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Tipifarnib in Treating Patients With Myelodysplastic Syndromes

13. Dezember 2013 aktualisiert von: National Cancer Institute (NCI)

Phase I Study of the Farnesyl Transferase Inhibitor R115777 (NSC #702818) in Patients With Myelodysplastic Syndrome

This phase I trial studies the side effects and best dose of tipifarnib in treating patients with myelodysplastic syndromes. Tipifarnib may stop the growth of cancer cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. To determine the toxicity profile and antitumor activity of the farnesyltransferase (FTase) inhibitor R115777 (tipifarnib) in patients with myelodysplastic syndrome (MDS) treated on a one week on/one week off schedule.

II. To determine the effect on R115777 on a one week on/one week off schedule on FTase activity, prenylation of RAS and other substrates and on downstream effects.

OUTLINE: This is a dose-escalation study.

Patients receive tipifarnib orally (PO) twice daily (BID) on weeks 1, 3, 5, and 7. Treatment repeats every 8 weeks for up to 2 courses in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

65

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Texas
      • Houston, Texas, Vereinigte Staaten, 77030
        • M D Anderson Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients must have histologically MDS (including French-American-British [FAB] types refractory anemia [RA], refractory anemia with ringed sideroblasts [RARS], refractory anemia with excess blasts [RAEB], refractory anemia with excess blasts in transformation [RAEBT], or chronic myelomonocytic leukemia [CMMoL]); for the purpose of the study, all patients will be classified by World Health Organization (WHO) criteria

    • By these criteria, FAB RA are split into:
    • Pure dyserythropoietic refractory anemia (PRA)

      • Refractory cytopenia with multilineage dysplasia (RCMD)
    • FAB RARS is split into:

      • Pure sideroblastic anemia (PSA)
      • Refractory sideroblastic cytopenia with multilineage dysplasia (RSCMD)
    • FAB RAEB is split into:

      • RAEB I (< 10% BM blasts)
      • RAEB II (10-20% BM blasts)
    • Patients with CMMoL, and RAEBT by FAB classification will be included in the protocol
  • Prognosis will be assessed by International Prognostic Scoring System (IPSS) criteria
  • =< 2 prior therapies
  • Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status =< 2
  • Life expectancy of greater than 12 weeks
  • Bilirubin =< 1.5mg %
  • Creatinine =< 1.5mg %
  • Women of child-bearing potential and men must agree to use adequate contraception (hormonal or barrier method of birth control) prior to study entry and for the duration of study participation; should a woman become pregnant or suspect she is pregnant while participating in this study, she should inform her treating physician immediately
  • Ability to understand and the willingness to sign a written informed consent document

Exclusion Criteria:

  • Patients who have had chemotherapy or radiotherapy within 4 weeks (3 months for UCN01) prior to entering the study or those who have not recovered from adverse events due to agents administered more than 4 weeks earlier
  • Patients may not be receiving any other investigational agents
  • History of allergic reactions attributed to compounds of similar chemical or biologic composition to R115777 (such as imidazoles)
  • Patients eligible for bone marrow transplant (=< 60 years old), with a compatible sibling, no contraindications for transplant
  • Uncontrolled intercurrent illness including, but not limited to ongoing or active infection, symptomatic congestive heart failure, unstable angina pectoris, cardiac arrhythmia, or psychiatric illness/social situations that would limit compliance with study requirements
  • Pregnant women are excluded from this study; breastfeeding should be discontinued if the mother is treated with R115777.
  • Growth factors other than filgrastim (G-CSF) are excluded; patients should be off excluded growth factors for 2 weeks

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Treatment (tipifarnib)
Patients receive tipifarnib PO BID on weeks 1, 3, 5, and 7. Treatment repeats every 8 weeks for up to 2 courses in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.
Korrelative Studien
Korrelative Studien
Andere Namen:
  • pharmakologische Studien
PO gegeben
Andere Namen:
  • R115777
  • Zarnestra

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
MTD defined as the next lower dose level at which 2 patients experience dose limiting toxicity (DLT) defined as grade 3 or 4 toxicity according to the Cancer Therapy Evaluation Program Common Toxicity Criteria
Zeitfenster: Up to 8.5 years
The final analysis will report all toxicities by grade, dose, cycle, and by cumulative dose.
Up to 8.5 years
Response rate
Zeitfenster: Up to 8.5 years
Will be reported overall and by dose level.
Up to 8.5 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
FTase inhibition
Zeitfenster: Up to 8.5 years
Based on the shape of the relationship (e.g. linear vs saturation vs peak), a dose response analysis will be performed to describe/summarize the relationship (correlation analysis or curve-fitting).
Up to 8.5 years
Accumulation of unfarnesylated lamin B1
Zeitfenster: Up to 8.5 years
Based on the shape of the relationship (e.g. linear vs saturation vs peak), a dose response analysis will be performed to describe/summarize the relationship (correlation analysis or curve-fitting).
Up to 8.5 years
Accumulation of RAS proteins
Zeitfenster: Up to 8.5 years
Based on the shape of the relationship (e.g. linear vs saturation vs peak), a dose response analysis will be performed to describe/summarize the relationship (correlation analysis or curve-fitting).
Up to 8.5 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Razelle Kurzrock, M.D. Anderson Cancer Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2002

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. Juni 2000

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. August 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

29. August 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

16. Dezember 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. Dezember 2013

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • NCI-2009-01158 (Registrierungskennung: CTRP (Clinical Trial Reporting Program))
  • U01CA062461 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • 5625 (Andere Kennung: CTEP)
  • CDR0000067862
  • DM01-582 (Andere Kennung: M D Anderson Cancer Center)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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