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Cannabis and Aging

23. Mai 2022 aktualisiert von: Thorsten Rudroff

Cannabis Use and Risk of Falling in Older Adults: an Observation Study

With increased availability and use of cannabis by older adults aged ≥ 50 years, a rigorous evaluation of the benefits and risks of cannabis use in these individuals is necessary. Our proposed project will investigate whether older adults who initiate cannabis use after the age of 50 are at an increased risk of fall and what are the underlying mechanisms. We will measure motor and cognitive function in older cannabis users and nonusers and we will use positron emission tomography to determine brain activity and how it is associated with fall risk.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

The prevalence of cannabis use has increased significantly in recent years among US adults aged 50 years and older. With increased availability and use of cannabis by older adults, a rigorous evaluation of the benefits and risks of cannabis use in these individuals is necessary. Aging is characterized by physiological and social changes that make older adults vulnerable to chronic disease and geriatric conditions, including cognitive impairment and falls. Unintentional falls are a common event for older adults and a major cause of morbidity and mortality linked with a decline in functional status and disability. Moreover, falls and cognitive impairment are a "well-known couple"; as older adults with moderate to severe cognitive impairment have a higher risk of falls, with an annual incidence of around 60-80%, which is twice the rate of cognitively normal older adults. Impaired cognitive function is an effect of cannabis use, and there is increasing evidence that those effects may persist later in life. Therefore, the physiological effects of chronic cannabis use may further increase falls in older adults via alterations in gait and cognition. Studies have shown reduced neural activity in the frontal brain networks and associations with increased fear of falling in older adults. It is also known that in regular cannabis users, the effects of cannabis may have an impact on cognitive-motor skills and brain mechanisms that modulate coordinated movement. The goal of this application is to investigate the neural correlates of fall risk and cognitive and motor function in individuals who initiate drug use after the age of 50. We will use FDG-PET to determine brain activity. Fall risk and cognitive/motor function will be assessed with the measures from the NIH Toolbox and a fall risk model. Our central hypothesis is that older chronic cannabis users are at a higher fall risk than older non-users, which is associated with reduced cerebral FDG uptake. These results are expected to provide critical and timely data to the public and health professionals regarding the effects of self-directed cannabis use on increased fall risk and if clinicians need to assess cannabis use when determining fall risk and deciding prevention strategies.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

60

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Iowa
      • Iowa City, Iowa, Vereinigte Staaten, 52242
        • Department of Health and Human Physiology

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

50 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

A total of 30 older (age 50-80 years) men and women who are using cannabis and 30 controls who are non-users, will be recruited.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • 50-80 years
  • Healthy enough to complete the protocol based on information obtained from a clinical exam and past medical history, such as cardiovascular diseases.
  • Comprehension of the protocol as indicated by an ability to respond to questions about the study after reading the consent form.
  • Able to use and be contacted by telephone.
  • Able to speak, read, and understand English, and complete a questionnaire in English

Exclusion Criteria:

  • Presence of pacemakers, aneurysm clips, artificial heart valves, metallic prostheses
  • Pregnancy
  • History of significant traumatic brain injury
  • Unable to lie flat for the study imaging

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Fallkontrolle
  • Zeitperspektiven: Querschnitt

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Cannabis Group
A total of 30 older (age 50-80 years) men and women who are using cannabis.
Control Group
A total of 30 older (age 50-80 years) men and women who are not using cannabis.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Fall Risk
Zeitfenster: Through study completion, on average 1 year

The following equation for the prediction of falls will be used:

Likelihood of falling (%) = (exp (-7.519 + 0.026(reaction time) - 0.071(ABC1) - 2.139(Berg 14))) / (1 + exp (-7.519 + 0.026(reaction time) - 0.071(ABC1) - 2.139(Berg 14)) ×100)

Through study completion, on average 1 year
Brain activity PET Imaging
Zeitfenster: Through study completion, on average 1 year
To investigate cerebral glucose uptake in older chronic cannabis users and non-users
Through study completion, on average 1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Februar 2020

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. November 2021

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. November 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. Oktober 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

5. Oktober 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

19. Oktober 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

24. Mai 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

23. Mai 2022

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 201909808

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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