- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07589985
Hep Mec Cohort in Zambia (Hep Mec)
9. Mai 2026 aktualisiert von: Michael Vinikoor, University of Alabama at Birmingham
Observational cohort of adults with acute and chronic hepatitis B infection in Zambia, with and without HIV coinfection.
Participants join the study at the time of diagnosis and before or at the time when they are starting antiviral treatments and then they are followed up over multiple years to assess changes to their liver and evolution of HBV (and HIV if applicable) infection.
All treatments for HBV and HIV are standard per local Ministry of Health guidelines.
Studienübersicht
Status
Rekrutierung
Bedingungen
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Geschätzt)
390
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Michael J Vinikoor, MD
- Telefonnummer: 205-934-5191
- E-Mail: mjv3@uab.edu
Studieren Sie die Kontaktsicherung
- Name: Ike Oyewole
- Telefonnummer: 205-996-0441
- E-Mail: ikeoluwaoyewole@uabmc.edu
Studienorte
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Lusaka, Sambia
- Rekrutierung
- University Teaching Hospital
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Kontakt:
- Taonga Musonda, MS
- Telefonnummer: 260 (country) 971964760
- E-Mail: taonga@tropgan.com
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Kontakt:
- Edford Sinkala, MBChB, PhD
- Telefonnummer: 260 (country) 974 662 483
- E-Mail: sinkalaeddie@yahoo.com
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Lusaka, Sambia
- Rekrutierung
- Kanyama Level 1 Hospital
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Kontakt:
- Carolyn Chibundi
- Telefonnummer: 260 (contact) 977541659
- E-Mail: carolyn.chibundi@cidrz.org
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Kontakt:
- Taonga Musonda, MS
- Telefonnummer: 260 (country) 971964760
- E-Mail: taonga@tropgan.com
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Lusaka, Sambia
- Rekrutierung
- Matero Level 1 Hospital
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Kontakt:
- Taonga Musonda, MS
- Telefonnummer: 260 (country) 971964760
- E-Mail: taonga@tropgan.com
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Kontakt:
- Carolyn Chibundi
- Telefonnummer: 260 (country) 977541659
- E-Mail: carolyn.chibundi@cidrz.org
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
This study will occur in Lusaka, Zambia, which has 12% adult HIV prevalence and ~4% adult HBsAg-positivity.
Both HIV and HBV treatment are free and provided through the Ministry of Health.
Tenofovir-based therapies are used for HBV monoinfection and HBV/HIV coinfection.
Potential participants will be recruited from Ministry of Health (i.e., public sector) clinics at study sites including from a pool of participants in past HBV research projects.
There are a 5 groups of participants we seek to enroll in the study, to facilitate addressing the scientific goals of the cohort.
Beschreibung
Inclusion Criteria:
Must meet the inclusion criteria for one of 5 groups, as follows:
- Group 1 (rx-naive chronic hbv mono): 18+ years old, HBsAg-positive, HIV-negative, eligible for tenofovir-based therapy, reports taking therapy no more than 7 days (could have previously taken if has stopped >1 year ago).
- Group 2 (acute hbv mono): 18+ years old, HBsAg-positive, HIV-negative, acute/subacute onset of hepatitis signs and symptoms and ALT >10 times upper limit of normal
- Group 3 (rx-naive hbv/hiv coinfection): 18+ years old, HBsAg-positive, HIV-negative, eligible for tenofovir-based therapy, reports taking therapy no more than 7 days (could have previously taken if has stopped >1 year ago).
- Group 4 (rx-experienced coinfection with hbv persistence): 18+ years old, history of chronic HBV infection based on two tests 6 months apart, HIV-positive, at least 4 years of tenofovir-based antiviral therapy, currently HBsAg-positive
- Group 5 (hbsag loss): 18+ years old, HIV-positive or negative, history of chronic HBV infection based on two tests 6 months apart, Currently HBsAg-negative confirmed by sensitive assay
Exclusion Criteria:
- Hepatitis C coinfection (antibody-positive and RNA-positive), current or recent (past 6 weeks) pregnancy, decompensated cirrhosis on physical examination, unlikely to remain in Lusaka for study duration
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
|---|
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Treatment-naive chronic HBV monoinfection and eligible for antiviral therapy
Adults who are HBsAg-positive, HIV-positive, eligible for HBV antiviral therapy and has not yet or just started taking therapy
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Treatment-naive acute HBV monoinfection
Adults who are HBsAg-positive, HIV-negative, and have the syndrome of acute hepatitis
|
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Treatment-naive HBV/HIV coinfection
Adults who are both HBsAg and HIV positive, and are not yet or just started taking HBV-active ART
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Treatment-experienced HBV/HIV coinfection with persistent HBsAg-emia
Adults with HBV/HIV coinfection and persistent HBsAg-emia after at least 4 years of HBV-active ART
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Treatment-experienced HBV infection with HBsAg loss
Adults with and without HIV coinfection who have a documented history of chronic HBV infection that subsequently resolved (i.e., HBsAg loss) during antiviral therapy
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Change in Intrahepatic Immune Cell Subset Frequencies
Zeitfenster: Baseline and 1 year
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Percentage of immune cell subsets (CD4+ T cells, CD8+ T cells, B cells, NK cells, Macrophages, and Neutrophils) among total liver immune cells as measured by single-cell RNA sequencing.
Comparisons will be made between acute and chronic HBV infection, with and without HIV coinfection, and before and after nucleoside analog antiviral therapy.
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Baseline and 1 year
|
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Number of Differentially Expressed Hepatic Genes Associated with HBsAg Reduction/Loss
Zeitfenster: Baseline and 1 year
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Count of genes showing differential expression (fold change ≥2.0, adjusted p-value <0.05) by single-cell RNA sequencing in liver biopsies from participants achieving HBsAg loss compared to those without HBsAg loss.
Gene expression will be analyzed at baseline (predictive analysis), longitudinally (trajectory analysis), and at end of follow-up.
Analysis will include comparison across acute vs. chronic HBV infection and with vs. without HIV coinfection.
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Baseline and 1 year
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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HBV viral suppression
Zeitfenster: Baseline, 1 year, 2 years, 3 years, 4 years, and 5 years
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Reduction of HBV DNA in blood to below detectable levels
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Baseline, 1 year, 2 years, 3 years, 4 years, and 5 years
|
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HIV viral suppression
Zeitfenster: Baseline, 1 year, 2 years, 3 years, 4 years, and 5 years
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HIV RNA suppression in blood below the level of assay detection
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Baseline, 1 year, 2 years, 3 years, 4 years, and 5 years
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HBsAg seroclearance
Zeitfenster: Through study completion, an average of 5 years
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Loss of hepatitis B surface antigen in blood samples
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Through study completion, an average of 5 years
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HBeAg seroconversion
Zeitfenster: Through study completion, an average of 5 years
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HBeAg-negativity in blood
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Through study completion, an average of 5 years
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Michael Vinikoor, MD, University of Alabama at Birmingham
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Vinikoor MJ, Hamusonde K, Muula G, Asombang M, Riebensahm C, Chitundu H, Sunkuntu-Sichizya V, Bhattacharya D, Sinkala E, Lauer G, Chung R, Mbewe W, Egger M, Bosomprah S, Wandeler G. Long-term Hepatitis B and Liver Outcomes Among Adults Taking Tenofovir-Containing Antiretroviral Therapy for HBV/HIV Coinfection in Zambia. Clin Infect Dis. 2024 Jun 14;78(6):1583-1590. doi: 10.1093/cid/ciad654.
- Chihota BV, Wandeler G, Chilengi R, Mulenga L, Chung RT, Bhattacharya D, Egger M, Vinikoor MJ. High Rates of Hepatitis B Virus (HBV) Functional Cure Among Human Immunodeficiency Virus-HBV Coinfected Patients on Antiretroviral Therapy in Zambia. J Infect Dis. 2020 Jan 2;221(2):218-222. doi: 10.1093/infdis/jiz450.
- Muula GK, Bosomprah S, Sinkala E, Nsokolo B, Musonda T, Hamusonde K, Bhattacharya D, Lauer G, Chung RT, Mulenga LB, Wandeler G, Vinikoor MJ. Hepatitis B viral replication markers and hepatic fibrosis in untreated chronic hepatitis B virus infection with and without HIV coinfection in Zambia. AIDS. 2023 Nov 1;37(13):2015-2020. doi: 10.1097/QAD.0000000000003659. Epub 2023 Jul 17.
- Vinikoor MJ, Walker A, Nsokolo B, Musonda T, Muula G, Michailidis E, Wandeler G, Alatrakchi N, Kelly P, Damagnez M, Le DB, Voges A, Lubke N, Kanunga A, Bosomprah S, Bhattacharya D, Chibundi C, Bwalya G, Musukuma-Chifulo K, Suslov A, Feuerherd M, Heim MH, Schwartz RE, Chung RT, Lauer G, Sinkala E, Timm J. Whole-Genome Sequencing of Hepatitis B Virus Genotypes E and A in Zambia Reveals Limited Viral Diversity in HIV Coinfection. Open Forum Infect Dis. 2025 Oct 1;12(11):ofaf616. doi: 10.1093/ofid/ofaf616. eCollection 2025 Nov.
- Musonda T, Wallace MS, Patel H, Martin OP, Oetheimer C, Mwakamui S, Sinkala E, Nsokolo B, Kanunga A, Lauer G, Chung RT, Wandeler G, Bhattacharya D, Kelly P, Alatrakchi N, Vinikoor MJ. New Window Into Hepatitis B in Africa: Liver Sampling Combined With Single-Cell Omics Enables Deep and Longitudinal Assessment of Intrahepatic Immunity in Zambia. J Infect Dis. 2024 Nov 15;230(5):e1171-e1175. doi: 10.1093/infdis/jiae054.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
28. September 2020
Primärer Abschluss (Geschätzt)
31. August 2029
Studienabschluss (Geschätzt)
31. August 2030
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
5. Februar 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
9. Mai 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
15. Mai 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
15. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
9. Mai 2026
Zuletzt verifiziert
1. Januar 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- IRB-300003590
- R37AI179640 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- R01AI147727 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- R01AI195435 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- 316-2019 (Andere Kennung: University of Zambia Biomedical Research Ethics Committee)
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
JA
Beschreibung des IPD-Plans
All study results and anonymized participant data will be made publicly-available.
The timing will be based on when analysis is completed and results are disseminated.
The study also will adhere to Zambian laws around data protection and sharing.
IPD-Sharing-Zeitrahmen
Supporting information will be made available at study completion.
IPD will be made available after completion of primary outcome analyses.
We expect primary outcomes analyses will be completed in 2027, 2028, and 2029.
IPD-Sharing-Zugriffskriterien
During the study, only staff in Zambia and collaborating investigators will have access to IPD and supporting information.
After the end of the study, this will be gradually made publicly available.
Art der unterstützenden IPD-Freigabeinformationen
- STUDIENPROTOKOLL
- ICF
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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