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Ventricular Pacing Site Selection (V-PASS)

1. August 2011 aktualisiert von: Medtronic BRC

A Randomized, Prospective Multicenter Pilot Study to Determine the Influence of the Ventricular Pacing Site on the Incidence of Atrial Fibrillation and Heart Failure in Patients With Indication for Permanent Pacemaker Stimulation Therapy.

The purpose of this study is to determine whether there is a relationship between ventricular lead position and the incidence of heart failure and atrial fibrillation in patients with indication for permanent pacemaker stimulation.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

AV-Block of higher degree is the primary indication for pacing therapy for about 20% of pacemaker patients. Pacing systems with only ventricular stimulation (VVI and VDD) have a fraction of about 40% of all pacemakers in Germany. About 50% of the implanted pacemakers in Germany are dual-chamber pacemakers and one half of them is used for treatment of AV blocks.

Picture 1: Fractions of pacing indications in Germany Picture 2: Fractions of used pacing modes in Germany /1/

A lot of studies proved in the past that the pacing site influenced the development of hemodynamics, heart failure (HF) and atrial fibrillation (AF). Unfortunately, the results are not commonly applicable or statistically assured. Due to this, further examinations are required in order to get explicit statements regarding application of alternative, nonapical ventricular lead positioning.

  1. Pilotphase It shall be determined whether a randomized positioning of ventricular leads at 2 defined positions (either Group A: Positioning at right ventricular apex or Group B:. Positioning at right ventricular high septum) is feasible. Included patients will already by examined and followed according to protocol. After having proved feasibility of randomized positioning, the data of these patients shall be used for evaluation of the V-PASS study.
  2. Study Phase It shall be evaluated how far 2 defined different ventricular lead positions for permanent pacemaker therapy can influence the combined study endpoint mortality and clinically relevant symptoms of heart failure. Further more the development of hemodynamics and the incidence of atrial fibrillation shall be studied.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

100

Phase

  • Phase 4

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

      • Bad Krozingen, Deutschland, D-79189
        • Rekrutierung
        • Herzzentrum Bad Krozingen, Elektrophysiologie
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • Jochem Stockinger, MD
        • Unterermittler:
          • Thomas Blum, MD
      • Heidelberg, Deutschland, D-69120
        • Noch keine Rekrutierung
        • Universitätsklinikum Heidelberg, Innere Medizin III
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • Alexander Bauer, MD
      • Wangen, Deutschland, D-88239
        • Noch keine Rekrutierung
        • Oberschwaben Klinik GmbH, Krankenhaus Wangen, Innere Med.
        • Kontakt:
          • Jörg Maurus, MD
          • Telefonnummer: 1311 0049 00752296
        • Hauptermittler:
          • Jörg Maurus, MD

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Patients with an expected ventricular stimulation rate of >60% in planned pacing therapy. This will be the following pacing indications

  • Symptomatic first-degree AV block, PQ time >250ms
  • Second-degree Av block with permanent 2:1 conduction
  • Permanent third-degree AV block
  • Paroxysmal first-degree to third-degree Av block, with an anticipated rate of ventricular stimulation >60%
  • Symptomatic bradyarrhythmia absoluta with permanent atrial fibrillation, with an anticipated rate of ventricular stimulation >60%

Exclusion Criteria:

  • heart failure acc. NYHA III or IV
  • Intra-atrial conduction delay (P-wave > 150ms)
  • Myocardial infarction less then 6 months before pacemaker implant
  • hypertrophic obstructive cardiomyopathy
  • Cardiogenic shock
  • pregnancy
  • Lactation period
  • Patients under 18 years of age

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Amount of patients in which the ventricular lead position could be positioned successfully according randomization

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Herzinsuffizienz
Typical values re operation procedure in both groups
operation time, x-ray time
intraoperative measurements (amplitudes, thresholds)
broad QRS-complexes in both groups
safety of therapy, complications
electrical specific values in both groups
energy consumption, lead impedance
Rhythmologic characteristics in both groups
amount of VESs
episodes of ventricular tachycardia
amount of atrial and ventricular stimulation
BNP-levels in both groups
incidence of co-morbidities in both groups
Atrial Fibrillation, AF burden >1%
Heart failure > NYHA II
Hospitalizations in both groups due to
Rhythm disorders

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Mitarbeiter

Ermittler

  • Hauptermittler: Jochem F. Stockinger, MD, Herzzentrum Bad Krozingen

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienabschluss

1. Dezember 2008

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. Februar 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. Februar 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

15. Februar 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

2. August 2011

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. August 2011

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2007

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Atrioventrikulärer Block

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