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Experimental Evidence of the Impact of Parental Income on Child Mental Health and Neuroimmune Function

8. Juni 2026 aktualisiert von: Robin Nusslock, Northwestern University

Growing up in a lower-income family robustly predicts worse mental health in adolescence and early adulthood. How does variability in family income "get under the skin" of the developing child and via what mechanisms does it increase risk for mental illness? Moreover, could supplements to family income at critical developmental periods help to prevent later youth mental illness? To address these questions, we leverage an innovative existing double blind randomized controlled trial of 3-years of substantial income supplements to parents.

By experimentally studying the impacts of these income supplements on families and subsequent youth development, we can examine causal pathways from family income to risk for mental illness via family stress and neuroimmune mechanisms in ways never done before. Moreover, by measuring the longer-term impact of 3 years of income supplements to parents on their child's neuroimmune signaling and risk for mental illness, we can examine the policy implications for child development of unconditional cash transfers to parents and identify how and for whom these supplements help. We will test these basic and translational questions in a sample of 1,200 youth with lower-income parents randomly assigned to receive either a substantial monthly income supplement or a minimal monthly supplement for 3 years, starting when youth were between age 5 - 14 years old. We will follow up with youth and their parent 1 - 2 and 3 - 4 years after the intervention and examine whether income supplements predict better youth mental health during adolescence, as well as whether factors like child age and neighborhood quality modulate intervention effects. Additionally, we explore family stress mechanisms through which the intervention may impact child mental health. Finally, we will measure peripheral inflammation (inflammatory biomarkers and classical monocytes) and use MRI to assess threat, reward, and regulatory neural activity and connectivity among 500 of these youth. Our central hypothesis is that income supplements will decrease family and youth stress and improve parenting, which will improve neuroimmune signaling and decrease risk for psychopathology. Moreover, these effects will remain years after termination of the transfers and be strongest among families who received the intervention earlier in the child's life. This research will provide timely, relevant public health knowledge that will help policy makers understand the longer-term brain, immune, and mental health impacts of cash transfers to parents, while also advancing the science of the sociocontextual and neuroimmune pathways through which variability in family income impacts risk for psychopathology.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

500

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Child of a participant enrolled in the Every Dollar Counts intervention. Youth were between ages 5 and 14 at the start of the intervention (followed up when ages 10 to 18)
  • Biological parent who lives with the child must be part of the original income study
  • For the in-person neuroimaging subsample: family must live within a 2-hour drive of downtown Chicago

Exclusion Criteria:

  • Youth not between ages 5 and 14 at the start of the intervention
  • Parent not enrolled in the Every Dollar Counts program

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Monetary Incentive Delay fMRI task
fMRI task to engage cortical striatal neural circuity
fMRI task to engage in cortical striatal neural circuitry during reward
Emotional n-back fMRI task to engage in socioemotional and working memory
Experimental: Emotional N-back fMRI task
fMRI task to engage working memory and socioemotional processing neural circuitry
fMRI task to engage in cortical striatal neural circuitry during reward
Emotional n-back fMRI task to engage in socioemotional and working memory

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Brain response to fMRI tasks
Zeitfenster: 5 years
The monetary incentive delay and emotional n-back tasks will increase neural activity in reward and working memory and socioemotional processes within the brain.
5 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

4. April 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

31. August 2029

Studienabschluss (Geschätzt)

31. August 2029

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

3. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

11. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

11. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

8. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

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UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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