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Gefitinib With or Without Simvastatin in Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)

24. August 2017 aktualisiert von: Ji-youn Han, National Cancer Center, Korea

Randomized Phase II Trail Comparing Gefitinib Plus Simvastatin and Gefitinib Alone in Patients With Previously Treated Advanced Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)

The epidermal growth factor receptor (EGFR) is a key regulator of growth, differentiation, and survival of epithelial cancers. In a small subset of tumors, the presence of activating mutations within the ATP binding site confers increased susceptibility to gefitinib, a potent tyrosine kinase inhibitor of EGFR. Agents that can inhibit EGFR function through different mechanisms may enhance gefitinib activity in patients lacking these mutations. Mevalonate metabolites play significant roles in the function of the EGFR; therefore, mevalonate pathway inhibitors may potentiate EGFR-targeted therapies. Targeting HMG-CoA reductase, the rate-limiting enzyme of mevalonate pathway, using lovastatin induces a potent apoptosis in a variety of tumor types. In an in vitro study, combining gefitinib and lovastatin treatment showed synergistic cytotoxic activity through enhanced inhibition of AKT activation by EGF in NSCLC and head & neck cancer cell lines. Therefore, the investigators would like to compare the combination effect of gefitinib and simvastatin, the specific and protein inhibitor of HMG-CoA reductase, with gefitinib alone in previously treated patients with NSCLC.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Randomization

  1. Sex (female vs. male)
  2. ECOG PS (0/1 vs. 2/3)
  3. Number of prior regimen (one vs. two).

Gefitinib (250 mg per day) + Simvastatin (40 mg per day) PO or Gefitinib (250 mg per day) alone

until progression or unacceptable toxicity

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

110

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Gyeonggi-do
      • Goyang-si, Gyeonggi-do, Korea, Republik von
        • National Cancer Center, Korea

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Histologic or cytologic diagnosis of NSCLC
  2. Stage IV or selected stage IIIB (with positive pleural effusion or multiple ipsilateral lung nodules) according to the American Joint Committee on Cancer (AJCC).
  3. Previously treated with at least one platinum-based chemotherapy.
  4. Before study entry, a minimum of 21 days must have elapsed since any prior chemotherapy.
  5. Prior radiation therapy is allowed as long as the irradiated area is not the only source of measurable disease.
  6. No other forms of cancer therapy, such as radiation, immunotherapy for at least 2 weeks before the enrollment in study.
  7. Performance status of 0-3 on the ECOG criteria.
  8. At least one unidimensional measurable lesion meeting Response Evaluation Criteria in Solid Tumors (RECIST. 2000).- Estimated life expectancy of at least 8 weeks.
  9. Patient compliance that allow adequate follow-up.
  10. Adequate hematologic (ANC count ≥ 1,000/uL, platelet count ≥ 150,000/mm3), hepatic (bilirubin level≤1.5 mg/dL, AST/ALT ≤ 80 IU/L), and renal (creatinine concentration ≤ 1.5 mg/dL) function.
  11. Informed consent from patient or patient's relative.
  12. Males or females at least 18 years of age.
  13. If female: childbearing potential either terminated by surgery, radiation, or menopause, or attenuated by use of an approved contraceptive method (intrauterine device [IUD], birth control pills, or barrier device) during and for 3 months after trial. If male, use of an approved contraceptive method during the study and 3 months afterwards. Females with childbearing potential must have a urine negative hCG test within 7 days prior to the study enrollment.
  14. No concomitant prescriptions including cyclosporin A, valproic acid, phenobarbital, phenytoin, ketoconazole.
  15. Patients with brain metastasis are allowed unless there were clinically significant neurological symptoms or signs

Exclusion Criteria:

  1. Presence of small-cell lung cancer alone or with NSCLC- Unresolved chronic toxic effects from previous anticancer therapy
  2. Known severe hypersensitivity to gefitinib or any of the tablet excipients
  3. Inability to swallow tablets
  4. Other coexisting malignant disease (apart from basal-cell carcinoma)
  5. More than three previous chemotherapy regimens for NSCLC
  6. Previous treatment with an experimental agent of which the main mechanism of action is inhibition of epidermal growth factor receptor or its associated tyrosine kinase
  7. Concomitant use of phenytoin, carbamazepine, rifampicin, barbiturates, or St John's wort; severe or uncontrolled systemic disease; clinically active interstitial lung disease (except uncomplicated lymphangitic carcinomatosis) pregnancy; and breastfeeding.
  8. MI within preceding 6 months or symptomatic heart disease, including unstable angina, congestive heart failure or uncontrolled arrhythmia
  9. Serious concomitant infection including post obstructive pneumonia
  10. Major surgery other than biopsy within the past two weeks.
  11. Pregnant or breast-feeding.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: study arm
Iressa (gefitinib) + simvastatin
Simvastatin 40mg/QD po daily every 3 weeks
Andere Namen:
  • IRESSA
  • simvarstar
gefitinib 250mg/QD po daily every 3 weeks
Andere Namen:
  • IRESSA
Aktiver Komparator: control arm
Iressa (gefitinib) only
gefitinib 250mg/QD po daily every 3 weeks
Andere Namen:
  • IRESSA

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Overall Response rate
Zeitfenster: every 8 weeks
from C1D1 until confirmed disease progression
every 8 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Overall survival
Zeitfenster: every 12 weeks
the first day of treatment to death
every 12 weeks
Toxicity
Zeitfenster: every 4 weeks
From C1D1 to 1 months after the last dose adminitration
every 4 weeks
Pharmacogenetic and biomarker profile analysis
Zeitfenster: every 8 weeks
From screening visit until confirmed disease progression
every 8 weeks
Time to progression
Zeitfenster: every 8 weeks
From randomization date to disease progresssion or death date
every 8 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Ji-Youn Han, M.D.,Ph.D., National Cancer Center, Korea

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. März 2011

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

26. März 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. März 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. März 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

25. August 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

24. August 2017

Zuletzt verifiziert

1. August 2017

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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