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Intraoperative Measuring of Small Bowel Length Compared to Measuring by Magnetic Resonance Imaging (MRI) in Morbid Obese Patients

19. Dezember 2012 aktualisiert von: University Hospital Inselspital, Berne

Prospective Study for the Quantification of a Compensatory Increase in Small Bowel Length After Roux-en-Y Gastric Bypass in Morbid Obese Patients by Pre- and Postoperative Length-Measuring With MRI Compared to Intraoperative Length-Measuring

An important step during a gastric bypass operation for the treatment of morbid obesity is the measuring of the small bowel length. At several reoperations we found a length increase of the lowest part of the small intestine of up to 80% compared to the measured length at the initial operation. On the one hand, this reflects a normal technical error of small bowel measuring due to the variable state of contraction of the bowel, but on the other hand, it could also be due to a compensatory increase in intestinal length after the operation. New protocols allow measuring of the small bowel length by MRI. Comparing the preoperative and later on several postoperative measurements by MRI with the initial intraoperative length measuring should allow to validate the new MRI protocol and in the same time quantify the eventual small bowel length increase. We plan to include 20 patients in this study.

Studienübersicht

Status

Beendet

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Background:

An important step during a gastric bypass operation for the treatment of morbid obesity is the measuring of the small bowel length in order to define the lengths of the alimentary, biliopancreatic and common channel. The measuring itself is technically simple but has always an error due to the variable state of contraction of the small bowel. In distal gastric bypass a common channel length of 100 to 150 cm is chosen which induces an iatrogenic short bowel syndrome. At several reoperations we found a length increase of the common channel of up to 80% compared to the measured length at the initial operation. Former studies seem to indicate that an adaptation of small bowel length may occur in animals with short bowel syndrome or after intestinal bypass surgery. Longterm results of gastric bypass surgery often show weight regain after 3 to 5 years which could be due to the afore mentioned compensatory mechanism.

Newer MRI protocols allow for non-invasive measurement of the small bowel length. Comparing the preoperative and later on several postoperative measurements by MRI with the initial intraoperative length measuring should allow to validate the new MRI protocol and in the same time quantify the eventual small bowel length increase.

Objective:

In-vivo verification of small bowel length measurements made by MRI, quantification of a possible increase of the common channel length in the long run after distal gastric bypass.

Methods:

The preoperative small bowel length measurement by MRI is compared to the length measured intraoperatively. MRIs before discharge postoperatively as well as after 6 and 12 months are used to detect an eventual increase of the common channel length.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

7

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Bern, Schweiz, 3010
        • Department of Visceral and Transplantsurgery, Bern University Hopsital
      • Bern, Schweiz, 3010
        • Institute of diagnostic, interventional and pediatric Radiology, Bern University Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Morbid obese patients scheduled for distal gastric bypass

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • morbid obese patient
  • scheduled for distal gastric bypass
  • informed consent for operation and study obtained

Exclusion Criteria:

  • history of former small bowel resection
  • weight > 150 kg
  • history of claustrophobia
  • general contraindications for MRI (pacer, joint prosthesis, ear implant, etc.)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
1
Distal gastric bypass
Distal gastric bypass

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Small bowel length in vivo compared to measurements by MRI
Zeitfenster: preoperative, previous to hospital discharge, 6 and 12 months postoperative
preoperative, previous to hospital discharge, 6 and 12 months postoperative

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Compensatory increase of the common channel (small bowel) after distal bypass
Zeitfenster: 12 months postoperative
12 months postoperative
Correlation of longterm weight regain with increase of common channel length
Zeitfenster: 12 months postoperative
12 months postoperative

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Jean-Marc Heinicke, MD, Department of Visceral and Transplant Surgery, Bern University Hospital
  • Hauptermittler: Philipp C Nett, Dr, DRNN, Inselspital, Bern University Hospital, Switzerland

Publikationen und hilfreiche Links

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Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2008

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2010

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

22. August 2008

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

22. August 2008

Zuerst gepostet (Schätzen)

25. August 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

20. Dezember 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. Dezember 2012

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2012

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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