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Dosage Schedule Study of Pemetrexed Monochemotherapy for Locally Advanced or Metastatic Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)

15. Oktober 2009 aktualisiert von: Eli Lilly and Company

Pemetrexed Monochemotherapy in Patients With Locally Advanced or Metastatic Non Small Cell Lung Cancer. A Pilot Study to Define the Best Dosing Schedule for a Planned Phase II Randomized Trial

Patients affected by non-small cell lung cancer (NSCLC) will be treated in pemetrexed monochemotherapy regimen for a maximum of 8 cycles. Pemetrexed is an enhancer of some biomolecules involved in the gemcitabine mechanism of action. Purpose of the trial is to monitor the blood values of these biomolecules at different time intervals, to optimize the synergism between pemetrexed and gemcitabine.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

19

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Milano, Italien
        • For additional information regarding investigative sites for this trial, contact 1-877-CTLILLY (1-877-285-4559, 1-317-615-4559) Mon - Fri from 9 AM to 5 PM Eastern Time (UTC/GMT - 5 hours, EST), or speak with your personal physician.

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria

  • Histologically or cytologically proven IIIB and IV NSCLC.
  • No symptomatic uncontrolled brain metastasis
  • Not suitable for platinum containing regimens if chemo-naive
  • Performance status less than or equal to 2 on the Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Scale.
  • Creatinine Clearance (CrCl) greater than or equal to 45 milliliters per min (mL/min)

Exclusion Criteria

  • Prior radiation to greater than 25% of bone marrow
  • Inability to interrupt Aspirin at doses of greater than 1.3 grams/day or non-steroidal anti-inflammatory agents for a 5-day period.
  • Presence of clinically relevant third-space fluid collections not controllable.
  • Significant cardiac disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Pemetrexed - Before Protocol Amendment
500 milligrams per square meter (mg/m2), intravenous (IV), every 14 days x 8 cycles or disease progression, unacceptable toxicity or patient decision to discontinue
Andere Namen:
  • Alimta
  • LY231514
Experimental: Pemetrexed - After Protocol Amendment
500 milligrams per square meter (mg/m2), intravenous (IV), every 21 days x 6 cycles or disease progression, unacceptable toxicity or patient decision to discontinue.
Andere Namen:
  • Alimta
  • LY231514

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Mean Deoxycytidine Kinase (dCK) Expression Evaluated at Cycle 1, Cycle 2, and Cycle 3
Zeitfenster: pre-dose, 1, 2, 4, 6, 24, and 48 hours post-dose (3 cycles)
dCK and hENT expression (see Outcome #2) on normal lymphocytes were measured after Pemetrexed administration to evaluate if there was reproducible timing of maximum dCK expression, and to assess proper time interval between pemetrexed and gemcitabine for treatment of patients with advanced Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC). Values are calculated as ratio between thereshold cycles (number of polymerase chain reaction [PCR] cycles) with respect to a reference gene; in this case glyceraldehyde 3-phosphate dehydrogenase (GAPDH).
pre-dose, 1, 2, 4, 6, 24, and 48 hours post-dose (3 cycles)
Mean Human Equilibrative Nucleoside Transporter 1 (hENT) Expression Evaluated at Cycle 1, Cycle 2, and Cycle 3
Zeitfenster: pre-dose, 1, 2, 4, 6, 24, and 48 hours post-dose (3 cycles)
dCK (see Outcome #1)and hENT expression (see Outcome #2) on normal lymphocytes were measured after Pemetrexed administration to evaluate if there was reproducible timing of maximum dCK expression, and to assess proper time interval between pemetrexed and gemcitabine for treatment of patients with advanced Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC). Values are calculated as ratio between thereshold cycles (number of polymerase chain reaction [PCR] cycles) with respect to a reference gene; in this case glyceraldehyde 3-phosphate dehydrogenase (GAPDH).
pre-dose, 1, 2, 4, 6, 24, and 48 hours post-dose (3 cycles)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Best Objective Tumor Response
Zeitfenster: baseline to measured response (every 14 days for 6 cycles)
Response using Response Evaluation Criteria In Solid Tumors (RECIST) criteria. Complete Response=disappearance of all target lesions; Partial Response=30% decrease in sum of longest diameter of target lesions; Progressive Disease=20% increase in sum of longest diameter of target lesions; Stable Disease=small changes that do not meet above criteria.
baseline to measured response (every 14 days for 6 cycles)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2008

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2008

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. August 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. August 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

31. August 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

20. Oktober 2009

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

15. Oktober 2009

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2009

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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