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Monoclonal Antibody Therapy in Treating Patients With Leukemia

19. Juni 2013 aktualisiert von: National Cancer Institute (NCI)

PHASE I/II STUDY OF TAC-EXPRESSING ADULT T-CELL LEUKEMIA (ATL) WITH YTTRIUM-90 (90Y)-RADIOLABELED HUMANIZED ANTI-TAC AND CALCIUM-DTPA

RATIONALE: Monoclonal antibodies can locate tumor cells and either kill them or deliver tumor-killing substances to them without harming normal cells.

PURPOSE: Phase I/II trial to study the effectiveness of radiolabeled monoclonal antibody plus pentetic acid calcium in patients with leukemia.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Determine the maximum tolerated dose of yttrium Y 90 daclizumab (90Y daclizumab) when combined with pentetic acid calcium in adults with Tac-expressing T-cell leukemia.
  • Determine the therapeutic efficacy and toxicity of this regimen in these patients.
  • Monitor patients treated on this regimen for circulating infused antibody (free and labeled) and for the serum concentration of soluble interleukin-2 receptor.
  • Evaluate, in a preliminary manner, the immunogenicity of daclizumab.
  • Determine the effect of 90Y daclizumab on various components of the circulating cellular immune system.
  • Determine whether there is additional urinary excretion of yttrium Y 90 when compared to that observed previously in patients treated without pentetic acid calcium.

OUTLINE: This is a dose escalation study of yttrium Y 90 daclizumab (90Y daclizumab).

Patients receive 90Y daclizumab IV over 2 hours on day 1 and a fixed dose of pentetic acid calcium IV over 5 hours for 3 days. Treatment repeats every 6 weeks for a maximum of 9 courses in the absence of disease progression or circulating antibodies to humanized anti-Tac.

Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of 90Y daclizumab until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 6 patients experience dose limiting toxicities. Additional patients are treated at the MTD.

Patients are followed at 4-6 weeks.

PROJECTED ACCRUAL: Up to 15 patients will be accrued for the phase I portion of the study. A total of 30 patients will be accrued for the phase II portion of the study.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Maryland
      • Bethesda, Maryland, Vereinigte Staaten, 20892-1182
        • Warren Grant Magnuson Clinical Center - NCI Clinical Studies Support

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed adult T-cell leukemia or lymphoma (ATL) of any stage
  • Tac expression of malignant cells confirmed by one of the following:

    • At least 10% of peripheral blood, lymph node, or dermal malignant cells reactive with anti-Tac by immunofluorescent staining
    • Soluble interleukin-2 receptor levels greater than 1,000 U/mL (normal geometric mean = 235; 95% confidence intervals = 112-502 U/mL)
  • Measurable disease required

    • More than 10% (i.e., strongly Tac-expressing) abnormal cells in peripheral blood considered measurable disease
  • All stages of Tac-expressing adult T-cell leukemia are eligible

    • Smoldering ATL patients are eligible only if the symptoms and sites of involvement by ATL are such that there is a medical indication to treat

      • Smoldering ATL, defined as:

        • Lymphocyte count less than 4,000/mm^3
        • Less than 5% abnormal lymphocytes on morphologic exam of peripheral blood
        • No hypercalcemia
        • Lactate dehydrogenase no greater than 1.5 times normal
        • No lymphadenopathy
        • No involvement of extranodal organs except skin or lung
        • No malignant pleural effusion or ascites
  • No symptomatic CNS disease due to ATL

    • Concurrent diagnosis of tropical spastic paraparesis allowed
  • No detectable levels (i.e., greater than 250 ng/mL) of antibody to study drug as assessed by ELISA

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age:

  • 18 and over

Performance status:

  • Not specified

Life expectancy:

  • Greater than 2 months

Hematopoietic:

  • Absolute granulocyte count at least 1,000/mm^3
  • Platelet count at least 75,000/mm^3

Hepatic:

  • Bilirubin less than 2.0 mg/dL (unless directly due to ATL)
  • AST/ALT less than 2.5 times normal

Renal:

  • Creatinine less than 1.5 mg/dL OR
  • Creatinine clearance greater than 35 mL/min

Cardiovascular:

  • No clinical cardiac failure

Pulmonary:

  • No symptomatic pulmonary dysfunction unless due to underlying malignancy

Other:

  • HIV negative
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy

  • Not specified

Chemotherapy

  • At least 4 weeks since prior cytotoxic chemotherapy

Endocrine therapy

  • Concurrent corticosteroids allowed

Radiotherapy

  • Not specified

Surgery

  • Not specified

Other

  • Not specified

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 1996

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2006

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Juli 2001

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Januar 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

20. Juni 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. Juni 2013

Zuletzt verifiziert

1. März 2003

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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