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Optimized 2D-RT for Prostate Cancer

12. März 2018 aktualisiert von: Alessio Giuseppe Morganti, IRCCS Azienda Ospedaliero-Universitaria di Bologna

Definition of Fields Margins for Optimized 2D Radiotherapy of Prostate Carcinoma

Prostate cancer (CAP) is one of the most common malignancies in men, both in Western countries and developing countries. Radiation therapy (RT) is an important therapeutic option. New technologies (3D, IMRT, IGRT, VMAT) have been introduced in the last decades, with a progressive improvement of clinical outcome. However, in many countries the only treatment option is the traditional 2D technique based on standard simulation. The indications for field definition in this treatment are still based on expert's opinions. The aim of this analysis is to propose new indications for 2D fields definition based on three-dimensional simulation in a population of patients with CAP. Twenty patients with CAP consecutively treated with RT in our center were identified. Patients underwent CT-simulation in supine position. Pelvic MRI images were fused with CT-simulation images. In this way, delineation of the prostate and seminal vesicles was performed on MRI images. Clinical Target Volume definition (CTV) was performed according to EORTC guidelines simulating 4 different categories: low-risk CAP, intermediate-risk CAP, high-risk CAP without involvement of the seminal vesicles, and high-risk CAP with involvement of seminal vesicles. The Planning Target Volume (PTV) was defined by adding a margin of 10 mm to the CTV in all directions. For each patient, 8 treatment plans were calculated. In particular, for each of the 4 categories of risk, 2 treatment plans were calculated by using a cobalt source or 10 MV photons. Treatment plans were calculated using the box technique. Progressive optimization was realized with an iterative procedure by evaluating the three-dimensional dose distribution. Once the final plan was achieved (respecting the PTV constraint: D98 > 95%), distances of the fields edges from a set of reference points were measured.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

20

Phase

  • Unzutreffend

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 79 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • > 18 years
  • clinical T stage: cT2b, cT2c, cT3a, cT3b
  • informed consent
  • MRI of the pelvis

Exclusion Criteria:

  • > 79 years
  • prior surgery treatment for prostate cancer
  • prior pelvic radiotherapy
  • genetic syndromes of hyper-radio-sensitivity
  • chronic infiammatory bowel disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: 2D radiotherapy
Patients with prostate cancer were treated with 2D-radiotherapy

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
new indications for 2D fields definition
Zeitfenster: through study completion, up to 10 months
Twenty patients with prostate cancer (CAP) were identified. Pelvic MRI images were fused with CT-simulation images to delineate prostate and seminal vesicles on MRI images. Clinical Target Volume definition (CTV) was performed according to EORTC guidelines simulating 4 different categories: low-risk CAP, intermediate-risk CAP, high-risk CAP with or without involvement of the seminal vesicles. The Planning Target Volume (PTV) was defined by adding a margin of 10 mm to the CTV. For each patient, 8 treatment plans were calculated using box tecnhique: 2 treatment plans for each risk category were calculated by using a cobalt source or 10 MV photons. Progressive optimization was realized with an iterative procedure by evaluating the three-dimensional dose distribution. Once the final plan was achieved (respecting the PTV constraint: D98 > 95%), distances of the fields edges from a set of reference points were measured.
through study completion, up to 10 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Alessio G Morganti, MD, Radiation Oncology Center, Department of Experimental, Diagnostic and Speciality Medicine-DIMES, Unversity of Bologna, S. Orsola-Malpighi Hospital, Bologna, Italy

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

2. Februar 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

18. Dezember 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

18. Dezember 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

3. November 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. November 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

13. November 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

13. März 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. März 2018

Zuletzt verifiziert

1. März 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2D-RT in prostate cancer

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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Klinische Studien zur 2D radiotherapy

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