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Immune Response After Pancreatic Cancer Treatment (IRE Immuno)

25. Februar 2020 aktualisiert von: University Hospital Inselspital, Berne

Differential Immunologic Signature After Pancreatic Cancer Treatment: Does Irreversible Electroporation Lead to a Prolonged and Potent T-cell Mediated Immune Response Compared to Surgical Resection?

The aim of this project is to describe the differential immunologic responses of patients who undergo in situ IRE, margin accentuation IRE with surgical resection of the primary tumor, and surgical resection of the primary tumor only. The primary hypothesis is that IRE induces a long and sustained activation of the cell-mediated immune system, which is distinct from the immune response after surgical resection only. The primary endpoint of this study is the comparison of the CD4+/CD8+ ratio as an indicator of antitumor immunity both longitudinally within a group after the intervention and over time between the three groups. CD4+/CD8+ ratio will be measured preoperatively and at postoperative days 1, 7, 42, and 180. As a secondary outcome, additional measurements will be taken to more specifically characterize the immune response based on peripheral blood samples. Flow cytometry will be used to quantify cell subsets, and ELISA will be used to measure cytokine levels , at the same time-points as for the primary outcome. Each group of patients as described above will consist of 10 consecutive pancreatic cancer patients. Patients aged 18 or older with resectable, borderline resectable, or locally advanced pancreatic cancer will be included. Patients with locally advanced disease will undergo 3 months of preoperative chemotherapy with monitoring to exclude metastatic disease. Main exclusion criteria are cardiac conduction abnormalities and signs of distant metastasis.

Studienübersicht

Status

Beendet

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

38

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Bern, Schweiz
        • Inselhospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients undergoing an established procedure for pancreatic cancer. The assignment into either group will be independent of this research proposal and rely completely on clinical judgment. Main outcomes will be changes in immunological short-term and long-term outcomes.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥ 18 years
  • Able to undergo general anesthesia (ASA ≤ 4)
  • Performance status ECOG <=2 (Eastern Cooperative Oncology Group)
  • Life expectancy of at least 6 months
  • Resectable, borderline resectable, or locally advanced pancreatic cancer
  • Patients who have locally advanced disease have to show no tumor progression after 3 month of neo-adjuvant chemotherapy+/-XRT before undergoing in situ IRE

Exclusion Criteria:

  • Cardiac AV conduction abnormalities, ventricular fibrillation
  • History of epilepsy
  • Recent history of myocardial infarction (2 months)
  • Evidence of distant metastasis (e.g. liver, lung, peritoneum)
  • Informed consent cannot be given by the patient
  • Known hypersensitivity to the IRE electrodes (stainless steel 304L)
  • Women of childbearing potential who are pregnant, breast feeding, or not taking an adequate method of contraception at the time of procedure

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
10 IRE locally advanced
patients undergoing in situ IRE for locally advanced pancreatic
Irreversible electroporation is an emerging, mainly non-thermal ablative modality. It circumvents some downsides of thermal ablation and has the potential for broad application among patients with pancreatic cancer.
10 IRE borderline resection
patients undergoing margin accentuation IRE for borderline resectable disease
Irreversible electroporation is an emerging, mainly non-thermal ablative modality. It circumvents some downsides of thermal ablation and has the potential for broad application among patients with pancreatic cancer.
10 resection only
patients undergoing surgical resection only

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Immunological outcome
Zeitfenster: 42 days
flowcytometry
42 days
Immunological outcome
Zeitfenster: 6 months
Flowcytometry
6 months
Immunological outcome
Zeitfenster: 9 months
Flowcytometry
9 months
Immunological outcome
Zeitfenster: 42 days
ELISA
42 days
Immunological outcome
Zeitfenster: 6 months
ELISA
6 months
Immunological outcome
Zeitfenster: 9 months
ELISA
9 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of local tumor recurrences
Zeitfenster: 42 days
measured via CT
42 days
Number of local tumor recurrences
Zeitfenster: 3 months
measured via CT
3 months
Number of local tumor recurrences
Zeitfenster: 6 months
measured via CT
6 months
Number of local tumor recurrences
Zeitfenster: 9 months
measured via CT
9 months
Number of distant tumor recurrences
Zeitfenster: 42 days
measured via CT
42 days
Number of distant tumor recurrences
Zeitfenster: 3 months
measured via CT
3 months
Number of distant tumor recurrences
Zeitfenster: 6 months
measured via CT
6 months
Number of distant tumor recurrences
Zeitfenster: 9 months
measured via CT
9 months
Overall survival
Zeitfenster: 42 days
survival of patient
42 days
Overall survival
Zeitfenster: 3 months
survival of patient
3 months
Overall survival
Zeitfenster: 6 months
survival of patient
6 months
Overall survival
Zeitfenster: 9 months
survival of patient
9 months
Cancer specific survival
Zeitfenster: 42 days
survival of patient
42 days
Cancer specific survival
Zeitfenster: 3 months
survival of patient
3 months
Cancer specific survival
Zeitfenster: 6 months
survival of patient
6 months
Cancer specific survival
Zeitfenster: 9 months
survival of patient
9 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Mathias Worni, MD, Inselspital Berne

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

15. Februar 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

25. Februar 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

25. Februar 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Dezember 2016

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

2. März 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

3. März 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

26. Februar 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Februar 2020

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2020

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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