- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03967067
Risk Factors for Major Complications After Liver Resection
Risk Factors for Major Complications After Liver Resection: Audit of a Non-Eastern/Non-Western Experience
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Over the past 20 years, the refinement of liver surgery techniques, anesthesiology and perioperative management has dramatically improved the safety of liver resection patients. It has also led to a concomitant extension of indications for a growing number of patients with complex benign or malignant hepatobiliary diseases and/or high risk surgeries.
Published complication rates and risk prediction models and recommendations for patients undergoing liver resection primarily stem from far East or Western high-volume specialized centers. In developing countries, including those in North Africa, specific constraints (e.g., endemic indications, such as liver cystic hydatidosis, blood shortage, and the scarcity of liver surgeons and intensive care providers) may impact liver resection outcomes but they are rarely addressed in the literature.
The aim of this study was to determine the risk factors for major complications following liver resection in the setting of a general surgery-teaching department in Morocco, North Africa
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Rabat, Marokko, 10100
- Ibn Sina Hospital, Surgical department A
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- all patients who underwent an hepatectomy
- between january 2010 and December 2015
Exclusion Criteria:
- All patient who only underwent liver biopsy with no resection
- Patients non operated
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
90-day Mortality rate
Zeitfenster: 90 days from surgery
|
Death within 90 days of surgical procedure
|
90 days from surgery
|
90-day Complication rate
Zeitfenster: 90 days from surgery
|
Defined by Clavien-Dindo grade I to IV within90 days of surgical procedure
|
90 days from surgery
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Risk factor of major complication at 90-day
Zeitfenster: 90 days from surgery
|
defined by multivariate logistic regression of 90 day complication with Clavien-Dindo more than grade III
|
90 days from surgery
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Ermittler
- Studienleiter: Abdelkader Belkouchi, MD, Surgical department A Ibn Sina
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Dokmak S, Fteriche FS, Borscheid R, Cauchy F, Farges O, Belghiti J. 2012 Liver resections in the 21st century: we are far from zero mortality. HPB (Oxford). 2013 Nov;15(11):908-15. doi: 10.1111/hpb.12069. Epub 2013 Mar 6.
- Lim C, Dejong CH, Farges O; e-HPBchir Study Group from the Association de Chirurgie Hepato-Biliaire et de Transplantation (ACHBT) (Association of Hepatobilary and Transplant Surgery). Improving the quality of liver resection: a systematic review and critical analysis of the available prognostic models. HPB (Oxford). 2015 Mar;17(3):209-21. doi: 10.1111/hpb.12346. Epub 2014 Oct 17.
- Benkabbou A, Souadka A, Serji B, Hachim H, Mohsine R, Ifrine L, Belkouchi A, El Malki HO. Changing paradigms in the surgical management of cystic liver hydatidosis improve the postoperative outcomes. Surgery. 2016 Apr;159(4):1170-80. doi: 10.1016/j.surg.2015.10.029. Epub 2015 Dec 31.
- Galun DA, Bulajic P, Zuvela M, Basaric D, Ille T, Milicevic MN. Is there any benefit from expanding the criteria for the resection of hepatocellular carcinoma in cirrhotic liver? Experience from a developing country. World J Surg. 2012 Jul;36(7):1657-65. doi: 10.1007/s00268-012-1544-x.
- Mann CD, Palser T, Briggs CD, Cameron I, Rees M, Buckles J, Berry DP. A review of factors predicting perioperative death and early outcome in hepatopancreaticobiliary cancer surgery. HPB (Oxford). 2010 Aug;12(6):380-8. doi: 10.1111/j.1477-2574.2010.00179.x.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- LiverResection
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Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
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