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The Effect of Strength Training and Protein Supplementation in Old Pre-frail Individuals

12. März 2019 aktualisiert von: Truls Raastad, Norwegian School of Sport Sciences

Strength Training and Protein Supplementation in Pre-frail Elderly Individuals. Effects on Muscle Mass, Muscle Strength, Rate of Force Development and Functional Capacity

The aim of this study is to investigate the effects of a lower-body strength training regime combined with protein supplementation in pre-frail elderly individuals. Participants are randomized to a group performing three weekly sessions of heavy-load strength training for 10 weeks and receiving daily protein supplementation, or a non-training, non-supplemented control group. The endpoints are changes in body composition, the relative changes in different compartments of the quadriceps femoris muscles, and the relationships between changes in muscle mass, muscle thickness, strength, and functional capacity. The investigators hypothesize that 10 weeks of heavy load strength training and protein supplementation will elicit improvements in muscle mass, strength, and functional performance. Moreover, it is hypothesized that improvements in strength will correlate with the improvements in functional performance.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Aging is accompanied by a loss of muscle mass and strength. Because muscle strength is associated with functional performance in elderly individuals, various tasks of daily living is hampered by the overall decline. The consequence is a vicious circle, where inactivity caused by reduced functional capacity accelerates the loss of muscle mass, strength and physical function. The Short Physical Performance Battery (SPPB) is commonly used to assess functional capacity, where individuals with a score of 10 or less out of maximum 12 may be categorized as pre-frail. Because small-to-moderate limitations in functional status assessed by SPPB is associated with higher odds of losing future mobility, these individuals represent a group of great interest. Strategies to improve functional capacity in this population are therefore important. It is established that heavy-load strength training, alone or in combination with protein supplementation, can improve muscle mass, strength, and function in elderly individuals. However, most studies have focused on healthy older adults, and less is known about the effects of heavy-load strength training in pre-frail elderly individuals. Moreover, the extent to which training-induced gains in muscle mass and size are related to improvements in strength and functional capacity is still poorly understood, because few intervention studies in this population have quantified hypertrophy precisely. Hence, the aim of this study is to investigate the effects of 10 weeks of heavy load strength training, performed three times per week, on muscle mass (DXA scan), muscle thickness (ultrasound), muscle strength (dynamic and isometric), rate of force development, chair rise ability, and gait velocity. Participants are randomized to a group performing three weekly sessions of heavy-load strength training or a control group. In addition, to optimize gains in muscle mass and strength, the strength training group will receive daily protein supplementation throughout the intervention period. The investigators hypothesize that the intervention will improve muscle mass, muscle thickness and strength, and that improvements in muscle strength and rate of force development will be correlated with improvements in functional capacity.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

22

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Oslo, Norwegen, 0863
        • Norwegian School of Sport Sciences

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

75 Jahre und älter (Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age > 75
  • Short Physical Performance Battery (SPPB) score ≤ 10

Exclusion Criteria:

  • Lactose intolerance
  • Milk allergy
  • Diseases or musculoskeletal disorders contraindicating training/testing

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Kontrolle
Kein Eingriff
Experimental: Strength training + protein supplement
Heavy-load strength training, Protein supplementation
Three weekly sessions of heavy-load strength training for 10 weeks
Andere Namen:
  • Widerstandsübung
Daily supplementation of 2 x 17 grams of milk protein

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Muscle strength of m. Quadriceps Femoris
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weks
Maximal isometric muscle strength of m. quadriceps femoris (maximal voluntary contraction for the knee extensors)
Change from baseline at 10 weks
Muscle strength of m. quadriceps femoris
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Maximal dynamic muscle strength of m. quadriceps femoris (knee extension 1 repetition maximum)
Change from baseline at 10 weeks
Leg lean mass
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by Dual-energy X-ray Absorptiometry (DXA-scan)
Change from baseline at 10 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
M. Vastus Lateralis-Dicke
Zeitfenster: Veränderung vom Ausgangswert nach 10 Wochen
Gemessen per Ultraschall
Veränderung vom Ausgangswert nach 10 Wochen
Total lean mass
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by Dual-energy X-ray Absorptiometry (DXA-scan)
Change from baseline at 10 weeks
Fat mass
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by Dual-energy X-ray Absorptiometry (DXA-scan)
Change from baseline at 10 weeks
Bone mineral density
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by Dual-energy X-ray Absorptiometry (DXA-scan)
Change from baseline at 10 weeks
m. Rectus Femoris thickness
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by ultrasound
Change from baseline at 10 weeks
m. Vastus Intermedius thickness
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by ultrasound
Change from baseline at 10 weeks
m. Vastus Medialis thickness
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured by ultrasound
Change from baseline at 10 weeks
Isometric knee extension rate of force development (RFD max)
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Measured during maximal voluntary contraction
Change from baseline at 10 weeks
Isometric knee extension force at 100 ms
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Force at 100 ms during maximal voluntary contraction
Change from baseline at 10 weeks
Habitual gait velocity
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Time (sec) to walk 6 meters at preferred gait speed
Change from baseline at 10 weeks
Five times chair-rise performance
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Time (sec) to rise from a chair five times
Change from baseline at 10 weeks
Stair climbing
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
Time (sec) to climb a staircase
Change from baseline at 10 weeks
Diet assessment
Zeitfenster: Change from baseline at 10 weeks
24-hour diet recall interviews
Change from baseline at 10 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Juli 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

21. Dezember 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

21. Dezember 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

26. Oktober 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. Oktober 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

30. Oktober 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

14. März 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

12. März 2019

Zuletzt verifiziert

1. März 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • ST-PF

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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Klinische Studien zur Heavy-load strength training

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