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A Study of Standard Of Care Versus Radio Ablation in Early Stage HCC (SOCRATES HCC)

4. Juni 2026 aktualisiert von: University Health Network, Toronto

A Randomized Controlled Trial of Standard Of Care Versus Radio Ablation in Early Stage Hepatocellular Carcinoma

This Phase II Prospective, parallel and open-label randomised control trial will investigate whether a radiotherapy technique (called SABR) can treat early stage liver cancer more effectively than current treatments which use heating probes directly inserted into the tumour or chemotherapy or radioactive particles injected into the blood supply of the tumour. Investigators hypothesize SABR will result in higher rates of freedom from local progression (FFLP) at 2 years compared to percutaneous thermal ablation ± TACE or transarterial therapies (TACE/TARE).The study will also look at other important outcomes such as progression free survival, overall survival, side effects, quality of life and people's experiences of their treatment.

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The SOCRATES randomised controlled trial will assess the efficacy, toxicity, HRQoL profile and cost effectiveness of SABR compared to the current SOC treatment in patients with first diagnosis of unresectable, single nodule HCC. Participants will be placed into one of two groups based on the size of their tumour and whether thermal ablation is an appropriate treatment for them. The study will include about 218 participants in total. Participants will be randomly assigned to receive either SABR or the current standard of care. Standard care may include thermal ablation, transarterial chemoembolisation (TACE), or transarterial radioembolisation (TARE).

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

218

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

  • Name: Michael Yan, MD MPH FRCPC DABR
  • Telefonnummer: (416) 946-2320
  • E-Mail: Michael.Yan@uhn.ca

Studienorte

      • Waratah, Australien
        • Rekrutierung
        • Trans Tasman Radiation Oncology Group
        • Kontakt:
    • Ontario
      • Toronto, Ontario, Kanada, M5G 2M9
        • Rekrutierung
        • University Health Network - Princess Margaret Cancer Centre
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

1) Histological or radiological diagnosis of single, new HCC with largest diameter =8 cm (BCLC stage 0 or A).

  • a) If prior history of HCC, the prior HCC must have been:
  • Early stage, solitary HCC, =5 cm in size and,
  • Have arisen within a different liver segment to the current HCC and,
  • Treated with curative intent therapy >2 years prior with no evidence of active disease at the site.
  • 2) As per local multidisciplinary HCC meeting consensus patient is suitable for percutaneous thermal ablation and/or transarterial therapies and not suitable for or declined liver resection and not planned for liver transplantation.
  • 3) Child-Pugh score =B7* with no or diuretic-controlled ascites
  • 4) ECOG performance status =2
  • 5) Platelets =50x109/L, Haemoglobin =80 g/L, Neutrophils =1.0x109/L, INR <1.8 (except if on therapeutic anticoagulation)
  • 6) 18 years of age or older and able to provide written consent

Exclusion Criteria:

  • 1) Presence of multifocal HCC, macrovascular invasion or extrahepatic disease
  • 2) Prior treatment for any HCC within last 2 years.
  • 3) Clinically evident ascites or hepatic encephalopathy
  • 4) Prior abdominal radiation therapy that would preclude the delivery of protocol defined SABR to the tumour.
  • 5) Untreated Hepatitis B or C
  • 6) Known additional invasive malignancy (excluding non-melanoma skin cancer) that is progressing or required treatment within the last 2 years.
  • 7) Pregnancy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Strahlentherapie
SABR will be delivered in 3 or 5 outpatient treatment sessions (each 20 to 45 minutes in duration) spaced out over 1 to 2 weeks. The exact number of treatment sessions received, and the duration of each session depends on the size and location of the liver cancer.
Sonstiges: Standard Of Care Treatment
Patients will receive standard of care treatment (SOC) as per their institution's local practice that will be administered by a doctor called an Interventional Radiologist. The therapies offered will depend on the size and location of the liver cancer and may include one or a combination of radiofrequency ablation (RFA) / microwave ablation (MWA) and/or transarterial chemoembolization (TACE) / transarterial radioembolisation (TARE).

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Freedom from local progression (FFLP)
Zeitfenster: 2 years
2 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Gesamtüberleben (OS)
Zeitfenster: 2 Jahre
2 Jahre
Progressionsfreies Überleben (PFS)
Zeitfenster: 2 Jahre
2 Jahre
Safety and adverse events (CTCAE v5.0)
Zeitfenster: 2 Years
2 Years
Patient reported outcomes (EORTC QLQ-C30)
Zeitfenster: 2 Years

The C30 is a 30-item instrument that evaluates HRQOL comprised of five functional scales (physical, cognitive, emotional, social, and role) as well as nine symptom scales (fatigue, pain, nausea/vomiting, dyspnea, insomnia, anorexia, constipation, diarrhea, and financial), and a global QoL scale.

Responses are scored on a linear scale from 0 to 100. Higher scores on functioning/global health indicate a better, healthier state. Higher scores on symptom scales indicate a higher symptom burden or worse condition.

2 Years
Patient reported outcomes (QLQ-HCC18)
Zeitfenster: 2 Years
QLQ-HCC18 is a questionnaire where patients report symptoms or problems on a scale of 1 (not much) to 4 (very much). Higher scores on symptom scales indicate a higher symptom burden or worse condition.
2 Years
Cost-effectiveness analysis
Zeitfenster: 2 Years
Incremental cost per outcome
2 Years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Mitarbeiter

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

11. Mai 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. April 2032

Studienabschluss (Geschätzt)

1. April 2032

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

5. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 25-5862
  • ACTRN12621001444875 (Andere Kennung: Australian New Zealand Clinical Trials Registry (ANZCTR))

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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