- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00361049
Donor Mesenchymal Stem Cell Infusion in Treating Patients With Acute or Chronic Graft-Versus-Host Disease After Undergoing a Donor Stem Cell Transplant
Donor Mesenchymal Stem Cell Infusion for Treatment of Graft Versus Host Disease: A Phase I Trial
RATIONALE: Donor mesenchymal stem cell infusion may be an effective treatment for acute or chronic graft-versus-host disease caused by a donor stem cell transplant.
PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of donor mesenchymal stem cells in treating patients with acute or chronic graft-versus-host disease after undergoing a donor stem cell transplant.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
- Biologisch: graft versus host disease prophylaxis/therapy
- Genetisch: fluorescence in situ hybridization
- Sonstiges: immunoenzyme technique
- Sonstiges: immunohistochemistry staining method
- Sonstiges: laboratory biomarker analysis
- Verfahren: in vitro-treated bone marrow transplantation
- Verfahren: management of therapy complications
Detaillierte Beschreibung
OBJECTIVES:
Primary
- Determine the safety of donor mesenchymal stem cell (MSC) infusion in patients with acute or extensive chronic graft-vs-host disease (GVHD) after undergoing HLA-identical sibling donor stem cell transplant.
Secondary
- Describe the rates of complete and partial resolution of GVHD when MSCs are used in addition to the standard GVHD therapy.
- Determine inflammatory cytokine levels, lymphocyte subsets, and donor-reactive lymphocyte numbers in blood of patients with acute GVHD prior to therapy and at 7 and 14 days post-MSC therapy.
- Determine if donor MSCs engraft in tissues inflamed by GVHD in patients who have undergone gender-mismatched transplantation.
OUTLINE: This is a multicenter, dose-escalation study of donor mesenchymal stem cells (MSC).
Within 72 hours after the initiation of medical therapy (e.g., corticosteroids, cyclosporine) for graft-vs-host disease, patients undergo donor MSC infusion over 10-15 minutes.
Cohorts of 3-6 patients receive escalating doses of donor MSCs until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 3 or 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity.
Blood samples are obtained periodically and examined by immunoenzyme techniques for mixed lymphocyte reaction (as a surrogate marker for alloreactivity) and cytokine levels (TH1 [i.e., interleukin (IL)-2 and interferon-gamma], TH2 [i.e., IL-10 and IL-4], and inflammatory cytokines [i.e., tumor necrosis factor-alpha and IL-1]). Tissue specimens are examined by CD45 immunohistochemistry and fluorescent in situ hybridization to detect hematopoietic and nonhematopoietic cells.
After completion of study treatment, patients are followed periodically for 1 year.
PROJECTED ACCRUAL: A total of 24 patients will be accrued for this study.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Studienorte
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Ohio
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44024
- Geauga Regional Hospital
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44060
- Lake/University Ireland Cancer Center
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44106-5065
- Ireland Cancer Center at University Hosptials Case Medical Center, Case Comprehensive Cancer Center
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44121
- University Suburban Health Center
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44122
- UHHS Chagrin Highlands Medical Center
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44130
- Southwest General Health Center
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44145
- UHHS Westlake Medical Center
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Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44708
- Mercy Cancer Center at Mercy Medical Center
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-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
DISEASE CHARACTERISTICS:
Developed acute graft-vs-host disease (GVHD) of clinical grade II-IV or extensive chronic GVHD after undergoing HLA-identical sibling donor hematopoietic stem cell transplant for any indication, malignant or nonmalignant
- Requires systemic immunosuppressive therapy with systemic corticosteroids (methylprednisone dose 2 mg/kg/day or equivalent) and concurrent cyclosporine or tacrolimus
- May have been enrolled on an institutional allogeneic stem cell transplant protocol using either ablative or nonmyeloablative preparative regimens
- No evidence of relapsed or progressive malignant disease at the time of GVHD
PATIENT CHARACTERISTICS:
- Not pregnant
- Negative pregnancy test
- Creatinine clearance ≥ 20 mL/min
- Oxygen saturation ≥ 90% on room air
- No severe or symptomatic restrictive or obstructive lung disease or respiratory failure requiring ventilator support
- No uncontrolled hypertension or congestive heart failure, active angina pectoris requiring the use of nitrates, myocardial infarction within the past 6 months, or major ventricular arrhythmia or cardiac failure requiring active treatment
- No significant organ dysfunction
No active severe infections, including sepsis, pneumonia with hypoxemia, persistent bacteremia, or meningitis
- Fever without a source is allowed
PRIOR CONCURRENT THERAPY:
- See Disease Characteristics
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Safety
Zeitfenster: Monitored for 6 hours for infusion related toxicity. Temperature, blood pressure, pulse and O2 saturation will be measured at baseline and every 10 minutes x 2, every 30 minutes x 2, and every hour x 3.
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Monitored for 6 hours for infusion related toxicity. Temperature, blood pressure, pulse and O2 saturation will be measured at baseline and every 10 minutes x 2, every 30 minutes x 2, and every hour x 3.
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Complete and partial resolution of graft-vs-host disease (GVHD)
Zeitfenster: Patients will be evaluated for clinical signs and symptoms of GVHD weekly for up to 28 days.
|
Patients will be evaluated for clinical signs and symptoms of GVHD weekly for up to 28 days.
|
Cytokine levels, lymphocyte subsets, and donor-reactive lymphocyte numbers in patients with acute GVHD
Zeitfenster: Pre-transplant, at diagnosis, 7 and 14 days after MSC infusion
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Pre-transplant, at diagnosis, 7 and 14 days after MSC infusion
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Hillard M. Lazarus, MD, Ireland Cancer Center at University Hosptials Case Medical Center, Case Comprehensive Cancer Center
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
- Bösartiger Hodenkeimzelltumor im Stadium III
- Brustkrebs im Stadium IV
- Brustkrebs im Stadium IIIA
- Brustkrebs im Stadium IIIB
- nicht näher bezeichneter erwachsener solider Tumor, protokollspezifisch
- primäre Myelofibrose
- Eierstockepithelkrebs im Stadium III
- Eierstockepithelkrebs im Stadium IV
- Brustkrebs im Stadium IIIC
- Diffuses großzelliges Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- adultes immunblastisches großzelliges Lymphom im Stadium III
- Burkitt-Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Follikuläres Lymphom im Stadium IV Grad 3
- Diffuses großzelliges Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- adultes immunblastisches großzelliges Lymphom im Stadium IV
- Burkitt-Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- Chronische myelomonozytäre Leukämie
- de novo myelodysplastische Syndrome
- zuvor behandelte myelodysplastische Syndrome
- sekundäre myelodysplastische Syndrome
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit 11q23 (MLL)-Anomalien
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit inv(16)(p13;q22)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(15;17)(q22;q12)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(16;16)(p13;q22)
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen mit t(8;21)(q22;q22)
- sekundäre akute myeloische Leukämie
- Chronische myeloische Leukämie in der chronischen Phase
- atypische chronische myeloische Leukämie
- myelodysplastische/myeloproliferative Erkrankung, nicht klassifizierbar
- akute myeloische Leukämie bei Erwachsenen in Remission
- chronische myeloische Leukämie in der Blastenphase
- follikuläres Lymphom im Stadium III Grad 1
- Follikuläres Lymphom im Stadium III Grad 2
- Follikuläres Lymphom im Stadium III Grad 3
- Diffuses kleinzelliges Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Diffuses gemischtzelliges Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Stadium IV Grad 1 follikuläres Lymphom
- Stadium IV Grad 2 follikuläres Lymphom
- Diffuses kleinzelliges Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- Diffuses gemischtzelliges Lymphom des Erwachsenen im Stadium IV
- Mantelzell-Lymphom im Stadium III
- Mantelzell-Lymphom im Stadium IV
- Multiples Myelom im Stadium II
- Multiples Myelom im Stadium III
- nicht zusammenhängendes follikuläres Lymphom Stadium II Grad 1
- nicht zusammenhängendes follikuläres Lymphom im Stadium II Grad 2
- nicht zusammenhängendes diffuses kleinzelliges Lymphom im Stadium II bei Erwachsenen
- nicht zusammenhängendes kleines lymphozytisches Lymphom im Stadium II
- nicht zusammenhängendes Marginalzonen-Lymphom im Stadium II
- Kleines lymphozytisches Lymphom im Stadium III
- Marginalzonen-Lymphom im Stadium III
- kleines lymphozytisches Lymphom im Stadium IV
- Marginalzonen-Lymphom im Stadium IV
- Extranodales Marginalzonen-B-Zell-Lymphom des Schleimhaut-assoziierten lymphatischen Gewebes
- Nodales Marginalzonen-B-Zell-Lymphom
- Milz-Marginalzonen-Lymphom
- Multiples Myelom im Stadium I
- Chronische lymphatische Leukämie im Stadium III
- Chronische lymphatische Leukämie im Stadium IV
- Hodgkin-Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Hodgkin-Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- lymphoblastisches Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- lymphoblastisches Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- disseminiertes Neuroblastom
- Eierstockepithelkrebs im Stadium II
- nicht zusammenhängendes Mantelzell-Lymphom im Stadium II
- nicht zusammenhängendes diffuses großzelliges Lymphom im Stadium II bei Erwachsenen
- nicht zusammenhängendes diffus gemischtzelliges Lymphom im Stadium II bei Erwachsenen
- nicht zusammenhängendes lymphoblastisches Lymphom im Stadium II bei Erwachsenen
- nicht zusammenhängendes follikuläres Lymphom Stadium II Grad 3
- Chronische myeloische Leukämie in beschleunigter Phase
- akute lymphoblastische Leukämie bei Erwachsenen in Remission
- chronische eosinophile Leukämie
- chronische neutrophile Leukämie
- nicht zusammenhängendes Burkitt-Lymphom im Stadium II bei Erwachsenen
- nicht zusammenhängendes erwachsenes immunblastisches großzelliges Lymphom im Stadium II
- schlechte Prognose metastasierter Gestations-Trophoblasttumor
- Graft-versus-Host-Krankheit
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- CWRU3Y03
- P30CA043703 (US NIH Stipendium/Vertrag)
- CASE-CWRU-3Y03 (Andere Kennung: Case Comprehensive Cancer Center)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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