- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00608621
Influence of Physostigmine on Patient-Controlled Analgesia (PCA) in Postoperative Intensive Care Patients (ANA06103)
Influence of Physostigmine on Patient-Controlled Analgesia (PCA) in Postoperative Intensive Care Patients, Considering Pain Score, Opioid Consumption, Hemodynamics and Cognitive Function
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
Pain management is of major concern in the postoperative period, mostly based on opioids. In numerous experimental and clinical trials cholinergic mechanisms have been demonstrated to play an important antinociceptive role. Physostigmine, a central cholineresterase inhibitor, has been shown to produce analgesia and enhance opiate analgesia after systemic injection. This action is not based on µ-receptor (opioid) activity, but can be mostly explained by stimulation of serotonine (5-HT-3) receptors. The major withdrawal of utilizating physostigmine in postoperative care, is due to its short duration of action.
In the present study, we examined the effect of a continuous intavenous physostigmine application during a patient-controlled analgesia with piritramide for 48 hours compared to a placebo infusion with NaCl.
Major concern was set for consumption of analgesics, VAS-pain scale, hemodynamics, mobilisation and side effects.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Ludwigshafen, Deutschland, D-67063
- Klinkum Ludwigshafen, Department of Anesthesiology
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Age 18-80 years
- Indication for postoperative pain therapy and admission to ICU
- ASA I-III
- Weight 50-125 kg
- Patients that are willing to participate in the present study
Exclusion Criteria:
- Peridural anesthesia for pain management
- Severe left ventricular function (EF <30%)
- Severe/exacerbated COPD; Asthma
- ASA IV-V
- Chronic renal insufficiency(Creatinine > 1,5 mg/dl)
- Ulcera ventriculi
- Known allergy to any of the study agents
- Hb preoperative <9,5 g/dl
- Alcohol,drug and/or tablet abuse (Opioids, NSAR)
- Emergency operation
- Pregnancy
- Women of childbearing age and without a negative pregnancy test
- Severe liver disease (GOT oder GPT > 45 U/L)
- Severe neurologica derangements (e.g. M. Parkinson, Multiple Sklerosis)
- History of apoplexia <6 Monate or residua
- Perioperative myocardial infarction
- Patients that are not able to agree to the present study
- Patients that refuse to participate in the present study
- Patients that are part of any other study
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
---|
1-physostigmine
Physostigmine 4 mg in 50 ml NaCl 0.9% per 24 h as syringe pump continuously for 48 hours, plus physostigmine 2mg (in NaCl 0.9% 50 ml)at termination of sedation PCA: Patient-controlled analgesia with piritramide 1 mg/ml, on demand: bolus of 2 mg, maximum of 10 mg in 60 min |
2-placebo
NaCl 0.9% 50 ml per 24 h continuously over 48 hours, plus 50 ml NaCl 0.9% at termination of sedation PCA: Patient-controlled analgesia with piritramid 1 mg/ml, on demand: bolus of 2 mg, maximum of 10 mg in 60 min |
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
opioid consumption
Zeitfenster: 48 hours
|
48 hours
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
pain quality (VAS) mobilisation hemodynamics side effects
Zeitfenster: operation to discharge from hospital
|
operation to discharge from hospital
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Christoph Konrad, Prof., University Hospital Mannheim, Department of Anesthesiology
- Studienleiter: Kerstin D. Roehm, MD, Klinikum Ludwigshafen, Department of Anesthesiology
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Passchier J, Rupreht J, Koenders ME, Olree M, Luitwieler RL, Bonke B. Patient-controlled analgesia (PCA) leads to more postoperative pain relief, but also to more fatigue and less vigour. Acta Anaesthesiol Scand. 1993 Oct;37(7):659-63. doi: 10.1111/j.1399-6576.1993.tb03784.x.
- Beilin B, Bessler H, Papismedov L, Weinstock M, Shavit Y. Continuous physostigmine combined with morphine-based patient-controlled analgesia in the postoperative period. Acta Anaesthesiol Scand. 2005 Jan;49(1):78-84. doi: 10.1111/j.1399-6576.2004.00548.x.
- Rohm KD, Riechmann J, Boldt J, Schollhorn T, Piper SN. Retracted: Do patients profit from physostigmine in recovery from desflurane anaesthesia? Acta Anaesthesiol Scand. 2007 Mar;51(3):278-83. doi: 10.1111/j.1399-6576.2006.01238.x. Epub 2007 Jan 23.
- Aiello-Malmberg P, Bartolini A, Bartolini R, Galli A. Effects of morphine, physostigmine and raphe nuclei stimulation on 5-hydroxytryptamine release from the cerebral cortex of the cat. Br J Pharmacol. 1979 Apr;65(4):547-55. doi: 10.1111/j.1476-5381.1979.tb07863.x.
- Rupreht J, Schneck HJ, Dworacek B. [Physostigmine--recent pharmacologic data and their significance for practical use]. Anaesthesiol Reanim. 1989;14(4):235-41. German.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Andere Studien-ID-Nummern
- ANA06103
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Schmerzen
-
Foundation IRCCS San Matteo HospitalAktiv, nicht rekrutierendGreater Trochanteric Pain Syndrome beider unteren ExtremitätenItalien
-
Gazi UniversityAbgeschlossenGesäß-Tendinitis | Greater Trochanteric Pain Syndrome beider unteren ExtremitätenTruthahn
-
Lawson Health Research InstituteNoch keine RekrutierungSchmerzen im unteren Rücken | Greater Trochanteric Pain Syndrome
-
C.R.Darnall Army Medical CenterUnbekanntGreater Trochanteric Pain SyndromeVereinigte Staaten
-
Guna S.p.aBeendetGreater Trochanteric Pain Syndrome | Pertrochantäre Fraktur | Gesäß-Tendinitis | GTPS - Greater Trochanteric Pain Syndrome | Sehnenerkrankung | GesäßmuskulaturItalien
-
Smith & Nephew, Inc.AbgeschlossenHüftschmerzen chronisch | Greater Trochanteric Pain SyndromeAustralien
-
NHS Greater Glasgow and ClydeNHS Research ScotlandRekrutierungGreater Trochanteric Pain SyndromeVereinigtes Königreich
-
Kutahya Health Sciences UniversityRekrutierungGreater Trochanteric Pain SyndromeTruthahn
-
Massachusetts General HospitalAbgeschlossenGreater Trochanteric Pain SyndromeVereinigte Staaten
-
Montefiore Medical CenterNoch keine RekrutierungGreater Trochanteric Pain SyndromeVereinigte Staaten