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Zinc and Inflammation in Sepsis

4. Juli 2013 aktualisiert von: University of Aberdeen

The purpose of the proposed project is to investigate measures of zinc status in relation to oxidative stress and inflammation in patients with sepsis. We hypothesise that zinc depletion can modulate inflammatory responses, leading to increased oxidative stress and mitochondrial dysfunction.

Sepsis is a severe infection is the leading cause of death in critically ill patients [1]. Zinc deficiency impairs overall immune function and resistance to infection [2]. In vitro exposure of monocytes to lipopolysaccharide (LPS) leads to decreased cellular zinc content [3] and zinc redistribution has been shown in human volunteers in response to LPS [4]. Zinc depletion occurs in hospitalized patients including those with infections, the elderly, alcoholics, trauma or burns [5-8], conditions which are common among critically ill patients with sepsis. In a mouse model of sepsis, zinc depletion prior to sepsis resulted in more inflammation and more severe organ injury and increased mortality [9]. In patients with sepsis, early feeding with zinc resulted in faster recovery of organ function compared with control [10]. Zinc status is likely to be compromised in the critically ill and that zinc depletion may affect inflammatory responses and recovery.

Although zinc is not an antioxidant itself, it binds to metallothionein [11] and zinc supplementation decreases oxidative stress [12]. Oxidative stress has been consistently reported in patients with sepsis [13-15]. We have recently shown that protection of mitochondrial function with antioxidants can reduce organ damage in rats [16]. Pentraxin-3 is an inflammatory marker which is regulated in part by antioxidants and plays a key role in innate immunity [17].

The consequences of zinc deficiency may relate, in part, to its effects on nuclear factor NFκB, a transcription factor crucial to the signalling networks involved in sepsis [18]. Higher NFκB activity is associated with increased mortality in patients with sepsis [19,20]. It is likely that compromised antioxidant defences and inflammation occurs as a consequence of zinc deficiency.

We propose to measure plasma zinc and metallothionein mRNA status in relation to inflammatory markers including key cytokines, pentraxin-3, markers of oxidative stress and antioxidant status in patients with sepsis.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Following ethical approval consent will be sought from either the patient, or assent from a near relative. Successive patients admitted to the Intensive Care Unit at Aberdeen Royal Infirmary who fulfil the following criteria for sepsis, given below, within a 24h time window, will be included.

  • Clinical suspicion or evidence of acute infection
  • SIRS defined by two or more of the following:

    1. Core temperature <36 degrees C or >38 degrees C
    2. Tachycardia; heart rate > 90 beats/min.
    3. Tachypnoea; respiratory rate > 20 breaths/min or mechanical ventilation
    4. White blood count >12 x 109/l or <4 x 109/l

In this pilot study we will recruit 20 patients with sepsis and 20 critically ill patients with no clinical suspicion of sepsis. Patients will be excluded if they are <16 years, pregnant or lactating, HIV positive, receiving corticosteroids or other known immuno-modulatory drugs (including statins), have cancer or autoimmune disorders or if consent/assent is refused.

Blood samples will be obtained on Days 1,2, 5, 10 and 14 of the ICU stay. Peripheral whole blood will be sampled from an indwelling arterial line and plasma will be separated for analysis of plasma zinc using atomic absorption spectroscopy. Plasma interleukin-6 (IL-6) and pentraxin-3 (PTX3) will be measured using enzyme immunoassay and total antioxidant capacity and lipid hydroperoxides will be measured colourimetrically [17]. Peripheral blood mononuclear cells (MNC) will be separated using single density gradient centrifugation, RNA extracted and metallothionein mRNA measured using qPCR [21]. Nuclear extracts of MNC will be prepared and nuclear factor kappa B (NFκB)activation measured using an enzyme immunoassay [17].

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

39

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

16 Jahre und älter (Kind, Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Successive patients admitted to the Intensive Care Unit at Aberdeen Royal Infirmary who fulfil the following criteria for sepsis, given below, within a 24h time window.

• .

Beschreibung

Patients with sepsis

Inclusion Criteria:

  • admitted to ICU with clinical suspicion or evidence of acute infection PLUS two or more of the following:

    1. Core temperature <36 degrees C or >38 degrees C
    2. Tachycardia; heart rate > 90 beats/min.
    3. Tachypnoea; respiratory rate > 20 breaths/min or mechanical ventilation
    4. White blood count >12 x 10 9/l or <4 x 10 9/l

      Control patients

  • admitted to ICU with no clinical evidence or suspicion of infection

Exclusion Criteria:

  • under 16 years old
  • pregnant or lactating
  • HIV positive
  • receiving corticosteroids or other known immuno-modulatory drugs
  • treated with statins in the last month
  • have cancer
  • have autoimmune disorders
  • consent/assent is refused

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Fallkontrolle
  • Zeitperspektiven: Interessent

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Sepsis
Patienten mit Sepsis
Control
Patients with no clinical evidence of sepsis, but who are critically ill

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Plasma zinc concentration
Zeitfenster: 14 days
Plasma zinc will be measured in patients with sepsis and non-spetic critically ill control patients.
14 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Interleukin-6
Zeitfenster: 14 days
The relationship between IL-6 and plasma zinc
14 days
Pentraxin-3
Zeitfenster: 14 days
The relationship between PTX-3 and plasma zinc
14 days
Plasma lipid peroxide
Zeitfenster: 14 days
The relationship between LPO and plasma zinc
14 days
Plasma total antioxidant capacity
Zeitfenster: 14 days
The relationship between TAC and plasma zinc
14 days
Metallothionein mRNA
Zeitfenster: 14 days
Change in MTmRNA in mononuclear leucocytes in relation to plasma zinc and inflammatory markers
14 days
Nuclear factor kappa B
Zeitfenster: 14 days
Change in NFkB in nuclear extracts from mononuclear cells in relation to plasma zinc
14 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Helen Galley, PhD, University of Aberdeen
  • Hauptermittler: Nigel Webster, PhD, University of Aberdeen

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

31. März 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. März 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

4. April 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

8. Juli 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. Juli 2013

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Schlüsselwörter

Andere Studien-ID-Nummern

  • 11/AL/0137

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