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A Drug-drug Interaction Study Between Daclatasvir and Atazanavir/Ritonavir or Atazanavir/Cobicistat (DATE-4)

4. Dezember 2020 aktualisiert von: Radboud University Medical Center

A Drug-drug Interaction Study Between the Novel Anti-HCV Agent Daclatasvir and the Antiretroviral Agents Atazanavir/Ritonavir or Atazanavir/Cobicistat in Healthy Volunteers

This study aims to provide the evidence that 150mg of cobicistat will have the same effect on the pharmacokinetics of daclatasvir 30mg QD as 100mg of ritonavir, when given together with atazanavir 300mg.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Approximately 20-25% of the total number of HIV-infected patients is co-infected with HCV which translates to 6-8 million persons worldwide. Combined treatment of HIV and HCV is complicated by the risk of drug-drug interactions as both the direct acting antiviral agents (DAAs) for HCV as the antiretroviral agents for HIV are substrates of cytochrome P450 (CYP450) or various membrane transporters, and also have the capacity to influence these systems. A careful selection of the appropriate regimens and if needed adjusted doses is key for optimal treatment of both viral infections.

Daclatasvir is a recently approved anti-HCV agent that is a CYP3A4 substrate but does not affect CYP450 itself. It is also a moderate inhibitor of various membrane transporters such as organic anion-transporting polypeptide (OATP1B1), P-glycoprotein (P-gP), and organic cation transporters (OCT2).

Atazanavir/ritonavir is one of the preferred antiretroviral agents in all international guidelines. Ritonavir is used as a boosting agents based on its inhibitory effects on CYP3A. This also inhibits CYP3A-mediated metabolism of daclatasvir and when atazanavir/ritonavir is combined with daclatasvir, it is recommended to reduce the dose of daclatasvir from 60mg QD to 30mg QD.

Cobicistat has recently been approved as an alternative booster of atazanavir at a dose of 150mg QD. It is expected that cobicistat will inhibit CYP3A mediated metabolism of daclatasvir in a similar manner as ritonavir does, but there are no clinical data to support this. As cobicistat lacks some of the adverse events associated with ritonavir use, the use of cobicistat, including as a booster of atazanavir, is likely to increase.

This study aims to provide the evidence that 150mg of cobicistat will have the same effect on the pharmacokinetics of daclatasvir 30mg QD as 100mg of ritonavir, when given together with atazanavir 300mg.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

16

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Nijmegen, Niederlande
        • CRCN, Radboud University Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 55 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Subject is at least 18 and not older than 55 years at screening.
  2. Subject does not smoke more than 10 cigarettes, 2 cigars, or 2 pipes per day for at least 3 months prior to Day 1.
  3. Subject has a Quetelet Index (Body Mass Index) of 18 to 30 kg/m2, extremes included.
  4. Subject is able and willing to sign the Informed Consent Form prior to screening evaluations.
  5. Subject is in good age-appropriate health condition as established by medical history, physical examination, and electrocardiography, results of biochemistry, hematology and urinalysis testing within 4 weeks prior to day 1. Results of biochemistry, hematology and urinalysis testing should be within the laboratory's reference ranges (see Appendix A). If laboratory results are not within the reference ranges, the subject is included on condition that the Investigator judges that the deviations are not clinically relevant. This should be clearly recorded.
  6. Subject has a normal blood pressure and pulse rate, according to the Investigator's judgment.

Exclusion Criteria:

  1. Creatinine clearance below 60mL/min.
  2. Documented history of sensitivity/idiosyncrasy to medicinal products or excipients.
  3. Positive HIV test.
  4. Positive hepatitis B or C test.
  5. Pregnant female (as confirmed by an hCG test performed less than 4 weeks before day 1) or breast-feeding female. Female subjects of childbearing potential without adequate contraception, e.g. hysterectomy, bilateral tubal ligation, (non-hormonal) intrauterine device, total abstinence, double barrier methods, or two years post-menopausal. They must agree to take precautions in order to prevent a pregnancy throughout the entire conduct of the study.
  6. Therapy with any drug (for two weeks preceding Day 1), except for acetaminophen (max 2 gram/day).
  7. Relevant history or presence of pulmonary disorders (especially COPD), cardiovascular disorders, neurological disorders (especially seizures and migraine), psychiatric disorders, gastro-intestinal disorders, renal and hepatic disorders (clinically relevant increased ALAT/ASAT or hyperbilirubinemia) hormonal disorders (especially diabetes mellitus), coagulation disorders.
  8. Relevant history or current condition that might interfere with drug absorption, distribution, metabolism or excretion.
  9. History of or current abuse of drugs, alcohol or solvents.
  10. Inability to understand the nature and extent of the study and the procedures required.
  11. Participation in a drug study within 60 days prior to Day 1.
  12. Donation of blood within 60 days prior to Day 1.
  13. Febrile illness within 3 days before Day 1.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Treatment A
Daclatasvir 30 mg QD film-coated tablet + atazanavir 300mg QD hard capsule + ritonavir 100mg QD from film-coated tablet for 10 days.
Andere Namen:
  • Norvir
Andere Namen:
  • Reyataz
Andere Namen:
  • Daklinza
Experimental: Treatment B
Daclatasvir 30 mg QD film-coated tablet + atazanavir 300mg QD hard capsule + cobicistat 150mg QD from film-coated tablet for 10 days.
Andere Namen:
  • Reyataz
Andere Namen:
  • Daklinza
Andere Namen:
  • Tybost

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
AUC
Zeitfenster: up to 24 hours after administration
up to 24 hours after administration

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Adverse events
Zeitfenster: 4 weeks
adverse events will be collected up to 4 weeks in total (entire study)
4 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. November 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

30. September 2015

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. September 2015

Zuerst gepostet (Schätzen)

1. Oktober 2015

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. Dezember 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Dezember 2020

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2020

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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