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Exercise Training in Patients With Cardioverter-Defibrillators (BETA)

17. September 2008 aktualisiert von: University Hospital Tuebingen

BETA: Beneficial Effects of Exercise Training in Patients With Implantable Cardioverter-Defibrillators

Exercise therapy has proven to be an effective additive therapy in patients with cardiovascular diseases. The prognostic value of physical activity is well established in patients with congestive heart failure. Therefore the investigators assumed that the population of patients with implantable cardioverter-defibrillators (ICD) with impaired left ventricular function may also benefit from a cardiovascular training in terms of improved quality of life and reduction of ventricular arrhythmia. The data on feasibility, risk and therapeutic effects of exercise training are very limited or not available.

This prospective randomized study examines the feasibility and benefits of exercise therapy in patients with ICD and congestive heart failure.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Detailed anamnesis and a clinical examination will be performed in order to determine the patient's eligibility for the study. The randomisation either to the exercise- or to the control-arm will be performed at baseline. Follow-up visits are planned after four weeks and after three months same for both arms. The close-up visit is planned after 6 months.

The exercise-arm starts off with an introduction into physical training at the Department of Sports Medicine at the University in Tübingen. Ergospirometry and 6-min walk test will be performed to determine the patients' performance. Then the patients will be encouraged to exercise at home. The scales and intensities of physical training will vary interpersonally depending on patients individual performance. Pedometers and the ICD-integrated "Cardiac Compass" function will be used to verify work load, intensity and duration of the physical strain. The patients will be consulted by telephone regularly to affirm the study compliance. The physical activity in the control-arm will be monitored using the ICD-integrated "Cardiac Compass" function.

ICD-programming

  • VT/SVT discrimination "on",
  • "Cardiac Compass" feature "on"
  • VT/VF detection and pacing-programming remain adjusted to clinical situation of the patient

Baseline- and follow-up visits

  • Anamnesis, NYHA-stadium, patients' demographic data: sex, age, weight, hight, concomitant diseases and current medication
  • Clinical examination: weight, inflow-congestion, edema, pulmonary signs of cardiac decompensation
  • Chest- x-ray (baseline, 6 moths FU)
  • 6-min walk test (baseline, 6 moths FU)
  • Blood take (baseline, 6 moths FU) standard examinations including blood morphology, troponin, renal retention parameters, transaminases)
  • Determination of the BNP plasma level
  • Echocardiography (baseline, 6 moths FU): left-ventricular function (EF) and diameter, valvular function, estimating of systolic pulmonary arterial pressure (PAP sys.).
  • Ergospirometry (baseline, 6 moths FU):peak-oxygen-uptake-volume, starting at 10 Watt with increase of the work load 12 Watts per minute until the work load capacity has been reached. The achieved VO2 value is defined as the 100 % oxygen-uptake. At home the patients are supposed to exercise at about 70 % of their VO2 peak.
  • Measurement/Recording of the peripheral oxygen-uptake of the muscle with near-infrared-spectroscopy simultaneously with the bicycle-ergometric exposure.
  • Complete interrogation of the ICD-memory, acquisition of the "Cardiac-Compass"-data, sensing- and threshold-test, recording of electrical impedance and checking of the battery-status, impedance and checking of the battery-status
  • Acquisition of the standardized questionnaires concerning quality-of-life, personality, depression and anxiety: PHQ-D, DS14, FSGV 1.0 and GAD-7.

Definition of adverse event

  • Adverse event (AE): Any decrease of existential orientation, unwanted incidence, subjective or objective symptom of any kind of disease, impairment or any accident, that may or may not be connected to the study is defined as an (AE).
  • Severe adverse event (SAE): A SAE is an event which is life-threatening or deadly, causes significant or chronic damage, requires hospitalization or threatens the patient's physical inviolability in any other way.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

100

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Baden-Württemberg
      • Tübingen, Baden-Württemberg, Deutschland, 72076
        • Rekrutierung
        • University Clinic, Dept. of Cardiology
        • Kontakt:
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • Slawomir Weretka, MD
        • Unterermittler:
          • Juergen Schreieck, MD
        • Unterermittler:
          • Jochen Hansel, MD
        • Unterermittler:
          • Konstantinos Stellos, MD
        • Unterermittler:
          • Martin Teufel, MD

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • both gender at a minimum age of 18 years
  • ICD-systems with "Cardiac-Compass" (Medtronic)-diagnostic feature
  • ICD system implanted for at least three months
  • congestive heart failure, NYHA II and III
  • LVEF ≤ 40 %
  • compensated state, optimized and stable pharmacological therapy at least for the last three months
  • load capacity of at least 50 watt at baseline.

Exclusion Criteria:

  • unable or unwilling to give informed consent
  • acute coronary syndrome during the past thirty days
  • hemodynamically relevant valvular defect
  • instable arterial hypertension
  • severe COPD
  • reduced work load capacity caused by instable angina pectoris, peripheral vascular, neurological or orthopaedic concomitant disease
  • hypertrophic obstructive cardiomyopathy (HOCM)
  • pulmonary-arterial hypertension (PAP systolic ≥ 60 mmHg).

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Unterstützende Pflege
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: 1
exercise training
walking training at least 3 times a week
Placebo-Komparator: 2
control arm: normal behavior, no additional exercise will be advised
walking training at least 3 times a week

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Reduction of arrhythmia burden, heart rate trend, increase in patients activity.
Zeitfenster: 6 months
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Ineffective ICD-interventions, injury risk due to syncope, hospitalization, death. LVEF (echocardiography), VO2max, anaerobic threshold (AT), respiratory compensation point (RCP) and equivalents for O2 and CO2 (ergospirometry) BNP plasma level
Zeitfenster: 6 months
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Slawomir Weretka, MD, University Hospital Tuebingen
  • Studienstuhl: Juergen Schreieck, MD, University Hospital Tuebingen

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2008

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. September 2009

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. November 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. August 2008

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

17. September 2008

Zuerst gepostet (Schätzen)

18. September 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

18. September 2008

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. September 2008

Zuletzt verifiziert

1. September 2008

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 01 (Miami VAHS)

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