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Donor Atorvastatin Treatment for Preventing Severe Acute Graft-Versus-Host Disease in Patients Undergoing Myeloablative Peripheral Blood Stem Cell Transplantation

18. Juli 2017 aktualisiert von: Marco Mielcarek, Fred Hutchinson Cancer Center

Donor Statin Treatment for Prevention of Severe Acute GVHD After Myeloablative Hematopoietic Cell Transplantation

This phase II trial studies donor atorvastatin treatment for the prevention of severe acute graft-versus-host disease (GVHD) in patients undergoing myeloablative peripheral blood stem cell (PBSC) transplantation. Giving chemotherapy and total-body irradiation (TBI) before a donor PBSC transplant helps stop the growth of cancer cells. It may also prevent the patient's immune system reject the donor's stem cells. When the healthy stem cells from a donor are infused into the patient they may help the patient's bone marrow make stem cells, red blood cells, white blood cells, and platelets. Sometimes the transplanted cells from a donor can make an immune response against the body's normal cells. Giving atorvastatin to the donor before transplant may prevent this from happening.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. To assess whether 2 weeks of donor statin treatment reduces the risk of severe acute GVHD.

SECONDARY OBJECTIVES:

I. To assess whether 2 weeks of statin treatment of normal PBSC donors is feasible, tolerable and safe.

OUTLINE:

Donors receive atorvastatin orally (PO) beginning on day -14 and continuing until the last day of stem cell collection.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

83

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Stanford, California, Vereinigte Staaten, 94305
        • Stanford University Hospitals and Clinics
    • Colorado
      • Denver, Colorado, Vereinigte Staaten, 80907
        • Colorado Blood Cancer Institute
    • Washington
      • Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98109
        • Fred Hutchinson Cancer Research Center/University of Washington Cancer Consortium

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Human leukocyte antigen (HLA)-identical sibling donor
  • Myeloablative preparative regimen (i.e., >= TBI 12.0 Gy, >= busulfan (BU) 8.0 mg/kg PO, >= BU 6.4 mg/kg intravenously (IV), >= treosulfan 42 g/m^2 IV) according to investigational study or standard treatment plan; other "myeloablative" preparative regimens are acceptable as long as they are approved by the principal investigator or designee
  • Transplantation of PBSC
  • Cyclosporine (CSP)-based postgrafting immunosuppression
  • Willingness to give informed consent
  • DONOR: Age >= 18 years
  • DONOR: HLA genotypically identical sibling
  • DONOR: Willingness to give informed consent

Exclusion Criteria:

  • Nonmyeloablative preparative regimen
  • Participation in an investigational study that has acute GVHD as the primary endpoint
  • The allogeneic PBSC donor has a contraindication to statin treatment
  • DONOR: Age < 18 years
  • DONOR: Active liver disease (alanine aminotransferase [ALT] or aspartate aminotransferase [AST] levels > 2 times the upper limit of normal [ULN])
  • DONOR: History of myopathy
  • DONOR: Hypersensitivity to atorvastatin
  • DONOR: Pregnancy
  • DONOR: Nursing mother
  • DONOR: Current serious systemic illness
  • DONOR: Concurrent treatment with strong inhibitors of hepatic cytochrome P450 (CYP) 3A4 (i.e. clarithromycin, erythromycin, protease inhibitors, azole antifungals)
  • DONOR: Current use of statin drug
  • DONOR: Failure to meet Fred Hutchinson Cancer Research Center (FHCRC) or local criteria for stem cell donation
  • DONOR: Total creatinine kinase > 2 times the ULN

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Unterstützende Pflege
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Supportive care (donor statin treatment)
Donors receive atorvastatin calcium PO beginning on day -14 and continuing until the last day of stem cell collection.
PO gegeben
Andere Namen:
  • Lipitor
  • CI-981
Undergo myeloablative allogeneic PBSC transplant
Andere Namen:
  • HSC
  • HSCT
  • allogene Stammzelltransplantation
Undergo myeloablative allogeneic PBSC transplant
Andere Namen:
  • PBPC-Transplantation
  • Transplantation von Vorläuferzellen des peripheren Blutes
  • Unterstützung peripherer Stammzellen
  • Periphere Stammzelltransplantation

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Grade 3-4 Acute GVHD
Zeitfenster: First 100 days after transplant
Cumulative incidence rate of grade 3-4 acute GVHD with death as a completing risk, assessed at day 100 in the patients/recipients.
First 100 days after transplant

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Chronic Extensive GVHD
Zeitfenster: 2 years post transplant
Cumulative incidence rate of chronic extensive GVHD with death as a competing risk, assessed at 2 years in the patients/recipients.
2 years post transplant
Disease-free Survival
Zeitfenster: 1 year after transplant
Evaluated as Kaplan-Meier estimate in the patients/recipients.
1 year after transplant
Grades II-IV Acute GVHD
Zeitfenster: First 100 days after transplant
Cumulative incidence rate of grades II-IV acute GVHD with death as a competing risk, assessed at 100 days in the patients/recipients.
First 100 days after transplant
Non-relapse Mortality
Zeitfenster: At day 100
Cumulative incidence rate of non-relapse mortalities, assessed at day 100 in the patients/recipients.
At day 100
Non-relapse Mortality
Zeitfenster: At 1 year after HCT
Cumulative incidence rate of non-relapse mortalities, assessed at one year in the patients/recipients.
At 1 year after HCT
Overall Survival
Zeitfenster: 1 year after transplant
Determined and presented as Kaplan-Meier estimates, assessed at 1 year in the patients/recipients.
1 year after transplant
Proportion of Donors Who Have to Discontinue Atorvastatin Because of Toxicity
Zeitfenster: Until completion of stem cell collection (on average 14 days)
Until completion of stem cell collection (on average 14 days)
Proportion of Patients Requiring Secondary Systemic Immunosuppressive Therapy
Zeitfenster: First 100 days after transplant
First 100 days after transplant
Recurrent or Progressive Malignancy
Zeitfenster: Up to 3 years
Cumulative incidence rate of recurrent or progressive malignancy with death as a competing risk, assessed at 3 years in the patients/recipients.
Up to 3 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

31. Januar 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

2. Februar 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

3. Februar 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

17. August 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

18. Juli 2017

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2545.00 (Andere Kennung: Fred Hutchinson Cancer Research Center/University of Washington Cancer Consortium)
  • P30CA015704 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • NCI-2011-03827 (Registrierungskennung: CTRP (Clinical Trial Reporting Program))
  • R01HL108307 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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