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Obstructive Sleep Apnoea in Patients With Type 1 Diabetes

4. September 2020 aktualisiert von: University of Birmingham

Obstructive Sleep Apnoea (OSA) in Patients With Type 1 Diabetes (T1D): A Cross-Sectional Study

The primary aim of this study is to assess the relationship between obstructive sleep apnoea (OSA) and cardiac autonomic neuropathy (CAN) in patients with T1D.

The secondary aims of this study are to assess: (1) the prevalence of OSA in patients with T1D; (2) the relationship between OSA and metabolic parameters (such as glycaemic control, blood pressure, lipids and weight) in patients with T1D; (3) the relationship between OSA and diabetes-related microvascular complications (retinopathy, nephropathy, peripheral neuropathy) in patients with T1D; and (4) the potential mechanisms for the relationship between OSA and diabetic-related complications if such a relationship is found.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Obstructive sleep apnoea (OSA) has been reported to be very common in patient with type 2 diabetes (T2D), and this relation is expected as both conditions share obesity as a common risk factor. Despite that several articles have stated that OSA is an independent risk factor for abnormal glucose metabolism, hypertension, and cardiovascular diseases.

In contrast, patients with type 1 diabetes (T1D) are leaner and younger than patients with T2D, so it was expected that OSA might be less common in patients with T1D. However, few studies have reported the prevalence of OSA in T1D with a range between 8 and 46%. The relationship between OSA and diabetes-related vascular disease is poorly explored in patients with T1D. This suggests a mechanism other than obesity may be responsible for OSA in patients with T1D. Therefore, the investigators hypothesized that (1) OSA is related to CAN rather than obesity in patients with T1D. (2) OSA is common in patients with T1D. (3) OSA is associated with worse metabolic profile and microvascular complications in T1D. (4) Oxidative and nitrosative stress are possible mechanisms relating OSA to T1D complication.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

47

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Birmingham, Vereinigtes Königreich, B9 5SS
        • Birmingham Heartlands Hospital, Heart of England NHS Foundation Trust

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

The study population will be patients with type 1 diabetes attending secondary care diabetes clinics at Heart of England NHS Foundation Trust (HEFT) in Birmingham.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • T1DM patient aged 18 and above, who was diagnosed more than 4 years ago.
  • Able to give informed consent.
  • Has sufficient proficiency in English to verbally answer interview questions.

Exclusion Criteria:

  • Past medical history of severe respiratory disorders including treated OSA.
  • Patients using oxygen supplements.
  • Patients with end-stage renal disease receiving dialysis.
  • Pregnancy.
  • Dementia.
  • End stage diseases with life expectancy below 6 months.
  • Patients with implantable devices
  • Patients with known atrial fibrillation

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The relationship between OSA and cardiac autonomic neuropathy (CAN) in patients with T1D.
Zeitfenster: Single time point measurement (20- 30 min)

CAN will be assessed using heart rate variability (HRV) and spectral analysis. During this test blood pressure and electrocardiogram (ECG) and will be recorded while resting in a sitting down position and during certain manoeuvres that include deep breathing and Valsalva, and standing up. The Result of this outcome will be categorized into normal, borderline, or abnormal.

This study is one visit only, and the total duration of the visit is 2-4 hours. The time frame below is the approximate time needed to collect each outcome data.

Single time point measurement (20- 30 min)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The prevalence of obstructive sleep apnoea in patients with T1D.
Zeitfenster: Single time point measurement (over 8 hours) at participant residence
Sleep apnoea will be assessed using portable multi-channel home-based sleep device.
Single time point measurement (over 8 hours) at participant residence
The relationship between the presence of OSA and metabolic profile in patients with T1D.
Zeitfenster: Single time point measurement (15 min)
This outcome will be assessed by comparing the routine assessment results for patients with OSA to patients without OSA.
Single time point measurement (15 min)
The relationship between OSA and the presence of microvascular complications in T1D patients.
Zeitfenster: Single time point measurement (1-2 hours)
Microvascular complications include diabetic neuropathy, diabetic nephropathy, and diabetic retinopathy.
Single time point measurement (1-2 hours)
The potential mechanisms for the relationship between OSA and diabetic-related complications
Zeitfenster: Single time point measurement (about 5 min)
Will be assessed using serum and plasma blood samples.
Single time point measurement (about 5 min)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Abd Tahrani, MD, NIHR Clinician Scientist at University of Birmingham

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

14. Februar 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

27. Juni 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

27. Juni 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. März 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

21. März 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

29. März 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. September 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. September 2020

Zuletzt verifiziert

1. August 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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