Prognostic Predictors of Response to Hypoglycemic Therapy
Search for Highly Specific Predictors of Response to Different Hypoglycemic Therapy for Cardiovascular Prognosis
Studienübersicht
Status
Status
Bedingungen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Studientyp
Studientyp
Einschreibung (Voraussichtlich)
Einschreibung
Phase
Phase
- Phase 4
Kontakte und Standorte
Studienkontakt
Studienkontakt
- Name: Alina Babenko, MD, PhD
- Telefonnummer: 0078127025586
- E-Mail: alina_babenko@mail.ru
Studienorte
-
-
-
Saint-Petersburg, Russische Föderation, 197143
- Rekrutierung
- Alina Babenko
-
Kontakt:
- Alina Babenko
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Male and female aged 17-70 years
- Type 2 diabetes mellitus with non-target HbA1c exciding less than 1% (<1%)
- Initiation of the treatment by SGLT- 2 inhibitors, dipeptidyl peptidase-4 inhibitors, GLP-1 analogues
- Stable hypoglycemic therapy for 12 weeks before enrollment
- Signed informed consent
Exclusion Criteria:
- Type 1 diabetes mellitus
- Recent acute coronary syndrome or acute disturbance of cerebral blood circulation (less than 2 months ago)
- Decompensation of chronic heart failure, chronic heart failure class IV (NYHA), acute heart failure
- Confirmed non-diabetic kidney disease (glomerulonephritis, pyelonephritis, amyloidosis)
- Chronic kidney disease requiring hemodialysis and/or urinary albumin concentration (morning spot) >1000 mg/L
- Regular nephrotoxic drugs intake (long-term intake of NSAIDs, aminoglycosides, sulfonamides, cyclosporine, lithium preparations)
- Anamnesis of malignancy.
- Diabetic foot ulcer and neuropathic osteoarthropathy
- Anamnesis of bariatric surgery or surgical interventions on the gastrointestinal tract leading to malabsorption.
- Treatment with drugs reducing body weight less than 3 months ago or any other drugs use that can lead to a change in body weight.
- Liver disorders with elevation of ALT/AST exceeding three-fold the upper limit of normal
- Immunosuppressive therapy or regular nonsteroidal anti-inflammatory drugs intake
- Change in the dosage of thyroid hormones less than 6 weeks ago.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Anzahl der Arme
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / ArmTeilnehmergruppe / Arm |
Intervention / BehandlungIntervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Treatment chosen by automated decision-making system
Group A: type 2 diabetic patients randomized to receive antidiabetic drugs according to predictors chosen with developed automated decision-making system: subgroup 1A- addition of vildagliptin 100 mg/day, subgroup 2A - addition of sitagliptin 100 mg/day, subgroup 3A- addition of dapagliflozin 10 mg/day, subgroup 4A- addition of empagliflozin 10 mg/day, subgroup 5A- addition of liraglutide 1,2-1,8 mg/day, subgroup 6A- addition of exenatide 20 μg/day, subgroup 7A - addition of glimepiride, subgroup 8A - addition of gliclazide.
|
Addition of: 1A -vildagliptin 100 mg/day 2A - sitagliptin 100 mg/day, 3A- dapagliflozin 10 mg/day 4A- empagliflozin 10 mg/day 5A- liraglutide 1,2-1,8 mg/day 6A- exenatide 20 μg/day 7A - glimepiride 8A - gliclazide
Addition of:
|
|
Experimental: Treatment based on standard recommendations
Group B: type 2 diabetic patients randomized to receive antidiabetic drugs according to standard recommendations : subgroup 1B- addition of vildagliptin 100 mg/day, subgroup 2B - addition of sitagliptin 100 mg/day, subgroup 3B- addition of dapagliflozin 10 mg/day, subgroup 4B- addition of empagliflozin 10 mg/day, subgroup 5B- addition of liraglutide 1,2-1,8 mg/day, subgroup 6B- addition of exenatide 20 μg/day, subgroup 7B - addition of glimepiride, subgroup 8B - addition of gliclazide.
|
Addition of: 1A -vildagliptin 100 mg/day 2A - sitagliptin 100 mg/day, 3A- dapagliflozin 10 mg/day 4A- empagliflozin 10 mg/day 5A- liraglutide 1,2-1,8 mg/day 6A- exenatide 20 μg/day 7A - glimepiride 8A - gliclazide
Addition of:
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
HbA1c
Zeitfenster: baseline and 3, 12, and 24 months after intervention
|
Change from baseline in HbA1c level (%)
|
baseline and 3, 12, and 24 months after intervention
|
|
Body mass index
Zeitfenster: baseline and 3, 12, and 24 months after intervention
|
Change from baseline in body mass index (kg/m^2)
|
baseline and 3, 12, and 24 months after intervention
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Estimated glomerular filtration rate
Zeitfenster: baseline, 12 and 24 months after intervention
|
Change from baseline in level of estimated glomerular filtration rate (ml/min/1.73
m^2)
|
baseline, 12 and 24 months after intervention
|
|
HOMA-IR index
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in level of HOMA-IR index (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance) derived from the plasma insulin level (mIU/L) and plasma glucose level (mmol/L) of a participant: [(plasma insulin level) x (plasma glucose level)]/22.5,
where the value of HOMA-IR index > 2.0 suggests insulin resistance
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
Urinary creatinine-adjusted excretion of albumin
Zeitfenster: baseline, 12 and 24 months after intervention
|
Change from baseline in level of urinary creatinine-adjusted excretion of albumin in morning spot urine samples (mg/mmol)
|
baseline, 12 and 24 months after intervention
|
|
Cardiovascular parameters of PAT and IMT
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in peripheral arterial tone by using EndoPAT 2000, the thickness of intima-media complex of carotid arteries (μm)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
LDL cholesterol
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in level of LDL cholesterol (mmol/L)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
Triglycerides
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in level of triglycerides (mmol/L)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
NT-proBNP
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in serum level of NT-proBNP (pmol/L)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
hsCRP
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in serum level of hsCRP ( mg/L)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
PAT
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in peripheral arterial tone by using EndoPAT 2000 (Ratio is created using the post and pre occlusion values)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
IMT
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in the thickness of intima-media complex of carotid arteries (μm)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
LV ejection fraction
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in ejection fraction (%) by echocardiography
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
LV mass index
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in LV mass index (g/m^2) by echocardiography
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
GLS by 2D-STE
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in global longitudinal strain by 2D Speckle-tracking echocardiography (%)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
|
Molecular-genetic markers of endothelial damage
Zeitfenster: baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Change from baseline in serum level of microRNA-126, microRNA-21, microRNA-27, miRNA-125 and miRoRNA-155 (relative units)
|
baseline, 6 and 12 months after intervention
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Sponsor
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
Primärer Abschluss
Studienabschluss (Voraussichtlich)
Studienabschluss
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Zuerst gepostet
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes Update gepostet
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
Andere Studien-ID-Nummern
- 11/2017
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Diabetes mellitus, Typ 2
-
NCT07493707Aktiv, nicht rekrutierend
-
NCT07622628Noch keine RekrutierungTyp 2 Diabetes | Diabetes mellitus Typ 2
-
NCT07197788Noch keine RekrutierungDiabetes mellitus, Typ 2 | Diabetes | Typ 2 Diabetes mellitus | Typ 2 Diabetes | Typ 2 Diabetes
-
NCT07197775Noch keine RekrutierungDiabetes mellitus, Typ 2 | Diabetes | Typ 2 Diabetes | Typ-2-Diabetes mellitus (T2DM) | Typ 2 Diabetes
-
NCT03211858AbgeschlossenDiabetes mellitus Typ 1 – Diabetes mellitus Typ 2
-
NCT07148713RekrutierungTyp 2 Diabetes | Ernährung | Diabetes Typ 2 | T2DM (Typ-2-Diabetes mellitus) | Diabetes mellitis | T2DM | Diabetes-Aufklärung
-
NCT06856720Anmeldung auf EinladungTyp 2 Diabetes mellitus | Altern | Hyperglykämie aufgrund von Diabetes mellitus Typ 2
-
NCT03387787Abgeschlossen
-
NCT00252525Abgeschlossen
Klinische Studien zur Automatic system guided treatment
-
NCT02566057AbgeschlossenPsychotische Störungen | Schizophrenie | Schizoaffektiven Störung | Schizophreniforme Störung | Bipolare Störung