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Influence of nCPAP on Metabolic Consequences Associated With OSAS

19. November 2007 aktualisiert von: Federal University of São Paulo

Improvement in Hypothalamic-Pituitary-Adrenal Axis Function After Continuous Positive Airway Pressure Therapy in Obstructive Sleep Apnea Syndrome

Context: Obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) is associated with cardiovascular morbidity. Recurrent episodes of occlusion of upper airways during sleep result in hormonal changes that may predispose to high cardiovascular risk.These risks can rapidly be reduced by effective nasal continuous positive airway pressure (nCPAP) therapy Objective: To evaluate hypothalamic pituitary adrenal axis, insulin resistance, blood pressure values and adipokines in severe obese patients with and without OSAS and to determine if continuous positive airway pressure therapy (nCPAP) influenced responses.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Background: There is evidence that obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) increases the risk of cardiovascular events. Sympathetic nervous system and hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis activation may be the mechanism of this relationship. We evaluate HPA axis and metabolic consequences in obese patients with and without OSAS and we determine if continuous positive airway pressure therapy (nCPAP) influenced responses.

Methods: Plasma inflammatory cytokines, insulin resistance index, 24-hour ambulatory blood pressure monitoring and overnight cortisol suppression test with 0.25 mg of dexamethasone were performed in 22 severe obese patients with OSAS and 23 obese controls. Ten patients with severe apnea were re-evaluated three months after nCPAP therapy.

Results: Body mass index, abdominal circumference, blood pressure levels and insulin resistance indexes of OSAS patients and obese controls were very similar. In OSAS patients, adiponectin (p<0.05) and salivary cortisol suppression pos DEX (p<0.05) were lower, while heart rate (p<0.05) and TNF-alpha levels (p<0.05) were higher compared with obese controls. After nCPAP therapy, patients showed a reduction in heart rate (p=0.036) and a higher cortisol suppression after dexamethasone (p=0.001) and there were no differences in insulin resistance (HOMA p=0.139), arterial blood pressure (p=0.183) and adipokines compared with baseline. Cortisol suppression was positively correlated with the improvement of apnea hypopnea index while on nCPAP therapy (r= 0.799, p=0.010).

Conclusions: Patients with OSAS present nocturnal hypercortisolism, hyperactivity of sympathetic central nervous system, a higher degree of inflammation and hypoadiponectinemia independent of the body mass index. Furthermore, hyperactivity of HPA axis and sympathetic nervous system are recovered by nCPAP.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

45

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • SP
      • Sao Paulo, SP, Brasilien, 04023-062
        • Universidade Federal de Sao Paulo

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Aged from 18 to 65 years
  • Body mass index between 35-60 who were submitted to polysomnography

Exclusion Criteria:

  • History of smoking
  • Sleep apnea treatment
  • Cardiovascular disease
  • Malignancies tumor
  • Thyroid disorders
  • Depression
  • Subjects with known diabetes mellitus on medications
  • Chronic renal or hepatic failure
  • On hormonal replacement therapy, as well as use of medication that could potentially affect steroid hormone or cytokines secretion (alcohol, psychotropics, steroids, sympathomimetics, beta-blockers).

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: A
10 patients with severe OSAS (Apnea Hypopnea Index of more than 30 events per hour of sleep) were treated with nCPAP for three months and all mentioned measurements above were repeated.
After an average interval of three months, 10 patients with severe OSAS (AHI of more than 30 events per hour of sleep) treated with a mean nCPAP pressure of 11.2 ± 0.7 cm of H2O were reassessed and all mentioned measurements above were repeated

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
To explore the interactive mechanisms of HPA axis, sympathetic nervous system activation, inflammatory cytokines, insulin resistance and hypertension in patients with and without sleep apnea, excluding the interference of the degree of fat accumulation.
Zeitfenster: one day
one day

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
To evaluate low-dose dexamethasone-induced cortisol suppression and circadian rhythm of cortisol secretion in severe obese patients with sleep apnea in response to treatment with continuous positive airway pressure.
Zeitfenster: three months
three months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Gláucia Carneiro, MD, UNIFESP-EPM

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2004

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. März 2006

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. Februar 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. Februar 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

15. Februar 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

20. November 2007

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. November 2007

Zuletzt verifiziert

1. November 2007

Mehr Informationen

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