Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Lumateperone for Late-Life Depression (IRL Grey-C)

28. Mai 2026 aktualisiert von: Eric Lenze
The purpose of this research study is to examine how well a medication called lumateperone (Caplyta) works to relieve depression in older adults with treatment-resistant depression. Lumateperone (Caplyta) is approved by the U.S. Food and Drug Administration to treat Major Depressive Disorder in adults who are also taking another antidepressant medication. This study will compare lumateperone (Caplyta) to placebo (a sugar pill without medication).

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

This study is a 10-week, randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial designed to evaluate the efficacy and safety of adjunctive lumateperone in older adults with treatment-resistant depression (TRD). Approximately 100 participants aged ≥60 years with unipolar, non-psychotic major depressive disorder will be enrolled across two study sites. Participants will continue their existing antidepressant medication at a stable dose throughout the study and will be randomized to receive either lumateperone or matching placebo administered adjunctively during the treatment phase.

  • Screening: Participants who sign consent will go through a screening process. This will involve answering questions about medical history, medications, demographics, mood and emotions as well as completing a brief cognitive test.
  • Baseline: If the participant is eligible from the screening visit, they will complete a baseline visit in our research clinic. This will involve answering questions and completing questionnaires about mood and emotions, completing tasks on an iPad to assess thinking, attention, and memory as well as a physical exam. The physical exam will include gathering height and weight, an evaluation for potential medication side effects, a fasting blood draw to measure blood lipids and glucose, and an electrocardiogram (ECG).
  • Study Medication: Participants will be randomized (like flipping a coin) to take either lumateperone or placebo (sugar pill). The research team and participant will be blinded to each participant's study medication. Participants will not get to choose whether they take lumateperone or placebo.
  • Monitoring visits: We will ask participants to complete visits in the research clinic after one week, two weeks, four weeks, six weeks, and eight weeks following the baseline visit. These visits will be to assess depression symptoms, medication changes, and side effects. We may ask participants to complete additional visits in person or over the phone if they are needed to manage side effects or worsening in depressive symptoms.
  • Endpoint visit: After 10-weeks we will ask participants to complete an endpoint visit in the research clinic to measure the effects of lumateperone or placebo. This visit includes answering questions and completing questionnaires about mood and emotions, medication changes, and side effects. Participants will complete tasks on an iPad to assess your thinking, attention, and memory. There will also be a fasting blood draw to measure blood lipids and glucose as well as another ECG.
  • Extra visit (if needed): We may ask participants to complete one additional endpoint visit for a final assessment of symptoms.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

100

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

    • Arizona
      • Tucson, Arizona, Vereinigte Staaten, 85713
        • University of Arizona
        • Hauptermittler:
          • Jordan Karp, MD
    • Missouri
      • St Louis, Missouri, Vereinigte Staaten, 63110
        • Washington University School of Medicine
        • Hauptermittler:
          • Eric J Lenze, MD

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age >=60
  • Current unipolar non-psychotic major depression determined by SCID-5
  • MADRS score >=20 at screening and >=18 at baseline
  • Treatment-resistance defined as documented history of non-response to at least two oral medications of adequate dose and duration in this episode or previous episode, OR clinician determination that treatment augmentation is appropriate
  • Currently taking oral antidepressant prescribed at least minimum therapeutic dose and for at least six weeks duration
  • MMSE score of >/=24

Exclusion Criteria:

  • Dementia
  • High risk for suicide, defined as a 4 or 5 on C-SSRS (indicating active suicidal ideation with current or recent intent or plan), and unable to be managed safely in the clinical trial. Urgent psychiatric referral will be made in these cases.
  • High risk alcohol use: defined as a score of 6 or more on the AUDIT-C
  • Medically inappropriate for participation as determined by PIs.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Lumateperone
The starting dose of lumateperone or placebo will typically be 21 mg/day for the first week. Those participants who are taking moderate or strong CYP3A4 inhibitors will start at 10.5 mg/ day. The dose will be increased for most participants to 42 mg/ day at Week 2 and maintained until Week 10. Participants with moderate or severe hepatic impairment (Child-Pugh class B or C) will be maintained at 21 mg/day. Participants who are taking strong CYP3A4 inhibitors will be maintained at 10.5 mg/ day. Participants who are taking moderate CYP3A4 inhibitors will increase as tolerated to 21 mg/ day.
Participants will be randomized to take either lumateperone or placebo along with their existing antidepressant for 10 weeks. Dose will range from 10.5mg-42mg over the course of the study.
Andere Namen:
  • Caplyta
Placebo-Komparator: Placebo
The starting dose of lumateperone or placebo will typically be 21 mg/day for the first week. Those participants who are taking moderate or strong CYP3A4 inhibitors will start at 10.5 mg/ day. The dose will be increased for most participants to 42 mg/ day at Week 2 and maintained until Week 10. Participants with moderate or severe hepatic impairment (Child-Pugh class B or C) will be maintained at 21 mg/day. Participants who are taking strong CYP3A4 inhibitors will be maintained at 10.5 mg/ day. Participants who are taking moderate CYP3A4 inhibitors will increase as tolerated to 21 mg/ day.
Participants will be randomized to take either lumateperone or placebo along with their existing antidepressant for 10 weeks. Dose will range from 10.5mg-42mg over the course of the study.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Montgomery-Asberg Depression Rating Scale (MADRS) total score
Zeitfenster: From baseline to the end of treatment at week 10.
To evaluate whether adjunctive lumateperone reduces depressive symptoms compared with placebo.
From baseline to the end of treatment at week 10.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Hauptermittler: Eric J Lenze, MD, Washington University School of Medicine

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juni 2028

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juni 2028

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

28. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Beschreibung des IPD-Plans

Contact PI

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Ja

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Ja

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Späte Depression (LLD)

Klinische Studien zur Lumateperone

Abonnieren