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Secondary Primary Tumor Prevention With EGFR, OSI-774, and Cyclooxygenase-2

13. März 2018 aktualisiert von: Dong Shin, Emory University

Phase I Study of Secondary Primary Tumor Prevention With Epidermal Growth Factor Receptor (EGFR), Tyrosine Kinase Inhibitor Erlotinib (OSI-774, Tarceva™), and Cyclooxygenase-2 (COX-2) Inhibitor (Celecoxib) in Early Stage (Stage I/II) Squamous Cell Carcinoma of Head and Neck

This is a phase I study of second primary tumor prevention in early stage (stage I/II) patients diagnosed with squamous cell carcinoma of the head and neck (SCCHN).

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

This is a phase I study of second primary tumor prevention in early stage (stage I/II) patients diagnosed with squamous cell carcinoma of the head and neck (SCCHN).

The study will evaluate the effect on cells and clinical response to study medications: Epidermal Growth Factor Receptor (EGFR), Tyrosine Kinase Inhibitor Erlotinib (OSI-774, Tarceva™), and Cyclooxygenase-2 (COX-2) Inhibitor (Celecoxib). The side effects of the medications will be assessed, and chemicals in the cells will be evaluated both before and after medication is administered that may show how the drugs work. This information will help researchers determine whether additional studies with these drugs should be conducted to determine if the drugs can help prevent pre-cancerous lesions from becoming cancerous.

SCCHN accounts for 5% of all cancer, and there is an incidence of approximately 37,200 new cases in the United States per year with 11,000 deaths. The five-year survival rate for patients with SCCHN in the United States and other developed countries is still poor, approximately 40%, comparable to the five-year survival rate in the 1970s despite advances in detection, surgery, radiation, and chemotherapy. Thus, a preventative approach before the development of invasive cancer or second primary tumors (SPTs) is highly desirable and novel strategies to reduce cancer incidence in SCCHN and other tobacco-carcinogen related malignancies are being pursued.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

10

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Georgia
      • Atlanta, Georgia, Vereinigte Staaten, 30322
        • Emory University Winship Cancer Institute

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients must have, or have previously had, stage I (T1NO) or stage II (T2NO) squamous cell carcinoma of the head and neck.
  • Tumor sites include oral cavity (buccal mucosal, gingival, floor of mouth, dorsal/ventral tongue, pharyngeal wall), oropharynx, larynx (glottis, supraglottis, subglottis, epiglottis) hypopharynx, paranasal sinus and nasal cavity.
  • May have oral pre-malignant lesions (i.e., hyperplasia, dysplasia, carcinoma in situ) provided their Stage I or II disease has been definitively treated.
  • Must have been free of disease for a minimum period of 8 weeks up to maximum of 3 years following completion of surgery and/or radiotherapy.
  • Must have an Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG)/Zubrod performance status of 0-1.
  • Patients must be 18 years of age or greater.
  • Female patients of childbearing potential must practice adequate contraception and have a negative pregnancy test (β-HCG).
  • Must be able to swallow the Erlotinib and Celecoxib pills.
  • Final eligibility for a clinical trial is determined by the health professionals conducting the trial.

Exclusion Criteria:

  • Acute intercurrent illness or those who had surgery within the preceding 4 weeks unless they have fully recovered.
  • History of previous malignancies other than squamous cell carcinoma of the head and neck unless the cancer was non-melanoma skin cancer.
  • Participants who are pregnant or breast feeding.
  • Documented history of coagulopathy and/or those taking warfarin or warfarin-derivative anticoagulants within 6 months of entry into the study.
  • Hypertension not adequately controlled by medication as shown by a systolic ≥180 @ screening.
  • Documented history of interstitial lung disease.
  • Known connective tissue disease.
  • Participated in a clinical trial of an investigational drug within 12 months prior to enrollment.
  • Any active cardiovascular events including angina, unstable angina, palpitation, tachycardia, arrhythmia, or participant has had a recent cerebrovascular accident (stroke) or Myocardial Infarction (< 6 months).
  • Any history of clinically significant ventricular arrythmias (such as ventricular tachycardia, ventricular fibrillation, or Torsades de Pointes).
  • Final eligibility for a clinical trial is determined by the health professionals conducting the trial.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Erlotinib, Celecoxib
Patients will be given Erlotinib (dose escalation from 50 mg, 75 mg, and 100 mg) once daily continuously for 6 months.
Andere Namen:
  • Tarceva
  • OSI-774
Celecoxib, 400 mg, daily for 6 months.
Andere Namen:
  • Celebrex
  • SC-58635

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Define biologic dose of Erlotinib and Celecoxib in Erlotinib plus Celecoxib in patients with early stage (I/II) SCCHN. Improve overall survival rate by reducing SPTs and recurrence with combination of Erlotinib and Celecoxib.
Zeitfenster: 6 months
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Assess tolerability and toxicity associated with combination of Erlotinib and toxicity associated with combination of Erlotinib and Celecoxib for patients with early stage (I/II) SCCHN.
Zeitfenster: 6 months
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Dong Shin, MD, Emory University Winship Cancer Institute

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2007

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. November 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. November 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

15. November 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

16. November 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

15. März 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. März 2018

Zuletzt verifiziert

1. März 2018

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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