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Vitamin D and Vascular Health in Children

10. Juni 2020 aktualisiert von: Kumaravel Rajakumar, University of Pittsburgh

Vitamin D and Vascular Function in Obese Children

In this study, we will test the central hypothesis that enhancement of vitamin D status in obese and overweight children will improve their vascular health and their cardiovascular disease (CVD) and metabolic syndrome risk profile.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Our primary objective is to determine, in obese and overweight children aged 10 to 18 years with vitamin D deficiency (defined as serum 25-hydroxyvitamin D <20 ng/mL), the efficacy of enhanced vitamin D3 supplementation in improving vascular endothelial function, arterial stiffness, insulin sensitivity, and metabolic syndrome risk status; and to assess whether these effects are dose-dependent. As a secondary objective, we will examine the vitamin D supplementation-induced effect on adipokines and inflammatory markers relevant to CVD risk. In a double-masked, controlled trial, we will randomize 252 eligible children to receive either 600 IU (conventional supplementation), or 1000 IU or 2000 IU (enhanced supplementation) of vitamin D3 daily for 6 months.

In terms of reporting of results, the following pre-specified outcomes are included in the primary manuscript (PubMed PMID:31950134 -- see Reference section for citation details)

  1. Waist Circumference
  2. Serum High Density Lipoprotein (HDL) Cholesterol
  3. Serum Triglycerides
  4. Inflammatory markers (Plasma TNF-alpha, high-sensitivity C-reactive protein, and IL-6)
  5. Adiopkines (Plasma Leptin and Adiponectin)

Plasma nitric oxide metabolites were not measured.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

225

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Pennsylvania
      • Pittsburgh, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 15213
        • Primary Care Center, Children's Hospital of Pittsburgh of UPMC

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

10 Jahre bis 18 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Eligible subjects will be 10 to 18 years of age;
  • obese or overweight (BMI ≥85th %tile);
  • otherwise healthy, and
  • have a serum 25(OH)D concentration <20 ng/mL

Children taking multivitamins should be able to hold off their multivitamins during the course of the study.

Exclusion Criteria:

Children will be excluded if they

  • (a) have hepatic or renal disease, metabolic rickets, malabsorptive disorders, primary hyperparathyroidism, hyperthyroidism, or other chronic disorders that could affect vitamin D metabolism;
  • (b) are receiving treatment with anticonvulsants, systemic glucocorticoids, pharmacologic doses of vitamin D (≥1000 IU of vitamin D2 or D3 daily), antihypertensives, vasoactive drugs, antilipidemics, metformin, antipsychotics, or other oral insulin regulators;
  • (c) have cholelithiasis or urolithiasis;
  • (d) have type 1 or type 2 diabetes; or
  • (e) have a condition or underlying abnormality that could compromise the safety of the subject.

Post-menarchial girls with a positive pregnancy test at randomization, or subjects found during the screening phase to have hypercalcemia (serum calcium >10.8 mg/dL) or significant fasting hyperglycemia (fasting blood glucose ≥ 125 mg/dL) will also be excluded.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Vitamin D3 2000 IU
Vitamin D3 2000 IU tablet once daily by mouth for 6 months
Tablet form
Andere Namen:
  • Cholecalciferol
Aktiver Komparator: Vitamin D3 1000 IU
Vitamin D3 1000 IU tablet by mouth once daily for 6 months
Tablet form
Andere Namen:
  • Cholecalciferol
Placebo-Komparator: Vitamin D3 600 IU
Vitamin D3 600 IU tablet by mouth once daily for 6 months
Tablet form
Andere Namen:
  • Cholecalciferol

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Flow-mediated Dilation (FMD) Percentage
Zeitfenster: 6 months
Brachial artery flow-mediated dilation percentage is a measure of endothelial function. FMD percentage calculation is based on baseline brachial artery diameter(brachialADbase) and change in brachial artery diameter (brachialADchange) during post-occlusive reactive hyperemia. FMD% was determined using the formula (brachialADchange/brachialADbase) x 100.
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Pulse-wave Velocity (PWV)
Zeitfenster: 6 months
PWV is a measure of arterial stiffness. Higher values of PWV indicate greater degree of arterial stiffness.
6 months
Augmentation Index at Heart Rate of 75 Beats/Min (AIx-75)
Zeitfenster: 6 months

AIx-75 is a measure of arterial stiffness. AIx was measured through radial arterial tonometry using SphygmoCor.

Radial pulse waveform are analyzed through an automatic software function to determine aortic pulse waveform and aortic or central systolic (cSBP) and diastolic blood pressure (cDBP), and these measurements are further analyzed automatically to calculate AIx.

AIx is a composite measure of the magnitude of wave reflection and arterial stiffness in all conduit arteries which affect the timing of the wave reflection. AIx = P2-P1/cSBP-cDBP, where P1 is the height of the incident pressure wave form during systole, P2 is the height of the reflected wave added to the incident wave, cSBP is the aortic systolic BP, and cDBP is the aortic diastolic BP. AIx adjusted to heart rate of 75 beats/min (AIx-75) is a validated index of arterial stiffness, with higher values indicating higher degree of arterial stiffness.

6 months
Central Systolic Blood Pressure
Zeitfenster: 6 months
a measure of cardiometabolic health
6 months
Central Diastolic Blood Pressure
Zeitfenster: 6 months
a measure of cardiometabolic health
6 months
Systemic Systolic Blood Pressure
Zeitfenster: 6 months
a measure of cardiometabolic health
6 months
Systemic Diastolic Blood Pressure
Zeitfenster: 6 months
a measure of cardiometabolic health
6 months
Fasting Blood Glucose
Zeitfenster: 6 months
a measure of cardiometabolic health
6 months
1/Fasting Insulin Ratio
Zeitfenster: 6 months
1/fasting insulin ratio is a measure of insulin sensitivity. Increases in 1/fasting insulin ratio indicate improvements in insulin sensitivity.
6 months

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Body Mass Index (BMI)
Zeitfenster: 6 months
a surrogate measure of adiposity
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Kumaravel Rajakumar, MD, MS, University of Pittsburgh, Children's Hospital of Pittsburgh of UPMC

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. August 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

13. August 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

13. August 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Februar 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Februar 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

22. Februar 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

24. Juni 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Juni 2020

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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