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Non-invasive Brain Modulation for Weight Maintenance

27. Oktober 2016 aktualisiert von: Takara Stanley, M.D., Massachusetts General Hospital

Neurobehavioral Contribution to Weight Loss Maintenance: an Interdisciplinary Experimental Study With Noninvasive Brain Modulation

This is a study of overweight men and women. Everybody will receive a very low calorie diet to eat in place of meals for 10 weeks. During the last two weeks of the diet, half of the patients will receive an intervention to activate parts of their brain that can help them eat less. The other half of the patient will receive a placebo or sham intervention. The intervention will involve a small electric current given every day for 10 days. Everybody will be monitored for 16 more weeks (total of 26 weeks) while on a weight maintenance diet to see if the intervention helps people keep the weight off.

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

13

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Massachusetts
      • Boston, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 02114
        • Massachusetts General Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

20 Jahre bis 55 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Men and women age 20-55 years old
  2. BMI 30-50 kg/m2
  3. Willing to undergo 10 week supervised VLCD

Exclusion Criteria:

  1. Obesity due to a known secondary cause (Cushing's syndrome, hypothyroidism, etc) or a history of weight loss surgery
  2. Subjects who have a known history of diabetes, fasting blood sugar >125 mg/dl or using any anti-diabetic drugs
  3. Changes in lipid lowering or anti-hypertensive regimen within 3 months of screening
  4. Hemoglobin <10 g/dL, Creatinine >1.5 mg/dL
  5. QT interval >440 ms on EKG
  6. Subjects with unstable psychiatric conditions as assessed by a psychologist
  7. Allergy or intolerance to components of the mixed meal challenge
  8. Additional contraindications to receive transcranial direct current stimulation (tDCS):

    1. Personal or family history of seizures, epilepsy or other unexplained loss of consciousness.
    2. Current or past history of skin disease or damaged skin on the scalp at the site of stimulation (i.e. eczema, skin with ingrown hairs, acne, razor nicks, wounds that have not healed, recent scar tissue, broken skin, etc.).
    3. Prior neurosurgical procedure or radiation treatment to the brain.
    4. Known diagnosis of brain lesions, such as tumor, stroke or multiple sclerosis
    5. Implanted pacemaker, medication pump, vagal stimulator, deep brain stimulator, TENS unit, ventriculoperitoneal shunt or any metallic implant on the head.

    (Note: Intake of centrally acting medications will be allowed, as there is no evidence that any medication can increase the risk of adverse effects during tDCS.)

  9. Subject is currently enrolled in another investigational device or drug trial(s), or subject has received other investigational agent(s) within 28 days of baseline visit
  10. Any condition judged by the patient's physician to cause this clinical trial to be detrimental to the patient

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Brain modulation
10 sessions of brain modulation with Eldith/Neuroconn transcranial Direct Current Stimulation device
Brain modulation using Eldith/Neuroconn transcranial Direct Current Stimulation device
Placebo-Komparator: Placebo (sham modulation)
10 placebo sessions where no brain modulation takes place

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in weight from week 11 to 26
Zeitfenster: Week 11 to 26
Patients will be placed on a very low calorie diet from baseline to week 11. The primary end point is the maintenance of weight loss from week 11 to week 26 after the very low calorie diet is stopped.
Week 11 to 26

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in appetite hormones on mixed meal challenge test
Zeitfenster: Week 0 to 8, 11 and 26
Appetite hormones such as ghrelin change in response to nutrition. Dieting increases ghrelin and decreases other appetite hormones. We will assess if the brain modulation intervention will prevent the dieting induced increase in ghrelin and changes in other appetite hormones.
Week 0 to 8, 11 and 26
Change in appetite
Zeitfenster: Week 0 to 8, 11, 18 and 26
Degree of hunger (or satiety) can be assessed by use of visual analog scale and monitoring food intake diaries and questionnaires. We will assess if the brain modulation intervention can prevent the diet induced increases in appetite using the visual analog scale, food diary and questionnaires.
Week 0 to 8, 11, 18 and 26
Change in body composition
Zeitfenster: Week 0 to 8 and 26
Weight loss can affect both fat mass and muscle (lean) mass. We will assess if the weight loss by low-calorie diet and weight maintenane facilitated by brain modulation will preferentially affect fat mass or lean mass by use of dual energy X-ray absorptiometry.
Week 0 to 8 and 26
Change in metabolic parameters
Zeitfenster: Week 0 to 8, 11, 18, 26
Weight loss and successful weight loss maintenance can improve insulin resistance (risk for diabetes mellitus) and cholesterol profile. We will assess the changes in risk for diabetes and cholesterol from the low-calorie diet and brai modulation mediated weight maintenance.
Week 0 to 8, 11, 18, 26

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Takara Stanley, MD, Massachusetts General Hospital
  • Hauptermittler: Miguel Alonso-Alonso, MD, Beth Israel Deaconess Medical Center
  • Hauptermittler: Winfield S. Butsch, MD, Massachusetts General Hospital

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. Februar 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. Februar 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

18. Februar 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

31. Oktober 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

27. Oktober 2016

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2013-P-000191

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

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