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Prevalence and Determinants of Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) in HIV+ Patients (HIV&COPD)

9. Juni 2011 aktualisiert von: Cimera

Prevalencia, Factores de Riesgo y características patogénicas Diferenciales de EPOC y Enfisema en Pacientes Con infección VIH.

The prevalence of COPD in HIV+ and AIDS patients is unknown. The pathophysiology of HIV infection and COPD might be of interest to both conditions. The research hypotheses of this study are:

In patients with HIV infection living in the Autonomous Community of the Balearic Islands (CAIB):

  1. The Prevalence of airflow obstruction in patients with HIV infection is higher than in the general population.
  2. In these patients, the prevalence of emphysema detected by HRCT is common (greater than or equal to 15%)
  3. DLCO measurement is a good marker for the presence of emphysema on CT
  4. The inflammatory response is different from that seen in patients with COPD and / or emphysema without HIV infection

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Objectives

Main objective To determine the prevalence of COPD

Secondary objectives

  1. To determine the prevalence (and severity) of emphysema (HRCT)
  2. To Identify risk factors associated with the development of COPD and / or emphysema
  3. To analyze the predictive value of measuring DLCO as a marker of emphysema by HRCT
  4. To determine the prevalence of lung function abnormalities deeming specific drug treatment (bronchodilators, inhaled corticosteroids) in the absence of clinical symptoms
  5. To compare the pattern of inflammatory response in patients with COPD and / or emphysema, with and without HIV infection

Methodology:

Cross-sectional, descriptive, study of up to 350 patients with HIV infection.

All the patients will be be assessed with:

  1. an standardized clinical questionnaire
  2. full lung function tests
  3. high resolution CT scan
  4. induced sputum for bacterial culture, P. jiroveci, proinflamatory citokines (cytokines array)
  5. blood analysis: hemogram; basic biochemistry; HIV predictors; autoantibodies; proinflammatory citokines (ultrasensitive ELISA); C reactive protein (ultrasensitive nephelometry)
  6. exhaled gases (NO and CO)

Statistical analysis:

Description of the univariate distribution of the categorical or ordinal variables will be realized with a table of frequencies, and in quantitative variables by means of measures of central tendency (mean or median) and dispersion (standard deviation or 95 % confidence intervals). Depending on the normality of the distribution of variables, any comparisons will be assessed by means of parametric tests (T test; Chi2) or non parametric tests (Mann Whitney). To explore relationships between the variables of study, Kolgomorov-Smirnov for the comparison of groups and analysis of regression bivariate, and multivariate (logistic regression), will be conducted.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

350

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Illes Balears
      • Palma de Mallorca, Illes Balears, Spanien, 07014
        • Hospital Universitario Son Dureta

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 69 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients will be recruited from the HIV outpatient consultation of the Internal Medicine Department of Hospital Universitario Son Dureta (HUSD), in Mallorca, Spain. The HUSD is the tertiary, reference hospital in the CAIB.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • HIV infection in stable phase (minimum of three months)
  • Being followed-up in external HUSD consultations (on a regular basis)
  • Age 40-69 years

Exclusion Criteria:

  • Chronic non-respiratory disease in terminal stage (stage IV or V of chronic kidney failure, heart failure, advanced chronic liver disease (Child C))
  • Lack of cooperation
  • Estimated survival of less than 1 year or Karnofsky <70
  • Pregnancy
  • Opportunistic infection in the last month
  • Post lung resection
  • Systemic treatment with corticosteroids, immunosuppressive chemotherapy or interferon at the time of inclusion

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
HIV+
Patients with HIV infection living in the Autonomous Community of the Balearic Islands (CAIB), Spain
Reference group
Same determinations as in HIV+ cases will be obtained in the control group of COPD patients without HIV infection as part of the study PAC-EPOC (FIS 05/2082)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Prevalence of airflow obstruction compatible with COPD in patients with HIV infection
Zeitfenster: cross-sectional
cross-sectional

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
To determine the prevalence (and severity) of emphysema (HRCT)
Zeitfenster: Cross-sectional
Cross-sectional
To Identify risk factors associated with the development of COPD and / or emphysema
Zeitfenster: Cross-sectional
Cross-sectional
To analyze the predictive value of measuring DLCO as a marker of emphysema by HRCT
Zeitfenster: Cross-sectional
Cross-sectional
To determine the prevalence of lung function abnormalities deeming specific drug treatment (bronchodilators, inhaled corticosteroids) in the absence of clinical symptoms
Zeitfenster: Cross-sectional
Cross-sectional
To compare the pattern of inflammatory response in patients with COPD and / or emphysema, with and without HIV infection
Zeitfenster: Cross-sectional
Cross-sectional

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Hauptermittler: Melchor Riera, MD, Hospital Universitario Son Dureta

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juli 2008

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. Mai 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

18. Mai 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

19. Mai 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

10. Juni 2011

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

9. Juni 2011

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2011

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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