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PARO-agitation-study

28. April 2026 aktualisiert von: Worthmann, Hans MD, MHBA, Hannover Medical School

Postoperative Agitation, Anxiety and Pain With the Use of the Robotic Tool PARO - A Prospective Randomised Study

Postoperative agitation is a common and serious complication in visceral and transplant surgery, associated with prolonged hospital stays and an increased risk of self-harm. Therefore, it is important to find an approach to improve the management of postoperative agitation and to reduce its duration and severity. The medical device "PARO" is a robotic seal that enables patient-robot-interaction. Patients respond to the device through verbal communication and motor responses, as well as facial expressions and gestures. The seal detects human interaction through audiovisual recognition, tactile sensors, and the integration of artificial intelligence. The aim of the study is to observe the use of "PARO" in patients undergoing elective visceral surgery and to analyze the occurence of agitation.

A decrease in the incidence of postoperative agitation is to be expected in a cohort of patients undergoing visceral surgery who use PARO compared to a group of patients undergoing visceral surgery who do not use PARO.

To monitor the occurrence of postoperative agitation, a standardized screening will be conducted twice daily for three days using the Richmond Agitation-Sedation Scale (RASS). To assess postoperative pain, anxiety and delirium, the Numerical Pain Scale (NRS), the State-Trait-Anxiety-Inventory (STAI) and a delirium screening tool (3D-CAM/CAM-ICU) are used by a trained study team. The occurrence of other neuropsychiatric symptoms and postoperative surgical complications will also be assessed.

Additionally, the interaction between PARO and the patients is analyzed regarding movements, reactions to haptic and auditory stimuli, and the frequency of interaction. Our approach involves quantitatively monitoring these metrics to collect sensor data from the robot and video recordings of the patients to identify facial expression and posture patterns. The use and acceptance of the robot on clinical wards by various professional groups are evaluated. The focus is particularly on nursing staff, who have the most interactions with patients. The project is complemented by a hygiene study examining how successfully the hygiene protocol is integrated into clinical routines and what challenges the use of PARO poses in an intensive care unit. The aim is also to examine the workflow and time-related aspects of its usage. The study will be submitted as a clinical trial of the medical device within its intended use, without any additional invasive or burdensome procedures, in accordance with the provisions of Section 15 of the Medical Practitioners Act (MBO).

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

300

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Patient inclusion criteria:

  • ≥18 years of age
  • Elective visceral surgery
  • german-speaking
  • Patient is capable of giving informed consent

Patient exclusion criteria:

  • Known dementia
  • Known immunodeficiency
  • Anacusia
  • Acute damage to the central nervous system
  • A preoperative systemic infection
  • Pre-existing severe immunosuppression or colonization with multidrug-resistant organisms (methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA), quadruple multidrug-resistant Gram-negative pathogens (MRGN), Candida auris, vancomycin-resistant enterococci (VRE), and linezolid-resistant enterococci (LRE))
  • Postoperative systemic infection
  • Drug dependence
  • Known chronic pain syndrome

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Pflegestandard
Sonstiges: Standard of care + PARO
Robotic Seal "PARO"

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Agitation
Zeitfenster: 1.-3.postoperative days
measured via Richmond-agitation-sedation-scale (RASS)
1.-3.postoperative days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Postoperative anxiety
Zeitfenster: Postoperative days 1-3
measured via State-Trait-Anxiety-Inventory (STAI)
Postoperative days 1-3
Postoperative pain
Zeitfenster: Postoperative days 1-3
measured via Numeric-Rating-scale (NRS)
Postoperative days 1-3
Postoperative delirium
Zeitfenster: Postoperative days 1-3
measured via 3D-CAM/CAM-ICU
Postoperative days 1-3

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

15. Dezember 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Dezember 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Mai 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

28. April 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. April 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

5. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. April 2026

Zuletzt verifiziert

1. April 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Beschreibung des IPD-Plans

The data that support the findings of this study are available, but restrictions apply to the availability of these data, which were used under licence for the current study and so are not publicly available. The data are, however, available from the authors.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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