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Adult Bladder and Quality of Life Evaluation in Spina Bifida (ABLE-SB)

10. Juni 2026 aktualisiert von: Blayne Welk

Patient Reported Outcomes for Bladder Management Strategies in Young Adults With Spina Bifida

Spina bifida (SB) is a birth defect that affects the spine, often causing paralysis in the legs and problems with bladder and bowel control. Managing these bladder issues is important, but different methods, like using a catheter or surgery, can impact a person's quality of life. This study looks at how different bladder management methods affect the quality of life for young people with SB. Researchers will ask people with SB to complete a survey about how they manage their bladder and how it impacts their daily lives. The main goal is to find out if certain bladder management methods are associated with a better quality of life. This information could help doctors make better treatment decisions and counsel young people living with SB.

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Detaillierte Beschreibung

Spina bifida is a congenital defect of the spine where some of the spinal cord and its covering (meninges) are exposed through a gap in the lower back or sacrum; this often results in paralysis of the lower limbs. The majority of spina bifida (SB) patients also have pelvic floor dysfunction (bladder, bowel, prolapse, sexual function) because of neurologic damage to this portion of the spinal nerves, and this increases the risk of their long-term morbidity. These problems place a substantial burden on patients' physical health and quality of life (QoL). Serious urological complications, such as urosepsis, skin breakdown, and renal failure, can occur in this patient population due to bladder dysfunction. Approximately 50% of young adults with SB have renal dysfunction, 50% have urinary incontinence, and they are nine times more likely to present with urinary tract infections. The "gold standard" bladder management strategy when a person with SB is unable to void spontaneously is to perform clean intermittent catheterization (CIC). Alternatives to CIC include spontaneous voiding (if possible), incontinence products, an indwelling catheter (IDC), or reconstructive surgery (to create a urinary diversion or to enable CIC). However, IDC and surgery have increased risks of specific complications, including the risk of bladder cancer, urethral damage, urinary infections, and surgical morbidity. People with SB usually discuss bladder management options with their urologist, however they may prioritize a variety of factors around bladder management that directly affect their QOL, and these may not be as apparent to urologists. This is further complicated when patients reach adolescence and young adulthood; at this age they transition from pediatric to adult care providers, all while transitioning in other areas of their life (such as increasing responsibility, cognitive growth, and a wish for more independence). These factors may all impact thoughts about bladder management. Few studies have addressed QoL in relation to different bladder/bowel management methods in this SB age group, and most have not considered things like health literacy and cognitive function.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

300

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

To be included in the study, participants have to be adolescents (13-17 years of age) or adults (≥18 years of age) with SB and no acute health changes. SB included all types, including SB occulta, meningocele, lipomeningocele, and myelomeningocele. The investigators are interested in including the SB transitional age group as well, recognizing this age group represents unique and diverse psychosocial, cognitive and functional abilities.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Diagnosis of SB
  2. Age ≥13 years of age
  3. Able to effectively communicate in English or Spanish
  4. Willing to provide informed consent for participation and answer a set of questionnaires

Exclusion Criteria:

  1. Reconstructive surgery or urinary diversion in the last 3 months
  2. Hospital admission in the last 1 month
  3. Inconsistent or newly changed (within the last month) method of bladder management

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Voiding/incontinence
SB patients who manage their bladder with voiding/incontinence
CIC
SB patients who manage their bladder with clean intermittent catheters
Diversion
SB patients who manage their urination with a surgical bladder diversion
Indwelling catheter
SB patients who manage their bladder with an indwelling catheter

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
QUAlity of Life Assessment in Spina bifida (bladder and bowel quality of life domain)
Zeitfenster: At the time of enrollment
The QUALAS is a validated quality of life measure for teens and adults with spina bifida. It is scored from 0-100, with a higher score meaning better QOL
At the time of enrollment

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Neurogenic Bladder Symptom Score-Short Form
Zeitfenster: At time of enrollment
The NBSS-SF is a validated assessment of bladder symptom burden
At time of enrollment

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Hauptermittler: Blayne Welk, MD MSc, Western University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

31. Oktober 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

1. November 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

11. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

12. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Beschreibung des IPD-Plans

The investigators will consider sharing data on a case by case basis, after the primary analysis is complete.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Spina bifida oder spinale Dysraphie

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