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3-Dimensional Conformal Radiation Therapy In Treating Women With Stage I or Stage II Breast Cancer Previously Treated With Lumpectomy and Axillary Node Dissection

30. Dezember 2016 aktualisiert von: Radiation Therapy Oncology Group

A Phase I/II Trial to Evaluate Three Dimensional Conformal Radiation Therapy (3D-CRT) Confined to the Region of the Lumpectomy Cavity for Stage I and II Breast Carcinoma

RATIONALE: 3-dimensional conformal radiation therapy delivers a high dose of radiation directly to the tumor and may kill more tumor cells and cause less damage to normal tissue.

PURPOSE: Phase I/II trial to study the effectiveness of 3-dimensional conformal radiation therapy in treating women who have undergone lumpectomy and axillary node dissection for stage I or stage II breast cancer.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Determine the technical feasibility and reproducibility of three-dimensional conformal radiotherapy confined to the region of the lumpectomy cavity in women with stage I or II breast cancer.
  • Determine the cosmetic results in patients treated with this regimen.
  • Determine the complication rates in patients treated with this regimen.
  • Determine the local control rate in patients treated with this regimen.

OUTLINE: This is a multicenter study.

Patients undergo three-dimensional conformal radiotherapy twice daily for 5 days beginning within 8 weeks after surgery.

Patients are followed at 6 weeks, every 3 months for 1 year, every 4 months for 1 year, every 6 months for 3 years, and then annually thereafter.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 19-46 patients will be accrued for this study within 6.3 to 15.3 months.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Arizona
      • Phoenix, Arizona, Vereinigte Staaten, 85013
        • Foundation for Cancer Research and Education
    • Wisconsin
      • Marshfield, Wisconsin, Vereinigte Staaten, 54449
        • CCOP - Marshfield Clinic Research Foundation

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed invasive breast cancer

    • Stage I or II (T1, N0; T1, N1; T2, N0; or T2, N1)
    • Unifocal disease (single focus that can be encompassed by one lumpectomy)
    • The following histologies are eligible:

      • Invasive ductal
      • Medullary
      • Papillary
      • Colloid (mucinous)
      • Tubular
  • No invasive or extensive in situ lobular carcinoma or pure ductal carcinoma in situ (DCIS)
  • No nonepithelial breast malignancies such as sarcoma or lymphoma
  • Previously treated with lumpectomy of a lesion no greater than 3 cm and axillary dissection of at least 6 lymph nodes or a sentinel node biopsy

    • Six surgical clips in place delineating the margins of the tylectomy cavity
    • Negative, inked histologic margins of lumpectomy (greater than 2 mm) OR re-excision specimen available for confirmation
    • Negative mammography post-lumpectomy or post-excision if malignancy-associated microcalcifications were initially present
    • No prior lumpectomy so extensive that the cosmetic result is low or poor prior to radiotherapy
  • No more than 3 positive axillary nodes
  • No proven multicentric carcinoma (tumors in different quadrants of the breast or tumor separated by at least 4 cm) with other clinically or radiographically suspicious areas in the ipsilateral breast unless negative by biopsy
  • No palpable or radiographically suspicious contralateral axillary, supraclavicular, infraclavicular, or internal mammary nodes unless nodes are histologically negative
  • No extensive intraductal carcinoma, indicated by one of the following according to the Harvard definition:

    • More than 25 % of invasive tumor is DCIS and DCIS is in adjacent breast tissue
    • Intraductal carcinoma with microinvasion
  • No previously treated contralateral breast cancer or synchronous ipsilateral breast cancer
  • No evidence of suspicious microcalcifications
  • No Paget's disease of the nipple
  • No skin involvement by disease, regardless of tumor size
  • No distant metastases
  • Hormone receptor status:

    • Not specified

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age

  • 18 and over

Sex

  • Female

Menopausal status

  • Not specified

Performance status

  • Not specified

Life expectancy

  • At least 2 years

Hematopoietic

  • Not specified

Hepatic

  • Not specified

Renal

  • Not specified

Other

  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • Technically suitable for breast radiotherapy
  • No collagenous diseases (e.g., systemic lupus erythematosus, scleroderma, or dermatomyositis)
  • No other medical condition that would limit life expectancy
  • No psychiatric or addictive disorders that would preclude giving informed consent
  • No other malignancy within the past 5 years except nonmelanoma skin cancer

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy

  • Not specified

Chemotherapy

  • At least 2 weeks since prior chemotherapy
  • No concurrent chemotherapy during and for at least 2 weeks after completion of study therapy

Endocrine therapy

  • Concurrent anastrozole or tamoxifen allowed

Radiotherapy

  • No prior radiotherapy for the current malignancy

Surgery

  • See Disease Characteristics

Other

  • No prior nonhormonal therapy for the current malignancy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Frank Vicini, MD, FACR, William Beaumont Hospital - Royal Oak Campus

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2003

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2005

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. September 2003

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. September 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. September 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

4. Januar 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

30. Dezember 2016

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • RTOG-0319
  • CDR0000316246

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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