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Effective Care Management of Depressed Diabetes Patients (The Positive Steps Study)

24. April 2015 aktualisiert von: John Piette, University of Michigan

Effective Care Management of Depressed Diabetes Patients

Evaluation of telephone care management intervention designed to improve outcomes among depressed diabetes patients.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Research Plan: 382 patients ages 21-80, including 177 women, and 123 Blacks from the Ann Arbor VA HCS, UM, and the Genesys Health Care System in Flint. Patients will be randomized to: (1) brief education about depression, diabetes self-care, and physical activity; or (2) telephone care management including antidepressant medication care management (MCM) and/or cognitive behavioral therapy (CBT). The MCM module uses a standard algorithm to identify efficacious antidepressants and promote adherence. The CBT module addresses symptoms, exercise, and communication skills.

Methods: Surveys: Patients will complete clinic-based surveys at baseline and 12-months to measure their health status, self-care, provider-patient communication, and resource use. At 4 months, they will complete a mailed questionnaire to capture short-term changes in depressive symptoms, walking, patient-provider communication, medication adherence, and quality-of-life. Physiologic Measures: At baseline and 12-months, patients' A1c and cholesterol will be measured via a fingerstick blood test. We also will measure blood pressure, height, and weight. With patients' 4-month mailed surveys, they will complete fingerstick A1c tests and return the results via mail. The blood tests are identical to those diabetes patients use to self-monitor their blood glucose. Pedometers: We will measure distance walked at baseline, 4 months, and 12 months using a pedometer. Patients will record their walk distances for one week and return the results via mail. Electronic data: Utilization and billing databases will be used to identify health service utilization (ER visits, outpatient care, hospitalizations) occurring during patients' participation and the prior 12 months. Physician feedback. At patients' 12-month assessment, the physician will complete a brief survey about the patient's communication style. All patients will provide written consent administered prior to their face-to-face screening and baseline interviews. Physician 12-month surveys about patients' communication style will be anonymous.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

339

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Michigan
      • Ann Arbor, Michigan, Vereinigte Staaten, 48109
        • University of Michigan Health System
      • Ann Arbor, Michigan, Vereinigte Staaten, 48105
        • VA Ann Arbor Healthcare System
      • Grand Blanc, Michigan, Vereinigte Staaten, 48439
        • Genesys Regional Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

21 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria. Patients must meet all of the following criteria:

  • Active Diabetes (Type 1 & 2)
  • Diagnosis of depression
  • Using hypoglycemic medications
  • At least 1 outpatient visit in last 12 months
  • At least 21 years old

Exclusion Criteria. Patients who have any of the following will be excluded:

  • Limited life expectancy (heart failure/ on oxygen/ advanced stage cancer/ dialysis)
  • End stage renal disease
  • Lung cancer
  • Dementia
  • Bipolar
  • Schizophrenia
  • Can't speak English
  • Memory problems
  • Alcohol problems
  • Illegal drug use
  • Minimal depressive symptoms
  • Blood pressure 180/110 or higher
  • Problems with loss of consciousness
  • Can't walk 10 minutes on level surface
  • Not planning to get their care at study site
  • PCP not affiliated with study site
  • Are not on a stable regimen (change in depression Rx in last 28-30 days)
  • Type 1 diabetic if diagnosed before age 15

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Enhanced Usual Care

Adult patients with diabetes and depression.

  • Report screening results
  • Notify PCP of screening results (optional per patient)
  • PCP referrals
  • Educational materials regarding diabetes, physical activity, and depression
Experimental: Staged Care Management
Adult patients with diabetes and depression
  • Basic physical activity counseling
  • Notify PCP and facilitate initiation of antidepressants
  • Medication monitoring calls at 1, 2, 4, 6, 8, 10, and 12 weeks*
  • 1/mo monitoring in continuation phase (mos. 4-12)*
  • Report & recommendations to PCP after each patient call
  • Note: *average of 10 minutes of telephone time each (series is repeated if second antidepressant trial is needed)
  • Notify PCP
  • CBT Manual
  • Weekly CBT focused counseling for 12 weeks**
  • Monthly CBT in months 4-12**
  • Behavioral physical activity counseling
  • Report & recommendations to PCP after each patient call
  • Note: **average of 50 minutes of telephone time each

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Participant HbA1c levels
Zeitfenster: one year
one year
Participant cardiovascular risk index
Zeitfenster: one year
one year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Gesundheitsbezogene Lebensqualität
Zeitfenster: ein Jahr
ein Jahr
Proximal intervention targets
Zeitfenster: one year
(e.g., depressive symptoms, physical activity levels, and provider-patient communication)
one year
Other self-care behaviors
Zeitfenster: one year
one year
Treatment satisfaction
Zeitfenster: one year
one year
Resource use
Zeitfenster: one year
one year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: John D Piette, PhD, VA Ann Arbor Healthcare System

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2009

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. April 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. April 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

16. April 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

20. April 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

28. April 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

24. April 2015

Zuletzt verifiziert

1. April 2015

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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Klinische Studien zur Depression

Klinische Studien zur Medication Care Management (MCM)

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