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Nelfinavir, Radiation Therapy, Cisplatin, and Etoposide in Treating Patients With Stage III Non-Small Cell Lung Cancer That Cannot Be Removed By Surgery

A Phase I/II Trial of Protease Inhibitor, Nelfinavir, Given With Concurrent Thoracic Chemoradiotherapy in Patients With Locally-Advanced Non-Small Cell Lung Cancer

RATIONALE: Nelfinavir may stop the growth of tumor cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth. Radiation therapy uses high energy x-rays to kill tumor cells. Nelfinavir may make tumor cells more sensitive to radiation therapy. Drugs used in chemotherapy, such as cisplatin and etoposide, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving nelfinavir together with radiation therapy, cisplatin, and etoposide may kill more tumor cells.

PURPOSE: This phase I/II trial is studying the side effects and best dose of nelfinavir when given together with radiation therapy, cisplatin, and etoposide and to see how well they work in treating patients with stage III non-small cell lung cancer that cannot be removed by surgery.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • To determine the dose-limiting toxicities, maximum tolerated dose, and recommended phase II dose of nelfinavir mesylate when administered in combination with concurrent thoracic radiotherapy, cisplatin, and etoposide in patients with unresectable locally advanced non-small cell lung cancer.

Secondary

  • To determine the tumor response at 3 months after completion of treatment as measured by RECIST criteria.
  • To assess the inhibition of p-Akt in primary tumor or pathologic lymph nodes and in peripheral blood lymphocytes after 5-10 days of treatment with nelfinavir mesylate.
  • To determine the median overall survival (OS) of patients treated with this regimen.
  • To compare the observed median OS of these patients with the historical median OS of 17 months.

OUTLINE: This is a phase I, dose-escalation study of nelfinavir mesylate followed by a phase II study.

  • Phase I: Patients receive oral nelfinavir mesylate twice daily beginning 1-2 weeks before the initiation of chemoradiotherapy and continuing until the completion of radiotherapy. Patients undergo thoracic radiotherapy once daily 5 days a week for 7-8 weeks. Patients also receive cisplatin IV on days 1, 8, 29, and 36 and etoposide IV on days 1-5 and 29-33. After completion of chemoradiotherapy, patients receive two additional courses of cisplatin and etoposide.
  • Phase II: Patients receive nelfinavir mesylate at the maximum tolerated dose determined in phase I and concurrent chemoradiotherapy as in phase I.

Patients undergo blood sample collection periodically for correlative laboratory studies. Patients treated in the phase II portion of the study and those with primary tumors or pathologic lymph nodes easily accessible by core biopsy or mediastinoscopy also undergo tumor tissue biopsies. Blood and tumor tissue samples are analyzed for expression of molecular markers (total Akt and p-Akt ) by immunohistochemistry. The molecular markers are correlated with treatment response.

After completion of study treatment, patients are followed at 3, 6, and 12 months.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

55

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Pennsylvania
      • Philadelphia, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 19104-4283
        • Abramson Cancer Center of the University of Pennsylvania

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 120 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed non-small cell lung cancer

    • Locally advanced (stage III) disease
    • Unresectable disease
  • Candidate for concurrent definitive chemotherapy and thoracic radiotherapy, as determined by the treating physician
  • No malignant pleural effusion

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • ECOG performance status 0-2
  • Absolute neutrophil count > 1,500/mm³
  • Platelet count > 100,000/mm³
  • Bilirubin ≤ 1.5 mg/dL
  • AST or ALT ≤ 2 times upper limit of normal (ULN)
  • Creatinine ≤ 1.5 times ULN
  • FEV_1 > 600 cc
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • No weight loss > 10% within the past 6 months
  • No known HIV disease

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • No prior thoracic radiotherapy
  • No prior HIV protease inhibitors
  • More than 5 years since prior chemotherapy
  • At least 3 weeks since prior exploratory thoracotomy
  • No concurrent medications that would preclude nelfinavir administration, including any of the following:

    • Amiodarone
    • Quinidine
    • Rifampin
    • Dihydroergotamine
    • Ergonovine
    • Ergotamine
    • Methylergonovine
    • Hypericum perforatum (St. John's wort)
    • Lovastatin
    • Simvastatin
    • Pimozide
    • Midazolam
    • Triazolam

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Dose-limiting Toxicity
Zeitfenster: 90 days
Any grade III or higher toxicity during chemoradiation, per CTCAE
90 days
Maximum Tolerated Dose of Nelfinavir
Zeitfenster: 90 days
As determined by dose escalation rules
90 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Clinical Response of Tumor
Zeitfenster: 90 days
Tumor size as determined by imaging
90 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Amit Maity, Abramson Cancer Center of the University of Pennsylvania

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2007

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. März 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. März 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Dezember 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Dezember 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

9. Januar 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

24. April 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. April 2020

Zuletzt verifiziert

1. April 2020

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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