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Health Effects of Soccer Training in Men With Prostate Cancer Receiving Androgen Deprivation Therapy

16. April 2014 aktualisiert von: Jacob Uth, University of Copenhagen

A Randomized Controlled Clinical Trial on the Effects of Recreational Soccer Training in Men With Prostate Cancer Receiving Androgen Deprivation Therapy: The FC Prostate Study

Androgen Deprivation Therapy (ADT) is standard treatment for locally advanced or advanced Prostate Cancer (PC).

The musculoskeletal toxicity associated with ADT is well established, leading to a decrease in muscle mass, increased fat percentage, weight gain, sexual dysfunction and increased risk of depression, fatigue, diabetes, cardiovascular disease and reduced quality of life.

Numerous studies have shown an association between physical activity, physical capacity and quality of life in cancer patients and recent epidemiological research suggest that regular, moderate-intensity physical activity may have a positive effect on survival in men with prostate cancer.

Within exercise physiology there is new evidence pointing to recreational soccer as a unique form of intermittent exercise that effectively stimulates aerobic and anaerobic energy delivery systems, leading to beneficial musculoskeletal, metabolic and cardiovascular adaptations of importance for health.

It is our overall hypothesis that 12 weeks of recreational soccer training 2-3 times per week will improve the health profile of PC patients receiving ADT treatment.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

57

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Copenhagen, Dänemark, 2100
        • University of Copenhagen, Centre of Integrated Rehabilitation of Cancer Patients

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

- Patients with locally advanced or advanced prostate cancer being treated with androgen deprivation therapy (S-testosterone < 1.7) for at least 6 months at the time of inclusion

Exclusion Criteria:

  • WHO performance level above 1,symptomatic cardiovascular disorders, osteoporosis (T-score below -2.5)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Unterstützende Pflege
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Kontrollgruppe
Übliche Pflege
Aktiver Komparator: Soccer Training
12 weeks of soccer training. (2 times per week for the first 8 weeks and 3 times per week in the last 4 weeks. Training will consist of 15 minutes warm-up and 2 x 15 minutes matches for the first 4 weeks and of 15 minutes warm-up and 3 x 15 minutes matches for the last 8 weeks). After 12 weeks assessments participants in the intervention group will continue bi-weekly supervised training for additional 20 weeks at the end of which tests will be repeated.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks) change in Body Composition.
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Changes in body composition assessed by Dual-energy X-ray absorptiometry(DXA)scan
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Bone Mineral Density
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Cardiorespiratory fitness (Vo2 peak)
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Change in maximal oxygen consumption (Vo2 peak) assessed directly during an incremental test on a cycle ergometer from baseline to post-intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks).
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Patient reported outcomes
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Changes in Psychological distress (Hospital Anxiety and Depression Scale, HADS), Quality of Life (EORTC QLQ C-30), general well-being (SF-36), disease specific symptoms and side-effects (EORTC PR-25)from baseline to post-intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Heart function
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Changes in Heart function measured by Echocardiography from baseline to post-intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Glucose tolerance
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Oral Glucose Tolerance Test
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Postural Balance
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Assessed standing on a force platform with feet in bilateral, unilateral and tandem position. Additionally assessed with a modified Flamingo balance test.
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Physical function
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Physical function will be assessed with sit to stand test (30s), stair climbing test and Counter Movement Jump (jump height)
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Hip to waist ratio
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Hip and waist circumference will be measured and the hip to waist ratio will be calculated
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Muscle Strength
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Muscle strength will be assessed with the 1Repetition Maximum test for knee extensors
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Blood markers
Zeitfenster: Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)
Markers of inflammation and bone metabolism will be obtained after overnight fasting
Change from baseline to post intervention (12 weeks) and follow-up (32 weeks)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Mikael Rørth, Professor, University of Copenhagen

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. Oktober 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

18. Oktober 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

22. Oktober 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

21. April 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. April 2014

Zuletzt verifiziert

1. April 2014

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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