Tato stránka byla automaticky přeložena a přesnost překladu není zaručena. Podívejte se prosím na anglická verze pro zdrojový text.

Vliv konzumace mléčných výrobků na zánět: klinická studie (PLI) (PLI)

1. dubna 2014 aktualizováno: Benoit Lamarche, Laval University

Vliv konzumace mléčných výrobků na zánět: klinická studie

Zánět a endoteliální dysfunkce jsou stále více uznávány jako klíčové etiologické faktory rozvoje aterosklerózy a následného kardiovaskulárního onemocnění (CVD). Tyto proaterogenní stavy jsou silně korelované a často se vyskytují společně segregující mezi jedinci s obezitou a metabolickým syndromem. Existuje stále více důkazů, které podporují použití těchto nových markerů aterosklerózy a rizika KVO v klinické praxi. Nedávná data ze studie JUPITER (Odůvodnění použití statinů v primární prevenci: Intervenční studie hodnotící Rosuvastatin) poskytla nesporný důkaz, že léčba pacientů se zvýšenými plazmatickými koncentracemi CRP, což je marker systémového subklinického zánětu, vede k výraznému snížení rizika ICHS i u pacientů s vysoce žádoucími hladinami LDL-C. Také se hromadí důkazy spojující endoteliální dysfunkci, která je definována jako neschopnost arterií vazodilatovat v případě potřeby, se zvýšeným rizikem KVO. I když existuje stále více studií o tom, jak strava ovlivňuje zánět a endoteliální funkci, dopad konzumace mléčných výrobků per se na tyto nové rizikové faktory kardiovaskulárních chorob nebyl dobře charakterizován.

Účelem této studie bylo prozkoumat dopad konzumace mléčných výrobků na markery zánětu a další rizikové faktory u mužů a žen s nízkým stupněm systémového zánětu.

Přehled studie

Postavení

Dokončeno

Intervence / Léčba

Detailní popis

Tento výzkum bude proveden jako multicentrická randomizovaná zkřížená kontrolovaná studie. Celkem 140 mužů a žen se subklinickým zánětem (plazmatické CRP 2-10 mg/l), ale jinak zdravých, bude konzumovat dvě diety, jednu bohatou na mléčné výrobky a jednu bez mléčných výrobků, přičemž bude konzumovat stravu s nízkým obsahem nasycených tuků (<10 % energie ), v trans-tucích (<1 % energie) a v cholesterolu (<200 mg/den). Během MLÉČNÉ diety budou subjekty požádány, aby do své každodenní stravy začlenily 3 porce mléčných výrobků (mléko, jogurt, sýr). Během větve CONTROL studie budou účastníci požádáni, aby spotřebovali energeticky ekvivalentní náhradní produkty. Každá dieta bude prováděna postupně v náhodném pořadí a každá bude trvat přibližně 28 dní (4 týdny). Primární analýza spočívá v porovnání zánětlivých markerů a souvisejících rizikových faktorů mezi těmito dvěma léčbami. Studie je navržena tak, aby detekovala 12-16% rozdíl v plazmatických koncentracích CRP (primární cíl) mezi kontrolní a mléčnou dietou.

Randomizaci účastníků bude předcházet 2týdenní stabilizační období. Během tohoto zaváděcího období budou účastníci požádáni a instruováni, aby přizpůsobili svou stravu obezřetnému způsobu stravování s nízkým obsahem nasycených tuků (<10 % energie), trans-tuků (<1 % energie) a cholesterolu (<200 mg/ den). Celkové množství tuku ve stravě nebude omezeno, doporučení se pohybují v rozmezí 25-35 % energie. Bude však podporována náhrada nasycených tuků nenasycenými. Doporučuje se také příjem sodíku <2300 mg/den. Doporučení budou také obsahovat rady, jak omezit spotřebu zpracovaných a energeticky bohatých potravin. Zaběhnutá dieta nebude obsahovat konkrétní doporučení týkající se mléčných výrobků. Účastníci budou mít možnost zařadit/vyloučit mléčné výrobky ze své obezřetné stravy, pokud budou dodržovat hlavní dietní doporučení. Toto 2týdenní zaváděcí období umožní účastníkům seznámit se s dietními doporučeními používanými během intervence jako takové. Tyto dvě diety budou odděleny 4týdenním vymývacím obdobím a budou se také skládat z doporučeného obezřetného stravovacího režimu. Je třeba zdůraznit, že potraviny nebudou poskytovány během období záběhu a vymývání. Tato období jsou určena k minimalizaci inter- a intraindividuální variability před a mezi experimentálními fázemi.

Typ studie

Intervenční

Zápis (Očekávaný)

140

Fáze

  • Nelze použít

Kontakty a umístění

Tato část poskytuje kontaktní údaje pro ty, kteří studii provádějí, a informace o tom, kde se tato studie provádí.

Studijní místa

      • Quebec, Kanada, G1V 0A6
        • Institute of Nutraceutical and Functional Foods (INAF), Laval University

Kritéria účasti

Výzkumníci hledají lidi, kteří odpovídají určitému popisu, kterému se říká kritéria způsobilosti. Některé příklady těchto kritérií jsou celkový zdravotní stav osoby nebo předchozí léčba.

Kritéria způsobilosti

Věk způsobilý ke studiu

18 let až 70 let (Dospělý, Starší dospělý)

Přijímá zdravé dobrovolníky

Ne

Pohlaví způsobilá ke studiu

Všechno

Popis

Kritéria pro zařazení:

  • Muži a ženy ve věku od 18 do 70 let
  • Subklinický zánět (plazmatické CRP >2 a <10 mg/l)
  • Břišní obezita, obvod pasu > 94 cm u mužů a > 80 cm u žen
  • Konzumace mléčných výrobků méně než 2 porce denně
  • Ženy před menopauzou s pravidelným menstruačním cyklem poslední 3 měsíce

Kritéria vyloučení:

  • CRP v plazmě <2 nebo >10 mg/l
  • Kuřáci (>1 cigareta/den)
  • Variace tělesné hmotnosti > 10 % za posledních 6 měsíců před výchozí hodnotou studie
  • BMI >35 kg/m2
  • Předchozí anamnéza KVO, diabetu 2. typu a monogenní dyslipidémie
  • Subjekty užívající léky na hyperlipidémii, hypertenzi
  • Ženy po menopauze, které zahájily hormonální substituční terapii do 6 měsíců od zahájení studie
  • Endokrinní nebo gastrointestinální poruchy
  • Kouření
  • Potravinové alergie, averze na mléko nebo intolerance laktózy
  • Klinické použití vitaminu D nebo doplňků vápníku
  • Vegetariánství

Studijní plán

Tato část poskytuje podrobnosti o studijním plánu, včetně toho, jak je studie navržena a co studie měří.

Jak je studie koncipována?

Detaily designu

  • Primární účel: Prevence
  • Přidělení: Randomizované
  • Intervenční model: Crossover Assignment
  • Maskování: Žádné (otevřený štítek)

Zbraně a zásahy

Skupina účastníků / Arm
Intervence / Léčba
Experimentální: Mléčná dieta

Během MLÉČNÉ diety budou subjekty požádány, aby do své každodenní stravy zařadily 3 porce mléčných výrobků (375 ml mléka, 175 g jogurtu, 30 g sýra).

Během větve CONTROL studie budou účastníci požádáni, aby konzumovali energeticky ekvivalentní náhradní produkty (375 ml ovocné šťávy, 1 domácí sušenka, 20 g kešu ořechů).

Ostatní jména:
  • Mléčné výrobky, mléko, sýr, jogurt
Komparátor placeba: Kontrolní dieta

Během MLÉČNÉ diety budou subjekty požádány, aby do své každodenní stravy zařadily 3 porce mléčných výrobků (375 ml mléka, 175 g jogurtu, 30 g sýra).

Během větve CONTROL studie budou účastníci požádáni, aby konzumovali energeticky ekvivalentní náhradní produkty (375 ml ovocné šťávy, 1 domácí sušenka, 20 g kešu ořechů).

Ostatní jména:
  • Mléčné výrobky, mléko, sýr, jogurt

Co je měření studie?

Primární výstupní opatření

Měření výsledku
Časové okno
Změna plazmatických koncentrací CRP
Časové okno: Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet

Sekundární výstupní opatření

Měření výsledku
Časové okno
Změna funkce endotelu
Časové okno: Na konci dvou 4týdenních diet
Na konci dvou 4týdenních diet
Změna plazmatických koncentrací lipidů (LDL-cholesterol, HDL-C, triglyceridy)
Časové okno: Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Změna hladiny inzulínu
Časové okno: Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Změna antropometrických mír (obvod pasu a boků)
Časové okno: Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Změna krevního tlaku
Časové okno: Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Na začátku studie a na konci dvou 4týdenních diet
Změna intravaskulární kinetiky CRP (v dílčím vzorku celé studované populace)
Časové okno: Na konci dvou 4týdenních diet
Na konci dvou 4týdenních diet

Spolupracovníci a vyšetřovatelé

Zde najdete lidi a organizace zapojené do této studie.

Spolupracovníci

Publikace a užitečné odkazy

Osoba odpovědná za zadávání informací o studiu tyto publikace poskytuje dobrovolně. Mohou se týkat čehokoli, co souvisí se studiem.

Termíny studijních záznamů

Tato data sledují průběh záznamů studie a předkládání souhrnných výsledků na ClinicalTrials.gov. Záznamy ze studií a hlášené výsledky jsou před zveřejněním na veřejné webové stránce přezkoumány Národní lékařskou knihovnou (NLM), aby se ujistily, že splňují specifické standardy kontroly kvality.

Hlavní termíny studia

Začátek studia

1. března 2010

Primární dokončení (Aktuální)

1. února 2012

Dokončení studie (Aktuální)

1. prosince 2013

Termíny zápisu do studia

První předloženo

28. září 2011

První předloženo, které splnilo kritéria kontroly kvality

29. září 2011

První zveřejněno (Odhad)

30. září 2011

Aktualizace studijních záznamů

Poslední zveřejněná aktualizace (Odhad)

2. dubna 2014

Odeslaná poslední aktualizace, která splnila kritéria kontroly kvality

1. dubna 2014

Naposledy ověřeno

1. dubna 2014

Více informací

Termíny související s touto studií

Další relevantní podmínky MeSH

Další identifikační čísla studie

  • INAF-2010-155

Tyto informace byly beze změn načteny přímo z webu clinicaltrials.gov. Máte-li jakékoli požadavky na změnu, odstranění nebo aktualizaci podrobností studie, kontaktujte prosím register@clinicaltrials.gov. Jakmile bude změna implementována na clinicaltrials.gov, bude automaticky aktualizována i na našem webu .

Klinické studie na Mléčné výrobky

Předplatit