Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Events Exposure as a Trigger of the Clinical Manifestations of Parkinson's Disease

Stress has been implicated as a trigger of many diseases, throughout different mechanisms. Potentially traumatic/stressful events exposure might be a factor that triggers subclinical disabilities related to PD becoming evident to the patient. In this observational study, the investigators will evaluate with a validated events exposure questionnaire the occurrence and severity of potentially traumatic or stressful events in Parkinson's disease patients and in patients with recent-onset parkinsonism.

Studienübersicht

Status

Aktiv, nicht rekrutierend

Detaillierte Beschreibung

Parkinson's disease (PD) is one of the most common neurodegenerative disorders worldwide, affecting approximately 1% of individuals older than 60 years and causing progressive disability. Clinical signs and symptoms of PD include asymmetric bradykinesia, rest tremor, rigidity, postural instability, and gait abnormalities.

Stress has been implicated as a trigger of many diseases, throughout different mechanisms. Potentially traumatic/stressful events exposure might be a factor that triggers subclinical disabilities related to PD becoming evident to the patient. Stress or events exposure can be associated with the clinical expression of Parkinson's sisease, acting as the final hit in a predisposed person. The prevalence of exposure to traumatic events (TE) throughout life in different populations has been analyzed in multiple studies, with variable percentages, ranging from 30 -70%.

It is well known that stress activates both the sympathetic nervous system and the hypothalamic - pituitary - adrenal (HPA) axis, resulting in increases in the secretion of catecholamines and glucocorticoids (GCs) into the peripheral circulation. Stress also can increase the release of dopamine (DA) and glutamate in the striatum as well as other brain regions. It is likely that these effects of stress have evolved as part of a generalized response to potential danger, facilitating the ability of the organism to respond appropriately to the stressor. More specifically, given the impact of DA and glutamate on striatal function, these changes can be expected to increase the capacity of the CNS to focus, process, and ultimately respond appropriately to emergencies. These effects are likely to be reinforced by the increased availability of GCs. Yet, when the amplitude or duration of these biological changes becomes excessive, the possibility of neuronal cell death develops. The greatest risk factor for PD appears to be age. The tendency for the symptoms of PD to emerge after the age of 55 may be due in part to a failure of compensatory mechanisms that underlie the extended preclinical phase of the disease. However, it is likely that another factor in the late onset of PD is the increased vulnerability of DA neurons to insult. In this regard, it is important to note that dysfunctions in the stress response develop during the aging process. For example, as organism ages, the response of the HPA axis to stress becomes hyperactive and is slower to return to homeostatic conditions after activation, thus exposing cells to higher levels of GCs for a prolonged period. This dysregulation might render cells in the aged brain more susceptible to degeneration in the face of subsequent stress.

In this observational study, the investigators will evaluate with a validated events exposure questionnaire the occurrence and severity of potentially traumatic or stressful events in Parkinson's disease patients and in patients with recent-onset parkinsonism.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

300

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Caba
      • Buenos Aires, Caba, Argentinien, 1428
        • FLENI

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Clinically diagnosed Parkinson's Disease (PD) patients and patients with recent-onset parkinsonism

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Informed consent is obtained from the participant
  • The participant is clinically diagnosed with Parkinson's disease
  • The participant has recent-onset parkinsonism

Exclusion Criteria:

  • Participants with parkinsonism with more than 4 years of evolution of the disease

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Gesunde Menschen
Events exposure questionnaire that assess the occurrence of exposure to events and their severity over a limited period
Parkinson´s disease individuals
Events exposure questionnaire that assess the occurrence of exposure to events and their severity over a limited period
Individuals with recent-onset parkinsonism
Events exposure questionnaire that assess the occurrence of exposure to events and their severity over a limited period

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Recruitment of 300 participants
Zeitfenster: 36 months
36 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

6. Januar 2020

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

26. Juli 2022

Studienabschluss (Voraussichtlich)

27. Juli 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. März 2022

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

24. März 2022

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

4. April 2022

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

27. Juli 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Juli 2022

Zuletzt verifiziert

1. März 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

The plan will be defined at a later stages

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Parkinson Krankheit

Klinische Studien zur Events exposure questionnaire

Abonnieren