health record (EHR) patient portal or postal mail that will inform them of the CAC identified on their previous chest CT. It will provide an overview of CAC, an image of their chest CT, and a recommendation that they discuss this finding with their clinician. These clinicians will be notified of these findings via an earlier EHR message. Any treatment decisions will be made by the patient and their clinician.

Patients randomized to notification who are not prescribed a statin medication and do not have a documented discussion regarding statin therapy within three months will be sent a second message at that time. Their primary care providers will receive a second EHR message concurrently.

Notification of coronary calcium to the patient and their clinician
Kein Eingriff: Usual Care
Both arms have previously had their CT scans reported according to standard clinical practice. This may include notification of the CAC in the imaging report. The usual care arm will not receive any additional notification beyond this standard of care during the project.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Rate of Statin Prescription
Zeitfenster: Within 6 months
Proportion of patients prescribed a statin
Within 6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Body Mass Index
Zeitfenster: 6 months
6 months
Systolic Blood Pressure
Zeitfenster: 6 months
6 months
Statin Intensity
Zeitfenster: 6 months
Proportion of patients prescribed a high intensity, intermediate intensity, and low intensity statin
6 months
Total Cholesterol Level
Zeitfenster: 6 months
6 months
LDL Cholesterol Level
Zeitfenster: 6 months
6 months
HDL Cholesterol Level
Zeitfenster: 6 months
6 months
Triglyceride Level
Zeitfenster: 6 months
6 months
Number of Hypertension Medications
Zeitfenster: 6 months
6 months
Hemoglobin A1c Level
Zeitfenster: 6 months
6 months
Pooled cohort equations estimated 10-year risk of atherosclerotic cardiovascular disease
Zeitfenster: 6 months
6 months
Rate of Aspirin Prescription
Zeitfenster: 6 months
Proportion of patients prescribed aspirin
6 months
Number of primary Care Clinical Encounters
Zeitfenster: 6 months
6 months
Number of Cardiology Referrals
Zeitfenster: 6 months
6 months
Number of Cardiovascular Diagnostic Tests
Zeitfenster: 6 months
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Alexander T Sandhu, MD, MS, Stanford University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

30. März 2021

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

15. Januar 2022

Studienabschluss (Voraussichtlich)

15. September 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

26. Februar 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. März 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

9. März 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

29. Juli 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. Juli 2022

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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