Ta strona została przetłumaczona automatycznie i dokładność tłumaczenia nie jest gwarantowana. Proszę odnieść się do angielska wersja za tekst źródłowy.

Napoje słodzone cukrem (SSB) — wpływ na metabolizm

10 maja 2016 zaktualizowane przez: University of Zurich

Wpływ diet zawierających węglowodany na metabolizm lipidów i utlenianie kwasów tłuszczowych u zdrowych młodych mężczyzn - randomizowane badanie z podwójnie ślepą próbą.

Celem pracy jest zbadanie wpływu napojów słodzonych cukrem na metabolizm tłuszczów zdrowych młodych mężczyzn. Powszechnie wiadomo, że spożywanie napojów słodzonych fruktozą wiąże się z różnymi zagrożeniami dla zdrowia, takimi jak cukrzyca typu 2. Niniejsze badanie zostało zaprojektowane w celu przeanalizowania różnic w szlakach metabolicznych fruktozy i glukozy, ale także adaptacji metabolicznych podczas diet fruktozowych, glukozowych i sacharozowych. W okresie siedmiu tygodni badani będą spożywać napoje słodzone fruktozą, glukozą lub sacharozą lub kontynuować swoje zwykłe nawyki związane z piciem. W ciągu tych siedmiu tygodni prowadzone będą różne badania metaboliczne z wykorzystaniem znaczników stabilnych izotopów. Najpierw zostanie określone tempo lipolizy i beta-oksydacji. Po drugie, zostanie zmierzona szybkość syntezy kwasów tłuszczowych. Podczas wszystkich badań wykonywane będą również pomiary zużycia substratu i energii metodą kalorymetrii pośredniej, analizy krwi oraz pomiarów morfometrycznych. Główne hipotezy oparte na piśmiennictwie są następujące: Fruktoza zwiększa lipogenezę de novo poposiłkowo, a także na czczo znacznie bardziej niż glukoza poprzez zwiększoną ekspresję enzymów lipogenicznych. Fruktoza zmniejsza beta-oksydację poprzez regulację w dół enzymów oksydacyjnych.

Przegląd badań

Status

Zakończony

Warunki

Typ studiów

Interwencyjne

Zapisy (Rzeczywisty)

96

Faza

  • Nie dotyczy

Kontakty i lokalizacje

Ta sekcja zawiera dane kontaktowe osób prowadzących badanie oraz informacje o tym, gdzie badanie jest przeprowadzane.

Lokalizacje studiów

    • ZH
      • Zurich, ZH, Szwajcaria, 8091
        • University Hospital Zurich, Endocrinology and Diabetology

Kryteria uczestnictwa

Badacze szukają osób, które pasują do określonego opisu, zwanego kryteriami kwalifikacyjnymi. Niektóre przykłady tych kryteriów to ogólny stan zdrowia danej osoby lub wcześniejsze leczenie.

Kryteria kwalifikacji

Wiek uprawniający do nauki

18 lat do 30 lat (Dorosły)

Akceptuje zdrowych ochotników

Nie

Płeć kwalifikująca się do nauki

Męski

Opis

Kryteria przyjęcia:

  • Zdrowi ochotnicy płci męskiej w wieku 18-30 lat
  • BMI między 19-24 kg/m2
  • Niepalący

Kryteria wyłączenia:

  • Ostre lub przewlekłe infekcje, choroby nowotworowe, choroby nerek, wątroby (ponad dwukrotny wzrost aktywności aminotransferaz), płuc, neurologiczne (padaczka) lub psychiatryczne, stwierdzona miażdżyca lub inna choroba wykluczająca udział w badaniu.
  • Cukrzyca
  • Znane nadużywanie alkoholu, substancji lub narkotyków, jednoczesne przyjmowanie leków
  • Ponad trzy godziny ćwiczeń fizycznych tygodniowo
  • Spożycie więcej niż 2 razy 3 dl SSB dziennie
  • Osoby, które prawdopodobnie nie będą przestrzegać protokołu badania
  • Osoby, które nie wyrażają świadomej zgody

Plan studiów

Ta sekcja zawiera szczegółowe informacje na temat planu badania, w tym sposób zaprojektowania badania i jego pomiary.

Jak projektuje się badanie?

Szczegóły projektu

  • Główny cel: Zapobieganie
  • Przydział: Randomizowane
  • Model interwencyjny: Przydział równoległy
  • Maskowanie: Poczwórny

Broń i interwencje

Grupa uczestników / Arm
Interwencja / Leczenie
Eksperymentalny: napój słodzony fruktozą

Spożycie napojów bezalkoholowych:

Pacjenci muszą pić napój słodzony fruktozą (3x 200 ml dziennie, 13,3 g fruktozy/100 ml) przez 7 tygodni

Eksperymentalny: napój słodzony glukozą

Spożycie napojów bezalkoholowych:

Pacjenci muszą pić napój słodzony glukozą (3x 200 ml dziennie, 13,3 g glukozy/100 ml) przez 7 tygodni

Eksperymentalny: napój słodzony sacharozą

Spożycie napojów bezalkoholowych:

Pacjenci muszą pić napój słodzony sacharozą (3x 200 ml dziennie, 13,3 g sacharozy/100 ml) przez 7 tygodni

Eksperymentalny: Brak zmiany nawyków żywieniowych

Brak spożycia napojów bezalkoholowych (dieta bez napojów bezalkoholowych):

Badani nie zmieniają swoich nawyków żywieniowych przez 7 tygodni

Co mierzy badanie?

Podstawowe miary wyniku

Miara wyniku
Opis środka
Ramy czasowe
Lipogeneza
Ramy czasowe: Po łącznie 6 tygodniach interwencji dietetycznej
Pomiar lipogenezy opiera się m.in. v. podanie trwałego octanu znakowanego izotopem (octan 1,2-13C). Włączenie 13C do palmitynianu oznacza się ilościowo za pomocą spektrometrii mas. Włączenie 13C koreluje z szybkością syntezy kwasów tłuszczowych.
Po łącznie 6 tygodniach interwencji dietetycznej

Miary wyników drugorzędnych

Miara wyniku
Opis środka
Ramy czasowe
Lipoliza
Ramy czasowe: Po łącznie 6 tygodniach interwencji dietetycznej
Pomiary z wykorzystaniem stabilnych izotopów
Po łącznie 6 tygodniach interwencji dietetycznej

Inne miary wyników

Miara wyniku
Opis środka
Ramy czasowe
Stosunek talii do bioder
Ramy czasowe: Po łącznie 6 tygodniach interwencji dietetycznej
Pomiar stosunku talii do bioder za pomocą nierozciągliwego paska
Po łącznie 6 tygodniach interwencji dietetycznej

Współpracownicy i badacze

Tutaj znajdziesz osoby i organizacje zaangażowane w to badanie.

Śledczy

  • Główny śledczy: Philipp Gerber, MD, University Hospital Zurich, Endocrinology and Diabetology

Publikacje i pomocne linki

Osoba odpowiedzialna za wprowadzenie informacji o badaniu dobrowolnie udostępnia te publikacje. Mogą one dotyczyć wszystkiego, co jest związane z badaniem.

Daty zapisu na studia

Daty te śledzą postęp w przesyłaniu rekordów badań i podsumowań wyników do ClinicalTrials.gov. Zapisy badań i zgłoszone wyniki są przeglądane przez National Library of Medicine (NLM), aby upewnić się, że spełniają określone standardy kontroli jakości, zanim zostaną opublikowane na publicznej stronie internetowej.

Główne daty studiów

Rozpoczęcie studiów

1 kwietnia 2013

Zakończenie podstawowe (Rzeczywisty)

1 maja 2016

Ukończenie studiów (Rzeczywisty)

1 maja 2016

Daty rejestracji na studia

Pierwszy przesłany

9 listopada 2012

Pierwszy przesłany, który spełnia kryteria kontroli jakości

26 listopada 2012

Pierwszy wysłany (Oszacować)

27 listopada 2012

Aktualizacje rekordów badań

Ostatnia wysłana aktualizacja (Oszacować)

12 maja 2016

Ostatnia przesłana aktualizacja, która spełniała kryteria kontroli jakości

10 maja 2016

Ostatnia weryfikacja

1 maja 2016

Więcej informacji

Terminy związane z tym badaniem

Inne numery identyfikacyjne badania

  • SSB-Effects on metabolism

Te informacje zostały pobrane bezpośrednio ze strony internetowej clinicaltrials.gov bez żadnych zmian. Jeśli chcesz zmienić, usunąć lub zaktualizować dane swojego badania, skontaktuj się z register@clinicaltrials.gov. Gdy tylko zmiana zostanie wprowadzona na stronie clinicaltrials.gov, zostanie ona automatycznie zaktualizowana również na naszej stronie internetowej .

Badania kliniczne na Spożycie napojów bezalkoholowych

Subskrybuj