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Motexafin Gadolinium in Treating Patients With Glioblastoma Multiforme Who Are Undergoing Radiation Therapy to the Brain

6. Februar 2009 aktualisiert von: National Cancer Institute (NCI)

A Phase I Trial To Evaluate Repetitive Intravenous Doses Of Gadolinium-Texaphyrin As A Radiosensitizer In Patients With Glioblastoma Multi Forme

RATIONALE: Radiation therapy uses high-energy x-rays to damage tumor cells. Drugs such as motexafin gadolinium may make the tumor cells more sensitive to radiation therapy.

PURPOSE: Phase I trial to study the effectiveness motexafin gadolinium in treating patients with glioblastoma multiforme who are undergoing radiation therapy to the brain.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

  • Determine the toxicity of 2 different schedules of motexafin gadolinium as a radiosensitizer in patients with glioblastoma multiforme receiving cranial radiotherapy.
  • Determine the maximum tolerated doses of this drug on these 2 schedules in these patients.
  • Determine the pharmacokinetic profile of this drug in these patients.
  • Determine the biodistribution of this drug in both neoplastic tissue and normal brain parenchyma in these patients.
  • Determine the effect and accumulation of this drug in both normal brain parenchyma and neoplastic tissue in these patients.
  • Correlate the effect and accumulation of this drug in both normal brain parenchyma and neoplastic tissue with the pharmacokinetics of this drug in these patients.

OUTLINE: This is a multicenter, dose-escalation study of motexafin gadolinium (PCI-0120). Patients are sequentially assigned to 1 of 2 treatment groups.

  • Group I: Patients receive PCI-0120 IV over 30-60 minutes once every other day for 6 weeks. Patients concurrently undergo cranial radiotherapy once daily 5 days a week for 6 weeks.
  • Group II: Patients receive PCI-0120 IV over 30-60 minutes once daily concurrently during radiotherapy. Patients undergo cranial radiotherapy as in group I.

Cohorts of 3-6 patients in each group receive escalating doses of PCI-0120 until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. The MTD is defined as the dose preceding that at which 2 of 6 patients experience dose-limiting toxicity.

Patients are followed at 1 month and then every 2 months thereafter.

PROJECTED ACCRUAL: Approximately 18-30 patients will be accrued for this study.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Maryland
      • Baltimore, Maryland, Vereinigte Staaten, 21231
        • Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center at Johns Hopkins

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically confirmed supratentorial grade IV astrocytoma

    • Glioblastoma multiforme
    • Previously untreated disease
  • Measurable and contrast-enhancing tumor by MRI after incomplete resection/biopsy

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age:

  • 18 and over

Performance status:

  • Karnofsky 60-100%

Life expectancy:

  • Not specified

Hematopoietic:

  • WBC at least 3,000/mm^3
  • Absolute granulocyte count at least 1,500/mm^3
  • Platelet count at least 100,000/mm^3
  • Hemoglobin at least 10 g/dL

Hepatic:

  • Bilirubin no greater than 2.0 mg/dL
  • SGOT/SGPT no greater than 4 times upper limit of normal (ULN)
  • Alkaline phosphatase no greater than 4 times ULN
  • PT/APTT normal

Renal:

  • Creatinine no greater than 1.5 mg/dL

Cardiovascular:

  • No uncontrolled hypertension

Other:

  • Mini mental state exam score at least 15
  • No history of glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency or porphyria
  • No other malignancy within the past 5 years except curatively treated basal cell or squamous cell skin cancer, carcinoma in situ of the cervix, or carcinoma in situ of the breast
  • No serious infection
  • No other medical illness that would preclude study participation
  • No allergy to MRI contrast (e.g., motexafin gadolinium)
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception during and for up to 2 months after study

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy:

  • No prior biologic therapy or immunotherapy for this disease, including any of the following:

    • Immunotoxins
    • Immunoconjugates
    • Antisense therapy
    • Peptide receptor antagonists
    • Interferons
    • Interleukins
    • Tumor-infiltrating lymphocytes
    • Lymphokine-activated killer cell therapy
    • Gene therapy

Chemotherapy:

  • No prior chemotherapy for this disease

Endocrine therapy:

  • Must be on a stable corticosteroid regimen (i.e., no increase within 5 days prior to treatment on this protocol)
  • No other prior hormonal therapy for this disease

Radiotherapy:

  • No prior radiotherapy for this disease

Surgery:

  • See Disease Characteristics
  • Recovered from prior surgery

Other:

  • No other concurrent investigational agents

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: James L. Pearlman, MD, H. Lee Moffitt Cancer Center and Research Institute

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. April 2002

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. März 2002

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Januar 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Januar 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

9. Februar 2009

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Februar 2009

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2004

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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