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Balancing Treatment Outcomes and Medication Burden Among Patients With Symptomatic Diabetic Peripheral Neuropathy

16. Mai 2018 aktualisiert von: Kaiser Permanente

Painful diabetic peripheral neuropathy (DPN) affects more than 5.5 million people with diabetes. People with painful DPN have trouble sleeping, participating in social events, and conducting daily activities such as going to the store. Several prescription medications are available for the treatment of DPN symptoms, but none work perfectly and all have side effects that may be difficult for some patients.

When patients report their symptoms and side effects to their doctor, they provide the doctor with important information to help them make adjustments to treatment that will help with symptoms and that the patient can tolerate in terms of side effects. In some cases, doctors may encourage patients to make these changes on their own at home based on their experience with therapy. However, patients may have a long time between visits to their doctor and may have trouble describing their symptoms to their doctor during a brief 10 to 15 minute visit.

This clinical trial explores the possibility of computerized telephone calls to patients (Interactive Voice Response, IVR, technology) to gather information about treatment experiences that can then be reported to the doctor or used to guide patients to make changes in how they take the medication. It addresses the following question: Can routinely asking patients about their experiences with medications and using that information to encourage clinically appropriate titration improve patient quality of life?

The investigators hypothesize that systematic collection and feedback of information about DPN treatment preferences and experience from newly treated patients to their primary care physician will facilitate treatment changes that improve patient outcomes

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Among newly-treated Diabetic Peripheral Neuropathy (DPN) patients, the investigators will compare the systematic collection and feedback of information about patients' treatment experiences on changes in quality of life (intervention group) to newly treated DPN patients in usual care who will receive generic educational messages by phone but no active data collection and feedback (comparator group). The investigators have chosen usual care as the control to evaluate the potential for the intervention to enhance current practice.

Aim 1: Refine and pilot test instruments for collecting the patient-reported data most important for guiding changes in treatment.

Aim 2: Implement a seven-month cluster randomized trial to improve quality of life among patients newly treated for DPN symptoms by collecting data on patient treatment experiences and facilitating evidence-based patient and provider-initiated treatment titration.

Aim 3: Examine patient and physician initiated treatment changes as secondary outcomes in order to inform the development of this type of rapid feedback process for guiding decision making about initial treatment selection among patients with DPN.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

1270

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Oakland, California, Vereinigte Staaten, 94612
        • Division of Research Kaiser Permanente

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • All patients newly prescribed medication to treat diabetic peripheral neuropathy symptoms.

Exclusion Criteria:

  • Patients with any evidence of use of diabetic peripheral neuropathy study medications.
  • Patients with evidence of gestational diabetes (ICD-9: 648.8) due to variation in treatment and monitoring for women who are pregnant.
  • Patients who simultaneously received a new diagnosis for depression or seizure conditions

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Unterstützende Pflege
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: IVR Intervention Group
Participants will receive 3 interactive voice response (IVR) calls (2nd, 4th, and 6th month post-treatment start date) to collect information on medication use, side effects, rating of side effects, and pain symptoms to be fed back to their physicians.
Participants will receive 3 interactive voice response (IVR) calls (2nd, 4th, and 6th month post-treatment start date) to collect information on medication use, side effects, rating of side effects, and pain symptoms to be fed back to their physicians.
Kein Eingriff: IVR Control Group
Participants will receive 3 non-interactive voice response (IVR) calls (2nd, 4th, and 6th month post-treatment start date) containing general messages regarding diabetic education.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Patient Quality of Life at Baseline and 8 Months
Zeitfenster: Baseline and 8 months
The primary outcome measure is change in quality of life from baseline at eight months following study entry. We calculated the EuroQOL (EQ-5D) from the Global Health Scale, a 10-item Patient-Reported Outcomes Measurement Information System measure developed and validated in patients with neuropathy as part of the Quality of Life in Neurological Disorders Measures. The range for EQ-5D is 0-1, with "0" being the worst and "1" being the best.
Baseline and 8 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of Participants With Minimally Effective Dose in 12 Months
Zeitfenster: 12 months
Count of patients who ever received a minimally effective dose of the medications they started on during the 12 months following treatment start (measured post only).
12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Alyce S. Adams, PhD, Kaiser Permanente

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

31. Januar 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Februar 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

6. Februar 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

28. Juni 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. Mai 2018

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

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