- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07655583
OBSERVE: A Pilot Study Of Omission Of Brain Metastasis Stereotactic Radiosurgery Following Resection With CNS-Active Systemic Therapy
15. Juni 2026 aktualisiert von: M.D. Anderson Cancer Center
To remove a brain tumor, patients usually receive radiation to lower the chance that the cancer will come back in the spot where the tumor was removed.
Studienübersicht
Status
Suspendiert
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Primary Objective To estimate the risk of surgical bed recurrence of resected melanoma or NSCLC brain metastases treated with highly CNS-active systemic therapy without post-operative radiation.
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Geschätzt)
20
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Texas
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Houston, Texas, Vereinigte Staaten, 77030
- MD Anderson Cancer Center
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
MD Anderson Cancer Center
Beschreibung
Eligibility Criteria
- Age ≥ 18 years.
- ECOG performance status ≤ 2.
- Participants with a resected brain metastasis with gross total resection and pathologic confirmation of NSCLC or melanoma. Gross total resection must be confirmed based on a review of the operative report, pathology, and all post-operative images available at the time of enrollment.
- Brain metastasis resection occurred ≤ 5 weeks ago.
- Additional prior surgeries, including Laser Interstitial Thermal Therapy (LITT), to the same or nearby location are permitted, provided that residual disease or local recurrence is confirmed pathologically at the most recent resection.
- The resected lesion has never previously been targeted by radiotherapy.
- Evaluation by a brain metastasis multidisciplinary team (BM-MDT), consisting of a medical oncologist (can be the patient's primary medical oncologist), a radiation oncologist who regularly performs SRS, and a neurosurgeon, and agreement that the intracranial cavity does not or will not require immediate post-operative radiation (i.e. it is judged to be safe to omit post-operative radiation). This BM-MDT evaluation can take place in clinic or during a multidisciplinary conference, either before or after the surgical resection. If the BM-MDT evaluation was before the surgical resection, there can be no new findings in the interim (e.g. during or after the surgical resection) that would change the BM-MDT's recommendation, as determined by one or more of the patient's treating physicians.
- Documentation by the patient's primary medical oncologist of a planned study systemic therapy regimen consisting of one of the following: dual-agent immune checkpoint inhibitors (e.g. ipilimumab and nivolumab) for melanoma, osimertinib for EGFR Mutant (e.g. Exon 19 deletion; L858R) NSCLC, and brigatinib, alectinib, or lorlatinib for ALK rearranged/fusion positive NSCLC. As new agents are approved, other highly-CNS active tyrosine kinase inhibitors for participants with NSCLC may be included at the discretion of the principal investigator.
- For a participant with more than one recently resected brain metastasis that meets eligibility criteria #3-#7 above, it is permissible (but not mandated) for more than one surgical cavity to proceed without immediate post-operative radiation. All other intracranial disease must proceed with treatment according to standard-of-care practices at the time of enrollment. This may include treatment with SRS or observation if clinically appropriate.
Regarding prior systemic therapy:
- For participants with melanoma: no prior disease progression on any immune checkpoint inhibitor agent and ≥ 6 months between the last dose of any immune checkpoint inhibitor agent and initiation of the study systemic therapy regimen.
- For participants with EGFR Mutant NSCLC: no prior disease progression on any EGFR-targeted tyrosine kinase inhibitor and ≥ 6 month between the last dose of any EGFR-targeted tyrosine kinase inhibitor and initiation of the study systemic therapy regimen.
- For participants with ALK rearranged/fusion positive NSCLC: no prior disease progression on any ALK-targeted tyrosine kinase inhibitor and ≥ 6 month between the last dose of any ALK-targeted tyrosine kinase inhibitor and initiation of the study systemic therapy regimen.
- This study will allow non-English speaking subjects to be enrolled. Verbal Translation Preparative Sheet (VTPS) will be used if a translated consent form is not available in the subject's language. The consent form will be translated into the language of the subject after 2 or more occurrences. This will apply to any MD Anderson patient.
Exclusion Criteria
- History of known leptomeningeal involvement (radiographic or cytological).
- Subjects that have previously received or are currently planned for whole brain radiotherapy.
- Prior unacceptable toxicity on one or more of the agents comprising the planned study systemic therapy.
- Cognitively impaired subjects with a major medical, neurologic or psychiatric condition who are judged as unable to fully comply with study therapy or assessments should not be enrolled.
- Participant unable to receive a brain MRI (implanted metal devices or foreign bodies) or MRI contrast.
- Pregnancy or plans to become pregnant during the duration of the study.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
systemische Therapie
|
Systemic therapy regimen consisting of one of the following: dual-agent immune checkpoint inhibitors (e.g.
ipilimumab and nivolumab) for melanoma, osimertinib for EGFR Mutant NSCLC, and brigatinib, alectinib, or lorlatinib for ALK rearranged/fusion positive NSCLC.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
safety and adverse events (AEs).
Zeitfenster: Through study completion; an average of 1 year.
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Incidence of Adverse Events, Graded According to National Cancer Institute Common Terminology Criteria for Adverse Events (NCI CTCAE) Version (v) 5.0
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Through study completion; an average of 1 year.
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Thomas H Beckham, MD, M.D. Anderson Cancer Center
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
27. Mai 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
30. Juni 2028
Studienabschluss (Geschätzt)
30. Juni 2030
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
15. Juni 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
15. Juni 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
18. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
18. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
15. Juni 2026
Zuletzt verifiziert
1. Juni 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 2026-0345
- NCI-2026-04559 (Andere Kennung: NCI-2026-04559)
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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