- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00452244
Gefitinib With or Without Simvastatin in Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)
24. August 2017 aktualisiert von: Ji-youn Han, National Cancer Center, Korea
Randomized Phase II Trail Comparing Gefitinib Plus Simvastatin and Gefitinib Alone in Patients With Previously Treated Advanced Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)
The epidermal growth factor receptor (EGFR) is a key regulator of growth, differentiation, and survival of epithelial cancers.
In a small subset of tumors, the presence of activating mutations within the ATP binding site confers increased susceptibility to gefitinib, a potent tyrosine kinase inhibitor of EGFR.
Agents that can inhibit EGFR function through different mechanisms may enhance gefitinib activity in patients lacking these mutations.
Mevalonate metabolites play significant roles in the function of the EGFR; therefore, mevalonate pathway inhibitors may potentiate EGFR-targeted therapies.
Targeting HMG-CoA reductase, the rate-limiting enzyme of mevalonate pathway, using lovastatin induces a potent apoptosis in a variety of tumor types.
In an in vitro study, combining gefitinib and lovastatin treatment showed synergistic cytotoxic activity through enhanced inhibition of AKT activation by EGF in NSCLC and head & neck cancer cell lines.
Therefore, the investigators would like to compare the combination effect of gefitinib and simvastatin, the specific and protein inhibitor of HMG-CoA reductase, with gefitinib alone in previously treated patients with NSCLC.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Randomization
- Sex (female vs. male)
- ECOG PS (0/1 vs. 2/3)
- Number of prior regimen (one vs. two).
Gefitinib (250 mg per day) + Simvastatin (40 mg per day) PO or Gefitinib (250 mg per day) alone
until progression or unacceptable toxicity
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
110
Phase
- Phase 2
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Gyeonggi-do
-
Goyang-si, Gyeonggi-do, Korea, Republik von
- National Cancer Center, Korea
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Histologic or cytologic diagnosis of NSCLC
- Stage IV or selected stage IIIB (with positive pleural effusion or multiple ipsilateral lung nodules) according to the American Joint Committee on Cancer (AJCC).
- Previously treated with at least one platinum-based chemotherapy.
- Before study entry, a minimum of 21 days must have elapsed since any prior chemotherapy.
- Prior radiation therapy is allowed as long as the irradiated area is not the only source of measurable disease.
- No other forms of cancer therapy, such as radiation, immunotherapy for at least 2 weeks before the enrollment in study.
- Performance status of 0-3 on the ECOG criteria.
- At least one unidimensional measurable lesion meeting Response Evaluation Criteria in Solid Tumors (RECIST. 2000).- Estimated life expectancy of at least 8 weeks.
- Patient compliance that allow adequate follow-up.
- Adequate hematologic (ANC count ≥ 1,000/uL, platelet count ≥ 150,000/mm3), hepatic (bilirubin level≤1.5 mg/dL, AST/ALT ≤ 80 IU/L), and renal (creatinine concentration ≤ 1.5 mg/dL) function.
- Informed consent from patient or patient's relative.
- Males or females at least 18 years of age.
- If female: childbearing potential either terminated by surgery, radiation, or menopause, or attenuated by use of an approved contraceptive method (intrauterine device [IUD], birth control pills, or barrier device) during and for 3 months after trial. If male, use of an approved contraceptive method during the study and 3 months afterwards. Females with childbearing potential must have a urine negative hCG test within 7 days prior to the study enrollment.
- No concomitant prescriptions including cyclosporin A, valproic acid, phenobarbital, phenytoin, ketoconazole.
- Patients with brain metastasis are allowed unless there were clinically significant neurological symptoms or signs
Exclusion Criteria:
- Presence of small-cell lung cancer alone or with NSCLC- Unresolved chronic toxic effects from previous anticancer therapy
- Known severe hypersensitivity to gefitinib or any of the tablet excipients
- Inability to swallow tablets
- Other coexisting malignant disease (apart from basal-cell carcinoma)
- More than three previous chemotherapy regimens for NSCLC
- Previous treatment with an experimental agent of which the main mechanism of action is inhibition of epidermal growth factor receptor or its associated tyrosine kinase
- Concomitant use of phenytoin, carbamazepine, rifampicin, barbiturates, or St John's wort; severe or uncontrolled systemic disease; clinically active interstitial lung disease (except uncomplicated lymphangitic carcinomatosis) pregnancy; and breastfeeding.
- MI within preceding 6 months or symptomatic heart disease, including unstable angina, congestive heart failure or uncontrolled arrhythmia
- Serious concomitant infection including post obstructive pneumonia
- Major surgery other than biopsy within the past two weeks.
- Pregnant or breast-feeding.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: study arm
Iressa (gefitinib) + simvastatin
|
Simvastatin 40mg/QD po daily every 3 weeks
Andere Namen:
gefitinib 250mg/QD po daily every 3 weeks
Andere Namen:
|
Aktiver Komparator: control arm
Iressa (gefitinib) only
|
gefitinib 250mg/QD po daily every 3 weeks
Andere Namen:
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Overall Response rate
Zeitfenster: every 8 weeks
|
from C1D1 until confirmed disease progression
|
every 8 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Overall survival
Zeitfenster: every 12 weeks
|
the first day of treatment to death
|
every 12 weeks
|
Toxicity
Zeitfenster: every 4 weeks
|
From C1D1 to 1 months after the last dose adminitration
|
every 4 weeks
|
Pharmacogenetic and biomarker profile analysis
Zeitfenster: every 8 weeks
|
From screening visit until confirmed disease progression
|
every 8 weeks
|
Time to progression
Zeitfenster: every 8 weeks
|
From randomization date to disease progresssion or death date
|
every 8 weeks
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Ji-Youn Han, M.D.,Ph.D., National Cancer Center, Korea
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Han JY, Kim JY, Lee SH, Yoo NJ, Choi BG. Association between plasma hepatocyte growth factor and gefitinib resistance in patients with advanced non-small cell lung cancer. Lung Cancer. 2011 Nov;74(2):293-9. doi: 10.1016/j.lungcan.2011.02.021. Epub 2011 Mar 26.
- Han JY, Lee SH, Yoo NJ, Hyung LS, Moon YJ, Yun T, Kim HT, Lee JS. A randomized phase II study of gefitinib plus simvastatin versus gefitinib alone in previously treated patients with advanced non-small cell lung cancer. Clin Cancer Res. 2011 Mar 15;17(6):1553-60. doi: 10.1158/1078-0432.CCR-10-2525.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Mai 2006
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Februar 2011
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. März 2011
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
26. März 2007
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
26. März 2007
Zuerst gepostet (Schätzen)
27. März 2007
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
25. August 2017
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
24. August 2017
Zuletzt verifiziert
1. August 2017
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Erkrankungen der Atemwege
- Neubildungen
- Lungenkrankheit
- Neubildungen nach Standort
- Neubildungen der Atemwege
- Thoraxneoplasmen
- Lungentumoren
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Enzym-Inhibitoren
- Antimetaboliten
- Antineoplastische Mittel
- Anticholesterämische Mittel
- Hypolipidämische Mittel
- Lipidregulierende Mittel
- Hydroxymethylglutaryl-CoA-Reduktase-Inhibitoren
- Proteinkinase-Inhibitoren
- Gefitinib
- Simvastatin
Andere Studien-ID-Nummern
- NCCCTS-06-177
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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