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Radiation Therapy in Treating Patients With Stage I, Stage II, or Stage III Prostate Cancer

22. Juni 2016 aktualisiert von: UNICANCER

Phase III Randomized Study of Radiotherapy to the Prostate With or Without Radiotherapy to the Pelvis in Patients With Stage I, II, or III Adenocarcinoma of the Prostate

RATIONALE: Radiation therapy uses high-energy x-rays to damage tumor cells. It is not yet known whether radiation therapy to the prostate and pelvis is more effective than radiation therapy to the prostate alone in treating prostate cancer.

PURPOSE: Randomized phase III trial to compare the effectiveness of radiation therapy to the prostate with or without radiation to the pelvis in treating patients with stage I, stage II, or stage III prostate cancer.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Compare the survival without recurrence and overall survival of patients with stage I, II, or III adenocarcinoma of the prostate after receiving radiotherapy to the prostate with or without radiotherapy to the pelvis.
  • Compare the toxic effects of these two regimens in these patients.
  • Compare the quality of life of patients treated with these regimens.
  • Determine the prognostic factors of progression in these patients.
  • Analyze the site of relapse (prostate, pelvic lymph nodes, metastases) in case of progression in these patients.

OUTLINE: This is a randomized, multicenter study. Patients are stratified by participating center and prognostic group (poor vs good prognosis).

Patients are randomized to one of two treatment arms.

  • Arm I: Patients receive pelvic irradiation plus local prostate irradiation.
  • Arm II: Patients receive local prostate irradiation only. Radiotherapy in both arms is administered 5 days a week for 7 weeks.

Quality of life is assessed before therapy, 12 months after therapy, and then annually thereafter.

Patients are followed at 2 and 6 months and then every 6 months thereafter.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 450 patients will be accrued for this study within 4 years.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

450

Phase

  • Phase 3

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Angers, Frankreich, 49036
        • Centre Paul Papin
      • Annecy, Frankreich, 74011 Cedex
        • Centre Hospitalier D'annecy
      • Bordeaux, Frankreich, 33076
        • Institut Bergonié
      • Caen, Frankreich, 14076
        • Centre Regional Francois Baclesse
      • Chalon Sur Saone, Frankreich, 71100
        • Centre de Radiotherapie du Parc
      • Creteil, Frankreich, 94010
        • Centre Hospitalier Universitaire Henri Mondor
      • Lille, Frankreich, 59020
        • Centre Oscar Lambret
      • Limoges, Frankreich, 87042
        • Centre Hospital Regional Universitaire de Limoges
      • Lyon, Frankreich, 69373
        • Centre Leon Berard
      • Lyon, Frankreich, 69008
        • Clinique de la Sauvegarde - Clinique Jeanne D'Arc
      • Lyon, Frankreich, 69008
        • Clinique de la Sauvegarde
      • Marseille, Frankreich, 13273
        • Institut J. Paoli and I. Calmettes
      • Montpellier, Frankreich, 34298
        • Centre Regional de Lutte Contre le Cancer - Centre Val d'Aurelle
      • Orleans, Frankreich, 45067
        • CHR D'Orleans - Hopital de la Source
      • Paris, Frankreich
        • Hôpital d'Instruction des Armées du Val de Grâce
      • Pierre Benite, Frankreich, 69495
        • Centre Hospitalier Lyon Sud
      • Reims, Frankreich, 51056
        • Institut Jean Godinot
      • Rennes, Frankreich, 35064
        • Centre Eugene Marquis
      • Roanne, Frankreich, F-42300
        • CHG Roanne
      • Strasbourg, Frankreich, 67010
        • Clinique de l'Orangerie
      • Strasbourg, Frankreich, 67085
        • Centre Paul Strauss
      • Toulouse, Frankreich, 31052
        • Institut Claudius Regaud
      • Valance, Frankreich, 26000
        • Centre Marie Curie

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

Nicht älter als 75 Jahre (Kind, Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically proven adenocarcinoma of the prostate

    • Stage I (T1b or T1c, N0, M0)
    • Stage II (T2, N0, M0)
    • Stage III (T3, N0, M0)
  • Poor prognosis (high risk of lymph node invasion) defined as meeting at least 1 of the following criteria:

    • Gleason score at least 7
    • Prostate-specific antigen (PSA) at least 3 times upper limit of normal (ULN)
    • T3 OR
  • Good prognosis defined as meeting 1 of the following criteria:

    • T1b or T2
    • T1c with Gleason score less than 7 and PSA less than 3 times ULN
  • No metastases by bone scans or chest x-ray

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age:

  • 75 and under

Performance status:

  • Karnofsky 70-100%

Life expectancy:

  • More than 10 years

Hematopoietic:

  • Not specified

Hepatic:

  • Not specified

Renal:

  • Not specified

Other:

  • No other malignancy within the past 10 years except basal cell skin cancer
  • No adenopathies

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy:

  • Not specified

Chemotherapy:

  • Not specified

Endocrine therapy:

  • At least 2-6 months since prior hormonal therapy, if duration no greater than 4-8 months
  • No concurrent luteinizing hormone-releasing hormone agonists
  • No concurrent anti-androgen therapy
  • No concurrent hormonal therapy in high-risk group

Radiotherapy:

  • No prior pelvic radiotherapy

Surgery:

  • No prior lymphadenectomy
  • No prior surgical castration
  • No prior prostatectomy
  • At least 1 month since prior transurethral resection

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Studienstuhl: Pascal Pommier, MD, Centre Leon Berard

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 1997

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2002

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

1. November 1999

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Januar 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

23. Juni 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. Juni 2016

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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