- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02676388
Freeze-dried vs Fresh Fecal Microbiota Transplantation in Patients With Slow Transit Constipation
Freeze-dried vs Fresh Fecal Microbiota Transplantation in Patients With Slow Transit Constipation: a Randomized Controlled Study
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Constipation is a chronic disease estimated to affect about 10% - 15% of the worldwide general population. Constipation frequency appears to augment with increasing age, particularly after 65 years old.
Recent evidence in the literature and collected in the investigators' laboratory confirm that constipation can be a consequence of intestinal dysbiosis, with an increase of potentially pathogenic microorganisms and a decrease of potentially beneficial microorganisms. These alterations may affect the motility and metabolic environment of colon, especially the production of short chain fatty acids (SCFAs).
A new and under-explored method to manipulate the gastrointestinal microbiota involves fecal microbiota transplantation (FMT). There has been growing interest in the use of fecal microbiota for the treatment of patients with chronic gastrointestinal infections (e.g. CDI) and other extraintestinal conditions (e.g. IBD). Similarly, the investigators suppose that reshaping the gut microbiome with FMT would be effective for patients with slow transit constipation.
Studientyp
Einschreibung (Voraussichtlich)
Phase
- Phase 2
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
Jiangsu
-
Nanjing, Jiangsu, China, 210002
- Rekrutierung
- Department of Generay Surgery, Jinling hosptal, Medical School of Nanjing University
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
Inclusion Criteria:
Chronic constipation according to Rome III criteria, defined as two or fewer spontaneous, complete bowel movements (SCBMs) per week for a minimum of 6 months;
Age ≥ 18 years;
BMI: 18.5-25 kg/m2;
Slow colonic transit confirmed by colonic transit test (colonic transit time (CTT) > 48 hours);
Normal anorectal manometry, with no evidence of dyssynergia and confirmed ability to expel rectal balloon;
No radiographic evidence of functional (i.e. pelvic floor dyssynergia) or anatomical (i.e. significant rectocele and intussusception) impediment to the expulsion of the radio-opaque contrast;
Disease duration > 1 year;
Traditional treatment with dietary modification, laxatives (including osmotic and stimulant laxatives), and biofeedback tried over the past 6 months without success;
Exclusion Criteria:
Bowel constipation due to innate factor (i.e. megacolon) or secondary interventions (i.e. drugs, endocrine, metabolic, neurologic or psychologic disorders);
History or evidence of gastrointestinal diseases (i.e. obstruction, cancer, inflammatory bowel diseases) ;
Previous abdominal surgery, except cholecystectomy, appendicectomy, tubal ligation and cesarean section;
Previous proctological or perianal surgery;
A constipation condition meeting the Rome III criteria for IBS or functional abdominal pain syndrome;
Pregnant or breast-feeding women;
Infection with enteric pathogen;
Usage of probiotics, prebiotics and/or synbiotics within the last month;
Usage of antibiotics and/or PPIs within the last 3 months;
Smoking or alcohol addiction within the last 3 months;
Uncontrolled hepatic, renal, cardiovascular, respiratory or psychiatric disease;
Disease or therapy with drugs (i.e. antidepressants, opioid narcotic analgesics, anticholinergics, calcium antagonists, nitrates, antimuscarinics) that, in the opinion of the investigator, could affect intestinal transit and microbiota.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Freeze-dried, Capsulized FMT
Patients included will receive bowel lavage and subsequent Freeze-dried, Capsulized FMT, and then will be followed up for 3 months.
|
|
|
Experimental: Fresh FMT
Patients included will receive bowel lavage and subsequent Fresh FMT, and then will be followed up for 3 months.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Anteil der Patienten mit durchschnittlich drei oder mehr SCBM/Woche
Zeitfenster: 3 Monate
|
Der Anteil der Patienten mit durchschnittlich drei oder mehr spontanen, vollständigen Stuhlgängen (SCBMs) pro Woche wurde in Woche 4 und 12 bewertet.
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3 Monate
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Durchschnittliche Anzahl von Stuhlgängen pro Woche
Zeitfenster: 3 Monate
|
Die Patienten führten tägliche Tagebücher über die Zeiten des täglichen Stuhlgangs.
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3 Monate
|
|
Merkmale des Stuhlgangs
Zeitfenster: 3 Monate
|
Die Patienten führten täglich Tagebuch über die Stuhlkonsistenz und den Grad der Belastung beim Stuhlgang.
|
3 Monate
|
|
Verstopfung-bezogene Symptombewertungen
Zeitfenster: 3 Monate
|
Verstopfungsbedingte Symptome wurden in Woche 4 und 12 anhand des validierten Fragebogens zur Patientenbewertung von Verstopfungssymptomen (PAC-SYM) bewertet.
|
3 Monate
|
|
Bewertung der Lebensqualität
Zeitfenster: 3 Monate
|
Die Lebensqualität wurde in Woche 4 und 12 anhand des validierten Patientenbewertungsfragebogens zur Lebensqualität bei Obstipation (PAC-QOL) bewertet.
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3 Monate
|
|
Kolontransitzeitmessungen
Zeitfenster: 3 Monate
|
Die Kolontransitzeit (CTT) wurde in Woche 4 und 12 mit der Metcalf-Methode gemessen.
|
3 Monate
|
|
Verwendung von Abführmitteln oder Einläufen als Notfallmedikation
Zeitfenster: 3 Monate
|
Wenn die Patienten an 3 oder mehr aufeinanderfolgenden Tagen keinen Stuhlgang hatten, durften sie bis zu 20 g Macrogol 4000-Pulver (Forlax) einnehmen.
Bei Unwirksamkeit wurde ein Einlauf verwendet.
Die Patienten führten tägliche Tagebücher über die Notfallmedikation, wenn sie verwendet wurde.
|
3 Monate
|
|
Nebenwirkungen
Zeitfenster: 3 Monate
|
Zu den unerwünschten Ereignissen gehören Fieber, Durchfall, Bauchschmerzen, vermehrtes Völlegefühl, Borborygmi, Blähungen, Übelkeit, Erbrechen, Nasopharyngitis und andere Erkrankungen.
|
3 Monate
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
Studienabschluss (Voraussichtlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- Freeze-dried FMT-STC
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