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FR901228 in Treating Patients With Refractory Stomach Cancer or Gastroesophageal Junction Cancer

1. Juli 2013 aktualisiert von: National Cancer Institute (NCI)

A Phase 2 Study of Single Agent Depsipeptide (FK228) in Gastric and Esophageal Cancers

This phase II trial is studying how well FR901228 works in treating patients with refractory stomach cancer or gastroesophageal junction. Drugs used in chemotherapy, such as FR901228, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. FR901228 may also stop the growth of tumor cells by blocking some of the enzymes needed for their growth.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

PRIMARY OBJECTIVES:

I. Determine the radiographic response rate (complete response and partial response) in patients with refractory adenocarcinoma of the stomach or gastroesophageal junction treated with FR901228 (depsipeptide).

SECONDARY OBJECTIVES:

I. Determine the median time to progression and progression-free survival of patients treated with this drug.

II. Determine the grade 3 and 4 toxic effects of this drug in these patients.

OUTLINE: This is an open-label, multicenter study.

Patients receive FR901228 (depsipeptide) IV over 4 hours on days 1, 8, and 15. Courses repeat every 28 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 13-20 patients will be accrued for this study within 6.5-10 months.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

20

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • North Carolina
      • Durham, North Carolina, Vereinigte Staaten, 27710
        • Duke University Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Histologically or cytologically confirmed adenocarcinoma of the stomach or gastroesophageal junction
  • Measurable disease

    • At least 1 unidimensionally measurable lesion ≥ 20 mm by conventional techniques OR ≥ 10 mm by spiral CT scan
  • Refractory* to at least 1, but no more than 3, of the following first-line agents:

    • Fluoropyrimidine (e.g., capecitabine or fluorouracil)
    • Taxane (e.g., paclitaxel or docetaxel)
    • Platinum (e.g., carboplatin, cisplatin, or oxaliplatin)
  • No known active brain metastases

    • Treated brain metastases allowed provided metastases are stable off steroids for ≥ 30 days
  • Performance status - ECOG 0-2
  • Performance status - Karnofsky 60-100%
  • At least 3 months
  • WBC ≥ 3,000/mm^3
  • Absolute neutrophil count ≥ 1,500/mm^3
  • Platelet count ≥ 100,000/mm^3
  • Bilirubin ≤ 1.5 times upper limit of normal (ULN)
  • AST and ALT ≤ 2.5 times ULN (5 times ULN if liver metastases are present)
  • Creatinine clearance ≥ 50 mL/min
  • No congestive heart failure
  • No New York Heart Association class III or IV heart disease
  • No myocardial infarction within the past 6 months
  • No ventricular arrhythmias requiring medication
  • No angioplasty or vascular stenting within the past 3 months
  • No unstable angina
  • No left ventricular hypertrophy by EKG
  • No known history of serious ventricular arrhythmia (e.g., ventricular tachycardia or ventricular fibrillation ≥ 3 beats in a row)
  • QTc < 500 msec
  • LVEF > 40% by MUGA or echocardiogram
  • No other significant cardiac disease
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • Potassium ≥ 4.0 mmol/L (stable level with no change in supplementation within the past 2 weeks)
  • Magnesium ≥ 2.0 mg/dL (stable level with no change in supplementation within the past 2 weeks)
  • No history of allergic reaction attributed to compounds of similar chemical or biologic composition to study drug
  • No ongoing or active infection
  • No psychiatric illness or social situation that would preclude study compliance
  • No other uncontrolled illness
  • Prior biological agents allowed
  • No concurrent prophylactic filgrastim (G-CSF)
  • No concurrent biologic therapy
  • More than 4 weeks since prior chemotherapy (6 weeks for nitrosoureas or mitomycin) and recovered
  • No other concurrent chemotherapy
  • More than 4 weeks since prior radiotherapy and recovered
  • No concurrent radiotherapy
  • Prior targeted agents allowed
  • No other prior or concurrent cytotoxic agents
  • No other concurrent investigational agents
  • No other concurrent anticancer therapy
  • No concurrent medications causing QTc prolongation
  • No concurrent potassium supplementation > 40 mg/day or magnesium supplementation > 1 g/week
  • No concurrent hydrochlorothiazide
  • No concurrent combination antiretroviral therapy for HIV-positive patients

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Behandlung (Romidepsin)
Die Patienten erhalten FR901228 (Depsipeptid) i.v. über 4 Stunden an den Tagen 1, 8 und 15. Die Kurse werden alle 28 Tage wiederholt, wenn keine Krankheitsprogression oder inakzeptable Toxizität vorliegt.
Korrelative Studien
Gegeben IV
Andere Namen:
  • FK228
  • FR901228
  • Istodax

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Radiographic response rate (complete response & partial response)
Zeitfenster: Not Provided
Not Provided

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Progression-free survival (PFS) according to RECIST
Zeitfenster: Up to more than 6 months
The median time to progression and median PFS for all eligible patients, along with their CIs, will be reported. The Kaplan-Meier analysis approach may be used to summarize these time-to-event endpoints.
Up to more than 6 months
Frequency of treatment related grade 1-4 toxicities and cardiac toxicities as assessed by NCI Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE) version 3.0
Zeitfenster: Up to 12 months
Up to 12 months
Correlation of changes in gene expression profile in dermal granulation tissue pre- and post-treatment with gene expression profile
Zeitfenster: Not Provided
Not Provided
Correlation of wound vascular scores pre- and post-treatment with gene/protein changes
Zeitfenster: Not Provided
Not Provided
Toxicity
Zeitfenster: Not Provided
Not Provided
Changes in gene expression profile
Zeitfenster: At pre- and post-treatment
At pre- and post-treatment
Changes in levels of p21 and thymidine kinase expression, and tubulin acetylation using Western blotting
Zeitfenster: From baseline to 3 weeks
From baseline to 3 weeks
Changes in gene expression profile in dermal granulation tissue
Zeitfenster: From baseline to up to 3 weeks
From baseline to up to 3 weeks
Change in plasma and urine TGFB levels
Zeitfenster: At pre-and post-treatment
At pre-and post-treatment

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Herbert Hurwitz, Duke University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2004

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2005

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

7. Dezember 2004

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

7. Dezember 2004

Zuerst gepostet (Schätzen)

8. Dezember 2004

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

2. Juli 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. Juli 2013

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2013

Mehr Informationen

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